• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
شنبه 15 آبان 1400
کد مطلب : 144783
+
-

جعبه کوچکی که دنیا را تغییر داد

سرگذشت یک رؤیا

نقد
سرگذشت یک رؤیا

یاور یگانه - روزنامه‌نگار

تلویزیون همواره رسانه‌ای بحث‌انگیز بوده است. از نخستین روزهای پیدایش آن این عقیده وجود داشته که تلویزیون یا می‌تواند به‌عنوان قدرتی بزرگ باقی‌بماند یا به ابزاری بدل شود که صرفا قصد سرگرم کردن توده مردم را دارد. در سال 1938، ای.‌بی.‌وایت، نویسنده آمریکایی، دیدگاه‌های متضاد درباره تلویزیون را به‌طور خلاصه اینگونه بیان کرد: «معتقدم تلویزیون آزمون جهان امروز خواهد بود و اینکه در این فرصت جدیدی که برای دیدن محدوده‌ای فراتر از دیدمان به ما داده شده، کشف خواهیم کرد که یا به شکل جدیدی باعث سلب‌آسایش مردم می‌شود یا چون خورشیدی حیات‌بخش در آسمان ظاهر می‌شود. من کاملاً مطمئنم که ما با تلویزیون یا محکم می‌ایستیم یا سقوط می‌کنیم.» تولد تلویزیون داستان تلاش بسیاری از زنان و مردانی است که خلاقیت، دانش فنی و استعدادشان رؤیایی را شکل داد و به واقعیت تبدیل کرد که بسیار فراتر از چیزی است که ابتدا تصور می‌شد.
کتاب «تلویزیون، جعبه کوچکی که دنیا را تغییر داد» نوشته کیتی کاوا در سال2018 از سوی انتشارات لوسنت منتشر شد. کاوا در این کتاب به زبانی ساده و جذاب به روایت تاریخچه پیدایش تلویزیون و حواشی پیرامون آن و همه اولین‌های مرتبط با این جعبه جادویی و سیر تحول برنامه‌های آن تا به امروز می‌پردازد. کاوا از رؤیای مردم برای یافتن راهی به‌منظور ارسال تصویر و چگونگی تبدیل این رؤیا به تلویزیون امروزی می‌گوید. در فصل‌های مختلف این کتاب به برنامه‌های پیشگام در تلویزیون ازجمله پخش زنده مسابقات قهرمانی و رویدادهای ورزشی، اجرای خوانندگان مطرح آن دوره، سریال‌ها و برنامه‌های پرطرفدار، تولد نخستین ستارگان تلویزیونی و... پرداخته می‌شود. سپس به سراغ اخبار و گزارش‌های خبری تلویزیون در اوایل دهه1960 می‌رود. این گزارش‌ها واقعیت دوران آشفته آن زمان را به تصویر می‌کشیدند و به بازتاب وقایع جهان در حال تغییر کمک می‌کردند. کیتی کاوا در ادامه به این موضوع می‌پردازد که چگونه تلویزیون از دهه1970 جهان را تغییر داد و چگونه از روش‌های مختلف برای تأثیرگذاری روی مخاطبانش استفاده کرد. او در فصلی جداگانه به انقلاب بزرگی که با همراهی فناوری کابلی با ماهواره در صنعت تلویزیون پدید آمد می‌پردازد. یکی از نقاط‌عطف تاریخ تلویزیون در سال2007 بود که شرکت نتفلیکس پخش فیلم و سریال‌های تلویزیونی را در کامپیوترها آغاز کرد؛ فناوری پخش آنلاین گام بزرگ دیگری در صنعت تلویزیون بود که مشاهده و ارسال برنامه‌ها را از طریق اینترنت امکان‌پذیر کرد و امروزه بیش از هر زمان دیگری برنامه‌های تلویزیون بینندگان بین‌المللی دارد. دیگر باور این گزاره که «تلویزیون اکنون چیزی فراتر از جعبه‌‎ای کوچک است و همچنان در حال تغییر دادن دنیاست»، اصلا کار سختی نیست.
این کتاب هشتاد‌و‌دومین کتاب از مجموعه تاریخ جهان است که به ‌تازگی با ترجمه سرور صیادی و از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید