• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 5 آبان 1400
کد مطلب : 143956
+
-

نگاه/ این فیلم‌ها را به‌خاطر بسپارید

مروری بر مهم‌ترین فیلم‌های جشنواره لندن 2

 حامد صرافی‌زاده - روزنامه‌نگار - لندن

شصت‌وپنجمین دوره از جشنواره لندن با نمایش فیلم‌هایی در ژانرهای متنوع، همراه با موضوعات جذاب، عجیب و بدیع توجه تماشاگران و منتقدان زیادی را به‌خود جلب کرده است. به اعتقاد منتقدان تعدادی از فیلم‌هایی که در جشنواره لندن نمایش داده شدند ازجمله «مموریا»، «تراژدی مکبث»، «شاه ریچارد» و «اسپنسر» به‌صورت بالقوه از شانس دریافت جایزه اسکار 2022در رشته‌های مختلف سینمایی برخوردارند. این مطلب به گزارش منتقد و روزنامه‌نگار ایرانی ساکن بریتانیا، به تعدادی از مهم‌ترین فیلم‌های نمایش داده شده در جشنواره لندن اختصاص دارد. بخش اول این مطلب دیروز منتشر شد.

چارلی‌چاپلین واقعی

 «چارلی چاپلین واقعی» با استفاده از مجموع تصاویر نمایش داده نشده از چارلی چاپلین و با پرداختن به تاریک و روشن‌های زندگی وی ازجمله ازدواج‌های متعدد چاپلین، شیوه ساخت فیلم‌هایش و ازجمله اینکه او در زمان ساخت فیلم‌ها به کسی اعتماد نمی‌کرد و خود علاوه بر کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی، بازیگری و طراحی صحنه را هم برعهده داشت، ساخته شده است. علاوه بر این به وسواس چاپلین در ساخت فیلم‌ها نیز در این اثر مستندگونه سینمایی اشاره شده است. براساس اطلاعات ارائه شده در این فیلم، فیلمبرداری «روشنایی‌های شهر» 3سال به طول انجامید و برای برداشت صحنه‌های آن مدت زمان زیادی صرف شد؛ به‌عنوان مثال یکی از صحنه‌های این فیلم پس از 500برداشت، فیلمبرداری شد. در این فیلم همچنین به زندگی سیاسی وی و اتهاماتی مبنی بر اینکه چاپلین کمونیست بوده، پرداخته شده است.

دش کم

 «دش کم» به کارگردانی راب سویج، از فیلم‌های بسیار عجیب نمایش داده شده در جشنواره لندن است. در این فیلم دوربین فیلمبرداری مدام در حال تکان خوردن است. «دش کم» فیلمی ترسناک و کمدی است که داستان آن در دوران کرونا می‌گذرد. کارگردان این فیلم هم ضمن حضور در سالن سینما در زمان نمایش این فیلم گفت: هر کاری که در زمان نمایش این فیلم دوست دارید، انجام دهید؛ بخندید، عصبانی شوید، بد و بیراه بگویید یا اگر ناراضی هستید به سمت پرده سینما لیوان پرت کنید. فیلمبرداری این فیلم بسیار دشوار بود؛ چراکه در تمام لحظات فیلم دوربین در حال تکان خوردن بود. «دش کم» فیلمی است مشابه فیلم «جادوگر بلر». داستان فیلم «دش کم» درباره دختر بی‌خیالی است که در دوران شیوع کرونا با دوربین خود که در حال پخش یک برنامه لایو است، پرسه‌زنان در خیابان راه می‌رود. او با موجودی ترسناک روبه‌رو می‌شود که آدم‌ها را می‌کشد.

پس از نور

«پس از نور» فیلمی است از سینمای تجربی. این فیلم در این دوره از جشنواره لندن توجه منتقدان را به‌خود جلب کرد. «پس از نور» درواقع بزرگداشت 300بازیگر سینما در مقطعی از تاریخ سینماست. تمام تصاویر به تصویر کشیده شده در این فیلم سیاه و سفید هستند؛ تصاویری از بازیگرانی نظیر ژان گابن، عمر شریف و تصاویری از عزت‌الله انتظامی در فیلم گاو نیز در فیلم «پس از نور» به نمایش درآمده است. فیلم‌های این بازیگران به‌گونه‌ای تدوین شده که گویی این افراد در حال انجام دادن یک‌سری از کارها هستند.
 
تراژدی مکبث

تراژدی مکبث به کارگردانی جوئل کوئن و تهیه‌کنندگی فرانسس مک دورمند فیلم اختتامیه این دوره از جشنواره لندن بود. «تراژدی مکبث» با اقتباس از نمایشنامه‌ای به همین نام اثر ویلیام شکسپیر ساخته شده است. دنزل واشنگتن و چند نفر از بازیگرهای اصلی فیلم سیاه‌پوست هستند؛ درصورتی که در نمایشنامه مکبث شخصیت‌های اصلی سیاه‌پوست نیستند و در نمایش «اتللو» دیگر اثر جاودانه شکسپیر، شخصیت اصلی سیاه‌پوست است. بازی بازیگران این فیلم از نظر منتقدان بسیار خوب ارزیابی شده و شاید بتوان گفت به یک معنا نزدیک‌ترین فیلم به «مکبث» به کارگردانی اورسن ولز است؛ چراکه بیشتر یک اثر تئاتری به‌نظر می‌آید. مکان فیلمبرداری داخلی است و صحنه‌های جنگ و نبرد در این فیلم خیلی به تصویر کشیده نشده است. در این فیلم کاخ به‌معنای یک بنای واقعی به چشم نمی‌خورد و در این فیلم ستون‌های تالارها و اتاق‌ها بیشتر به‌عنوان نمادهای یک کاخ به تصویر کشیده شده‌اند.

شاه ریچارد

«شاه‌ریچارد» به کارگردانی رینالدو مارکوس گرین نیز دیگر فیلم نماینده جریان اصلی بود که در جشنواره لندن نمایش داده شد. در این فیلم داستان زندگی ریچارد ویلیامز، پدر ونوس و سرنا ویلیامز 2خواهر ستاره دنیای تنیس روایت شده است. او پدری است که با سختگیری زیاد خواهان موفقیت فرزندانش است و به توانایی‌های دخترانش ایمان دارد. ویل اسمیت در این فیلم بازی درخشانی از خود ارائه داده است. این فیلم نیز به‌احتمال زیاد یکی از کاندیداهای دریافت جایزه اسکار خواهد بود.

اسپنسر

اسپنسر به کارگردانی پابلو لارائین فیلم زندگینامه‌ای تک‌بازیگری است. در این فیلم وضعیت روحی و روانی دایانا در خانواده سلطنتی بریتانیا و اینکه چرا با اعضای این خاندان دچار اختلاف می‌شود، به تصویر کشیده شده است. در این فیلم بیشتر لحظه اختلاف نمایش داده می‌شود و زیاد به اتفاقات قبل و بعد از آن پرداخته نشده است. درواقع در «اسپنسر»، بیشتر به مقطع طلاق دایانا اشاره شده است. این فیلم با استفاده از موسیقی و فضا‌سازی‌‌های داستانی و روانی تلاش کرده تا حد امکان وضعیت روحی و روانی دایانا را به تصویر بکشد. کریستن استیوارت به‌دلیل ایفای نقش پرنسس دایانا در این فیلم به‌احتمال زیاد کاندیدای جایزه اسکار بهترین بازیگر زن خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید