• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
چهار شنبه 12 آبان 1400
کد مطلب : 144588
+
-

خط پایانِ تردد موتورسیکلت‌های دودزا

حدود 2/5 تا 3میلیون موتورسیکلت کار در معابر تهران تردد دارد که با الزام مراجعه آنها به مراکز معاینه فنی مکانیزه، ایمنی افزایش و آلایندگی هوا کاهش می‌یابد

زهرا کریمی- خبر‌نگار

موتورسیکلت‌ها سهم 10درصدی در تولید تمامی ذرات آلاینده هوای تهران دارند؛ درحالی‌که آمار نشان می‌دهد مراجعه سالانه این وسیله‌نقلیه به مراکز معاینه فنی در پایتخت نزدیک به صفر است. به همین منظور شهرداری به‌دنبال اجرای طرحی با همکاری پلیس راهور است که براساس آن، در بخش جلویی موتورها هم پلاک شهربانی نصب شود تا رصد آنها از نظر داشتن معاینه‌فنی و آلایندگی، امکانپذیر شود. تهران حدود 11خط مکانیزه معاینه فنی ویژه موتورسیکلت دارد. در این بین، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با ابراز نگرانی از آمار مراجعه نزدیک به صفر موتورسیکلت‌ها به مرکز معاینه‌فنی به همشهری گفت: «حدود 2.5 تا 3میلیون موتورسیکلت در شهر تردد می‌کنند که بخش عمده آن مربوط به مشاغل موتوری است. تعدادی از این موتورها به‌دلیل فرسودگی یا کاربراتوری، استاندارد لازم را ندارند و با مراجعه به مراکز معاینه فنی، به‌طور قطع برگه معاینه فنی را دریافت نخواهند کرد و از طرفی چون گواهی معاینه فنی این وسایل نقلیه طبق ضوابط قانونی کنترل نمی‌شود، راکبان مراجعه به مراکز معاینه فنی موتور سیکلت را جدی نمی‌گیرند.» حسین مقدم به مراجعه 13موتورسیکلت در مهرماه سال‌جاری اشاره کرد و گفت: «‌ 11خط مکانیزه موتورسیکلت به‌دلیل مراجعه بسیار اندک موتورسواران به مراکز برای تهران زیاد است. اضافه شدن خطوط معاینه فنی موتورسیکلت هزینه هنگفتی دارد و تا زمانی که تقاضا مانند خودروها به این مراکز نباشد نیازی به اضافه شدن خطوط معاینه فنی مکانیزه در سایر مراکز شهر نیست. راکبان موتورسیکلت آگاه باشند که با اخذ گواهی معاینه فنی می‌توانند وسیله نقلیه خود را از منظر آلایندگی و داشتن ایمنی کنترل کرده و در پاکیزگی هوای شهر و حفظ سلامت جان خود و دیگران نقش بسزایی داشته باشند.»

نیاز شهر به رصد سیستمی موتورسیکلت‌ها با  دوربین‌های هوشمند
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران درباره الزام دریافت برگه معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها و طرحی که برای این موضوع در دست بررسی است، گفت: «راکبان موتورسیکلت برای تردد در خیابان‌های شهر باید ملزم به داشتن برگه معاینه فنی شوند. برای تفکیک موتورسیکلت‌های دارای برگه معاینه فنی یا فاقد مجوز نیاز به تعامل پلیس راهور در اصلاح آیین‌نامه تک پلاکی موتورسیکلت‌ها و راه‌اندازی پایش توسط دوربین‌های مکانیزه در شهر است.»

ممانعت از تردد موتورسیکلت‌های بدون معاینه فنی در شهر
آلایندگی بالای موتورسیکلت‌ها در حالی است که براساس مصوبه دیروز در نشست هماهنگی شرایط اضطرار از تردد موتورسیکلت‌ها و خودروهای فاقد معاینه فنی جلوگیری می‌شود.
زهره عبادتی، معاون محیط‌زیست استان تهران در نشست هماهنگی اضطرار آلودگی هوای تهران گفت: «مصوب شدکه همه دستگاه‌های عضو کارگروه ضمن لحاظ وظایف مشخص شده در دستورالعمل اعمال ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های موقت زمانی، مکانی و نوعی، در شرایط اضطرار آلودگی هوا مربوط به وضعیت نارنجی یا همان ناسالم برای گروه‌های حساس، نسبت به اجرای مصوبات و تصمیمات اتخاذ شده اقدام لازم را انجام دهند. جلوگیری از تردد کلیه موتورسیکلت‌ها و خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی توسط پلیس راهور و کاهش زمان درجا روشن بودن اتوبوس‌های درون شهری در پایانه‌های حمل‌ونقل از سوی شهرداری تهران از دیگر تصمیمات این نشست بود.»
او افزود: ‌«در این جلسه همچنین مقرر شد نظارت بیشتری بر مراکز معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین توسط اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان و شهرداری تهران صورت پذیرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید