• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 9 آبان 1400
کد مطلب : 144191
+
-

تخلف‌های متعدد موتورسواراندر معابر منطقه ۱۲ را در قاب تصویر بررسی کرده‌ایم

سراسیمه در رکاب مرگ

سراسیمه در رکاب مرگ

فرهاد کنکاش

 همه‌روزه صدها کامیون موادغذایی، پوشاک، لوازم صوتی و تصویری، لوازم الکتریکی، لوازم خودرو و... از بازارهای متعدد منطقه ۱۲ به شهرستان‌های مختلف ارسال می‌شود و بدون اغراق می‌توان گفت نبض اقتصاد پایتخت در اینجا می‌زند. برای حمل این مقدار جنس، موتورسیکلت‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند، چراکه به دلیل قرارگیری این منطقه در محدوده طرح ترافیک و معابر کم‌عرض، کاسبان سعی می‌کنند از این وسیله نقلیه برای ارسال اجناس خود به باربری‌ها و ترمینال‌ها استفاده کنند.

حمل بار غیرمتعارف و خطرناک با موتورسیکلت، معضلی است که در معابر منطقه ۱۲ دیده می‌شود. برخی افراد به قدری جنس روی موتورسیکلت خود حمل می‌کنند که کنترل وسیله نقلیه دشوار و از سوی دیگر مانع دید راننده می‌شود. ارتفاع زیاد بار یا بیرون‌زدگی اجناس هم نه تنها برای موتورسواران خطرناک است و احتمال برهم خوردن تعادل راننده را به همراه دارد، بلکه باعث ایجاد دردسر برای خودروهای در حال عبور می‌شود.

توقف در پیاده‌روها و مقابل ورودی ساختمان‌ها، ورود به بخش‌های ممنوعه بازار، ایستادن روی خط عابرپیاده، حرکت در خطوط ویژه دوچرخه و اتوبوس و استفاده نکردن از کلاه ایمنی از تخلف‌های آشکار برخی موتورسواران است که در معابر منطقه ۱۲ به وفور دیده می‌شود.

به گفته سرهنگ «احسان مؤمنی»، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، حدود نیمی از متوفیان حوادث رانندگی راکبان موتورسیکلت هستند. این میزان، نسبت به سال‌های گذشته، افزایش ۱۴درصدی داشته است.

یکی از خطرناک‌ترین کارهایی که موتورسواران در اطراف بازارهای منطقه ۱۲ انجام می‌دهند، بکسل دستی چرخ‌‌دستی است که روی آنها مملو از کالاست، به این صورت که صاحب چرخ‌دستی بر ترک موتورسوار نشسته و چرخ طوافی خود را با دست می‌کشد. متأسفانه گاهی افرادی را هم می‌توان دید که روی اجناس نشسته‌اند و هر لحظه امکان سقوط آنها وجود دارد.

حرکت در خلاف مسیر، معضلی است که در بسیاری از معابر منتهی به بازارهای منطقه ۱۲ دیده می‌شود. این کار ضمن ایجاد ترافیک و کندی در حرکت خودروها، احتمال برخورد آنها را با موتورسواران افزایش می‌دهد. برخی از موتورسواران نیز با مخدوش کردن پلاک، بدون توجه به چراغ راهنمایی تقاطع‌ها و دوربین‌های ثبت تخلف، وارد مسیر دیگران می‌شوند.

تا چند ماه پیش مسئولان اداره راهنمایی و رانندگی اقدام به توقیف موتورسیکلت افرادی می‌کردند که به قوانین اعتنا نداشتند، اما اخیراً اجرای طرح «موتوریار پلیس» جایگزین آن شده است. این طرح که در بسیاری از معابر پر‌ تردد منطقه ۱۲ اجرا می‌شود، به این صورت است که افسران پلیس به جای صدور برگه جریمه یا توقیف موتورسیکلت، جلیقه (کاور) پلیس بر تن موتورسواران متخلف می‌کنند تا آنها در انجام و اجرای وظایف پلیس مشارکت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید