
توسعه بروجرد با احیای پروژههای قدیمی
5 پروژه بزرگ و بر زمین مانده شهرستان بروجرد پس از سالها در حال احیاست

فاطمه کاظمی-خبرنگار
شهرستان بروجرد به عنوان دومین شهر پرجمعیت استان لرستان و بیست و نهمین شهر پرجمعیت ایران، قابلیت و ظرفیتهای فراوانی دارد اما آن طور که باید توسعه نیافته و از توسعه پایدار عقب مانده است. یکی از مشکلات اساسی بروجرد در مسیر توسعه، پروژههای برزمینمانده زیادی است که سالها روی هم تلنبار شده و به نتیجه مشخصی نرسیده. راهآهن درود- بروجرد، سد آبسرده، کارخانه سامان کاشی، شرکت خودروسازی عظیمخودرو و نیروگاه برق از مهمترین پروژههای این شهر هستند که خاک میخورند.
کلنگزنی راهآهن درود- بروجرد
نماینده بروجرد و اشترینان در مجلس درباره کلنگزنی پروژه راهآهن درود به بروجرد به همشهری توضیح میدهد: این پروژه یکی از مطالبات دیرینه شهروندان بروجرد است. قبلا قطار بروجرد به صورت یک ایستگاه و یک آنتن در یکی از روستاهای این شهر به نام دلیآباد بود که قطار از درود به این ایستگاه میرسید و سپس دور میزد و به خرمآباد میرفت.
فاطمه مقصودی با تاکید به اینکه شهرستانی با 400 هزار نفر جمعیت که چهار طرف آن را شبکه ریلی کشور فرا گرفته، نباید از داشتن راهآهن محروم باشد، میافزاید: بارها در مجلس از دولتمردان خواستیم تا نگاه ویژهای به بروجرد داشته باشند و سرانجام در جلساتی که با وزارت راه و شهرسازی برگزار کردیم، ایستگاه قطار بروجرد به شبکه ریل سراسری پیوست که ایستگاه درود- بروجرد- ملایر را شامل خواهد شد.
وی ادامه میدهد: در حال پیگیری برای راهاندازی دو خط دورود- اندیمشک که به مرکز استان ختم میشود و دورود- بروجرد- ملایر که به همدان و کرمانشاه میرسد، هستیم. اعتبارات موردنیاز در لایحه بودجه 1400 قرار گرفته و در کمیسیون تلفیق برای این طرحها اعتبار 120میلیارد تومانی در نظر گرفته شدهاست. همچنین در جلسه اخیر با وزارتخانه، قرار شد این پروژه هرچه زودتر کلنگزنی شود. بنابراین طی 45روز آینده شاهد کلنگزنی آن خواهیم بود.
مقصودی در پاسخ به این سوال که پیشبینی شما برای زمان افتتاح پروژه چیست، تأکید میکند: بعد از کلنگزنی پیگیریهای ما ادامه خواهد داشت اما سرعت کار به دولت و اعتباری که برای پروژه در نظر گرفته میشود، بستگی دارد. این پروژه خواست مردم، نیاز منطقه و جزو کارهای زیربنایی است. وقتی راهآهن، راه، دانشگاه، سد، جاده و اینها نباشد، توسعهای هم وجود نخواهد داشت. یکی از شاخصهای توسعه پایدار، توسعه شبکه حمل و نقل است.
پروژه 18 ساله سد آبسرده
پروژه سد آبسرده از 18 سال پیش کلنگزنی شده اما تاکنون پیشرفت فیزیکی خاصی نداشته است. نماینده بروجرد و اشترینان در مجلس در اینباره توضیح میدهد: آب منطقه هدر میرود، کشاورزی آن نابوده شده و صنعت منطقه نیز تعریفی ندارد. بروجرد یک شهرستان کشاورزی است اما آب ندارد، آب موجود هم به علت بیتوجهی به صورت نامنظم مورد استفاده قرار میگیرد و هدررفت آن بالاست. به همین دلیل پیگیری پروژه سد آبسرده را در اولویت قرار دادیم و با پیگیریهای مستمر آن را به ماده 56 بردیم. ماده 56 این پروژه را پذیرفت و مجوز آن در دولت قبل اخذ شد. اکنون پروژه از کمیسیون تلفیق عبور کرده و همه دستگاهها آن را پذیرفتهاند. سه بانک با 362 میلیارد تومان این پروژه را خواهند ساخت.
مقصودی تشریح میکند: در صورت افتتاح سد، آب آشامیدنی منطقه تأمین خواهد شد. مردم بروجرد در 25 سال گذشته از آب چاه استفاده کردهاند و اکنون چاهها دیگر پاسخگو نیستند. کشاورزی منطقه هم مشکل دارد و باید آب آن تأمین شود. میتوان به تأمین برق منطقه نیز فکر کرد و به دنبال اشتغالزایی بود.
احداث کارخانه سامان کاشی
سامان کاشی بروجرد زمانی یکی از بهترین واحدهای تولید کاشی نه تنها در کشور بلکه در خاورمیانه بود، به طوری که در مقطعی تولید آن ۴۵ میلیون مترمکعب بود اما این میزان به ۴۵ هزارمتر کاهش پیدا کرد.
کارخانه سامان کاشی بروجرد که دهه هفتاد فعالیت خود را آغاز کرد و حدود ۳۰۰ کارگر داشت، پس از حدود ۲۳ سال به دلایل متعدد از جمله سوء مدیریت، اختلاف سرمایهگذار با بانک، بدهیهای بانکی، مالیاتی و تامین اجتماعی و به روز نبودن تجهیزات و ماشین آلات در سال ۹۳ تعطیل شد و تاکنون هم بازگشایی نشده است. پس از تعطیلی سامان کاشی بارها و بارها از سوی مسئولان وعدههایی مبنی بر بازگشایی این واحد تولیدی داده شد اما هیچ کدام از آنها تاکنون محقق نشده است.
نماینده بروجرد و اشترینان در مجلس درباره پروژه کارخانه سامان کاشی که از 7 سال پیش دچار مشکل شده، توضیح میدهد: این کارخانه به دلیل یک مشکل کوچک تعطیل شد و همه ظرفیتهای آن بلااستفاده ماند؛ آن هم در شرایطی که آمار بیکاری در بروجرد بالاست. پیگیر موضوع شدیم و آقای رئیسجمهور که آن زمان رئیس قوه قضائیه بودند از پروژه بازدید کردند و در حال حاضر، کارخانه در حال احیاست. با توجه به مشکلات اقتصادی و تحریمهایی که وجود دارد، بعید است دوباره بتوان چنین کارخانههایی ساخت، بنابراین احیای چنین پروژههایی شرایط را بهبود میبخشد.
شرکت خودروسازی
شرکت خودروسازی عظیم خودرو سالانه 25 هزار دستگاه خودرو تولید میکرد اما با 2 هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه رها شده است. مقصودی در اینباره نیز میگوید: مشکلات این شرکت در حال حلشدن است تا دوباره به چرخه تولید باز گردد.
نماینده بروجرد و اشترینان در مجلس درباره پروژه نیروگاه برق نیز میگوید: پیگیریها برای کلنگزنی این پروژه انجام شده و به شما اطمینان میدهم اجرای این پروژهها چهره اقتصادی بروجرد را متحول خواهد کرد.