• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 9 آبان 1400
کد مطلب : 144213
+
-

آماده شدن برای دنیای متاورس

فیسبوک با تغییر نام به متا، آماده شروع یک راه جدید و پرتنش برای گذر از اینترنت و ورود به دنیای متاورس است

آماده شدن برای دنیای متاورس

ساسان شادمان منفرد- خبر‌نگار

پنجشنبه گذشته فیسبوک بار دیگر نظرها را به سمت خود جلب کرد و این بار با یک طرح نو، حواس‌ها را از روی فجایع ارتباطاتی خود تا حدودی منحرف کرد.
به گزارش روزنامه گاردین، درحالی‌که روزنامه‌نگاران به بررسی هزاران سند فاش شده که نشان می‌دهد شرکت فیسبوک کاملاً بر این موضوع آگاه است که جوامع دمکراتیک را تحقیر می‌کند، ادامه می‌دهند، مارک زاکربرگ اعلام کرد که فیسبوک در حال تغییر نام خود به متا است و یک لوگوی جدیدی هم دارد.

متاورس؛ خیلی نزدیک
می‌گویند، متاورس پیوند جهان فیزیکی با زندگی دیجیتال، دنیای آواتارها و نسل بعدی اینترنت است. در دانشنامه ویکی‌پدیا درباره متاورس (Metaverse) آمده است: نظریه‌ای درباره یک تکنولوژی جدید در آینده است. متاورس یک ابر واقعیت مجازی است که کاربران آن قادر خواهند بود از سراسر دنیا به آن متصل شوند. متاورس ورای مفهوم امروزی فضای مجازی بوده و در واقع ترکیبی از فضای مجازی، اینترنت و واقعیت افزوده است. آینده‌پژوهان‌معتقدند بشر طی صدها سال آینده به این فناوری دست می‌یابد. امروز چندین پروژه در تلاش برای ساخت متاورس یا جهان‌هایی شبیه به آن هستند.

آینده فیسبوک
زاکربرگ قول داد که در آینده همه ما به‌عنوان آواتار در واقعیت مجازی فیسبوک، کار، بازی و برگزاری جشن‌های تولد غافلگیرکننده خواهیم داشت. خود زاکربرگ در فیلمی که برای طرح جدید ساخته شده بود، حضور داشت و به نوعی به ارائه توضیحات بیشتر درخصوص «متا» پرداخت.

فرار از واقعیت
در واقع باید گفت که داستان دنیای مجازی زاکربرگ راهی برای فرار از تخریبی است که او در دنیای واقعی ایجاد کرده است. فیسبوک نقش مهمی در دامن زدن به پاک‌سازی قومی در میانمار، برافراشتن اوباش لینچ در هند و سریلانکا، تقویت ناسیونالیسم سفیدپوستان در ایالات متحده و ارائه یک مگافون عظیم به جنبش ضد‌واکسن در طول بیماری همه‌گیر کووید-19 داشته است. زاکربرگ به جای پرداختن به این ویرانی، از ما می‌خواهد که همه توجه خود را به سرزمینی با خیال‌پردازی معطوف کنیم، جایی که او با رپرها دوست است و شما می‌توانید داستان‌های اینستاگرام را در یک کشتی دزدان دریایی تماشا کنید.

شبکه‌ای از دنیاهای سه‌بعدی
مفهوم متاورس بسیار گسترده‌تر از آن است که بتوان در چند خط توضیحش داد، اما گاهی باید به سخنان پیشگامان در این حوزه اکتفا کنیم. وب‌سایت ورج نیز مدتی است که درباره موضوع متاورس مطالب متعددی را منتشر می‌کند. به نوشته این سایت، متیو بال، نویسنده‌ Metaverse Primer می‌گوید: «متاورس یک شبکه‌ توسعه‌پذیر از دنیاهایی سه‌بعدی بدون‌وقفه و همچنین شبیه‌سازی‌هایی است که از پیوستگی هویت، سوژه‌ها، تاریخ، پرداخت‌ها و توانایی‌ها پشتیبانی می‌کند. این شبکه می‌تواند شامل تعداد نامحدودی از کاربرانی باشد که هر یک حضوری مستقل در آن دارند.»

اینترنت را شکست می‌دهیم
متاورس نسبت به اینترنت‌های امروزی در اصل ایده آینده‌نگرانه‌تری محسوب می‌شود. در این راه شاید نظر سرمایه‌گذاران، حامیان مالی و کاربران بیشتر به آن جلب شود. «متاورس» واژه مورد علاقه متیو بال است، چراکه این موضوع می‌تواند بر اینترنت امروزی غلبه کند. او به وب‌سایت ورج گفت: «استفاده از متاورس این اجازه را به ما می‌دهد که بزرگی این تغییر را درک کنیم و فرصتی برای شکست دادن اینترنت به‌دست آوریم.» باور او این است، که باید به آینده نگاه کنیم و این مهم با اینترنت امروزی سازگار نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید