• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 16 آبان 1400
کد مطلب : 144856
+
-

روی خط خبر/ جزئیات رایزنی‌های وزیران خارجه ایران و آذربایجان

وزیر خارجه کشورمان و جیحون بایرامف، وزیر خارجه آذربایجان در یک گفت‌وگوی تلفنی درخصوص روابط دوجانبه به بحث و تبادل نظر پرداختند. حسین امیرعبداللهیان با یادآوری برادری و روابط نزدیک میان ایران و آذربایجان، خاطرنشان کرد که در ماه‌های اخیر همزمان با بروز برخی سوءتفاهمات، طرف‌هایی که دوستدار روابط خوب میان 2کشور نیستند، فعال شده بودند که با درایت مقامات 2کشور از آن عبور کردیم. اکنون 2کشور می‌توانیم به سمت گسترش هرچه بیشتر همکاری‌های دوجانبه حرکت کنیم. وزیر خارجه آذربایجان نیز با بیان اینکه نباید اجازه داد دیگران از سوءتفاهمات میان 2کشور استفاده کنند، تأکید کرد که هرگونه سوءتفاهمی می‌بایست در محیط دوستی و برادری حل و فصل شود و باکو آماده گسترش همه‌جانبه روابط است. روابط تجاری دوجانبه و تعیین نماینده در کمیسیون مشترک اقتصادی 2کشور ازجمله دیگر موضوعات مورد اشاره در این تماس بود.

  احمد مسعود ایران است؟
خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی به نقل از منابع آگاه خود در افغانستان مدعی شد که احمد مسعود، فرمانده جبهه مقاومت ملی افغانستان روز چهارشنبه گذشته در مشهد با محمد اسماعیل‌خان، فرمانده پیشین جهادی و والی سابق هرات دیدار کرده است. اسپوتنیک در ادامه گزارش داد که احمد مسعود در این دیدار، حامل پیام دعوت امام علی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان برای تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان بوده است. این خبرگزاری افزود: فرمانده اسماعیل‌خان تاکنون به این پیام پاسخی نداده است. قابل ذکر است که جبهه مقاومت ملی نیز تاکنون در این خصوص چیزی اعلام نکرده است. این در حالی است که علی میثم‌نظری، سخنگوی جبهه مقاومت روز گذشته در یک گفت‌‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری اسپوتنیک گفته بود که مسعود در افغانستان حضور دارد.

  از سخنگوی دولت چه خبر؟
پس از سپری‌شدن حدود 3‌ماه از آغاز کار دولت سیزدهم، هنوز تکلیف سخنگویی دولت معلوم نشده است. در این مدت اسامی مختلفی برای سمت سخنگویی دولت مطرح شده ‌که نمونه آخر آن سپهر خلجی است. عبدالله گنجی، فعال رسانه‌ای از احتمال انتخاب خلجی برای سمت سخنگوی دولت خبر داده است. وی در توییتی نوشت: «اطلاع پیدا کردم برادر عزیزم آقای دکتر سپهر خلجی از سوی دولت به‌عنوان سخنگو‌ و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت درنظر گرفته شده‌اند و مدت‌هاست مذاکره برای انتقال ایشان به دولت در حال انجام است.» به گزارش ایسنا، پیش از این و در دهه‌های اخیر، عطاء‌الله مهاجرانی و عبدالله رمضانزاده در دولت‌های هفتم و هشتم، غلامحسین الهام و سیدشمس‌الدین حسینی در دولت‌های نهم و دهم، محمدباقر نوبخت و علی ربیعی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سمت سخنگویی را بر عهده داشتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید