• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 16 آبان 1400
کد مطلب : 144844
+
-

بیم موج‌های جدید کرونا با لغو ناگهانی محدودیت‌ها

در اروپا در برخی از کشورهایی که محدودیت‌های کرونایی را زودهنگام لغو کرده بودند، موج جدیدی از ابتلا و مرگ و میر به‌وجود آمده است

بیم موج‌های جدید کرونا با لغو ناگهانی محدودیت‌ها

زهرا خلجی - خبر‌نگار

لغو زودهنگام محدودیت‌های کرونایی در اروپا که در پی واکسیناسیون سریع جمعیت کشورها رخ داده بود، باعث شده است تا با عادی‌سازی‌ شرایط و کم شدن شدت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مجددا موارد ابتلا به کووید-19در این قاره افزایش یابد.
به گزارش بی‌بی‌سی، در پی افزایش آمار مبتلایان، سازمان بهداشت جهانی (WHO) هشدار داده است که اروپا بار دیگر کانون همه‌گیری کووید-19است. هانس کلوگ، رئیس سازمان بهداشت جهانی در اروپا طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت این قاره ممکن است تا ماه فوریه شاهد نیم میلیون مرگ بیشتری باشد. او معتقد است یکی از عوامل افزایش مبتلایان، افرادی هستند که هنوز واکسن نزده‌اند: ما باید تاکتیک‌هایمان را تغییر دهیم، در وهله اول واکنش به افزایش کووید-۱۹ و سپس جلوگیری از وقوع آن. کلوگ همچنین کاهش رعایت موارد بهداشت عمومی را عامل افزایش عفونت‌ها در منطقه اروپایی سازمان جهانی بهداشت، که 53کشور ازجمله بخش‌هایی از آسیای مرکزی را پوشش می‌دهد، دانست.
ماریا ون کرخوف، رهبر فنی سازمان جهانی بهداشت در رابطه با کووید-19اعلام کرده که طی 4هفته گذشته موارد ابتلا در سراسر اروپا با وجود تامین فراوان واکسن، بیش از 55درصد افزایش یافته و در واقع تجربه اروپا یک هشدار برای جهان است. این در حالی رخ داد که آلمان روز جمعه بیش از 37هزار مورد ابتلا به  کووید-19 را در روز ثبت کرد که برای دومین روز متوالی یک رکورد بالا بود. نرخ ابتلا به ازای هر 100هزار نفر هم‌اکنون بالاتر از‌ماه آوریل است و به 169.9رسیده است، اما همچنان کمتر از آمار انگلیس است. مقامات بهداشت عمومی آلمان نگران هستند که موج چهارم عفونت منجر به تعداد زیادی مرگ‌ومیر و فشار بر سیستم بهداشتی شود.
لوتار ویلر از مؤسسه RKI آلمان روز پنجشنبه از اعداد وحشتناکی صحبت کرد. وی گفت: اگر خیلی سریع اقدامات متقابل را انجام ندهیم، موج چهارم
کووید-19بیش از اینها ما را عذاب خواهد داد. در میان بسیاری از آلمانی‌هایی که واکسینه نشده‌اند، بیش از 3میلیون نفر افراد بالای 60سال در معرض خطر قرار دارند.  اما همانطور که هانس کلوگ اشاره کرد، افزایش موارد تنها به آلمان محدود نمی‌شود. چشمگیرترین افزایش تلفات در هفته گذشته در روسیه با بیش از 8100مرگ‌ومیر و در اوکراین با 3800مورد بوده است. هر 2 کشور نرخ واکسیناسیون بسیار پایینی دارند و اوکراین رکورد 27377مبتلای جدید را در روز جمعه گذشته اعلام کرد. در رومانی نیز تعداد مرگ‌ومیر به بالای 500نفر در روز رسیده است درحالی‌که در مجارستان، آلودگی روزانه کووید-19 در هفته گذشته بیش از 2 برابر شده و به 6268نفر رسیده است. در این کشور استفاده از ماسک فقط در وسایل نقلیه عمومی و بیمارستان‌ها الزامی است.

کرونا تازه شروع شده است!
یک متخصص بیماری‌های عفونی مشهور در اروپا در مصاحبه‌ای جنجالی به تازگی اعلام کرده برخلاف تصور عمومی پاندمی کووید-۱۹ به پایان خودش نزدیک نیست و ما تازه در آغاز آن هستیم. به گزارش ایندیپندنت، دکتر برلیانت می‌گوید: جمعیت بسیار زیادی در جهان هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند اما کشورها در حال کاهش محدودیت‌های خود هستند. همچنین نباید سویه‌های جدید کرونا را فراموش کرد که می‌تواند اوضاع را بسیار بد بکند. از کل جمعیت جهان فقط ۱۵ درصد واکسینه شده‌اند و به‌صورت میانگین در ۱۰۰ کشور جهان میزان واکسیناسیون کامل ۵ درصد جمعیت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید