• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 5 آبان 1400
کد مطلب : 143933
+
-

بازگشایی مرز «گمشاد» به روی کوله‌بران

بازگشایی مرز «گمشاد» به روی کوله‌بران

مرز «گمشاد» در شمال سیستان و بلوچستان پس از موافقت وزیر کشور برای فعالیت کوله‌بران بازگشایی شد.
به گزارش همشهری، یکی از برنامه‌های دولت برای بهبود وضعیت مرزنشینان سیستان‌وبلوچستان، زمینه‌سازی برای فعالیت‌های تجاری همچون صادرات و واردات خرد است که شکل اجرایی به خود گرفته و موجب تحرکات اقتصادی در نواحی مرزی استان شده.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان‌وبلوچستان در ۲۶مهر در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرده بود که مصوبه فعالیت تجاری مرزنشینان در سیستان‌وبلوچستان شکل رسمی به خود گرفته و مرزنشینان دارای کارت مرزنشینی می‌توانند با تمدید کارت‌های مرزنشینی خود به فعالیت‌های تجاری محدود اشتغال پیدا کنند.
ماندانا زنگنه گفته بود که فاز یک این طرح به اجرا در آمده و درهای بازارچه‌های مرزی میلک شهرستان هیرمند در منطقه سیستان و هم‌مرز با افغانستان و همچنین میرجاوه هم‌مرز با پاکستان گشایش یافته‌اند. 
او تاکید کرده بود که فعالیت‌های کوله‌بری محدود به این ۲منطقه نخواهد بود و ۲ تا ۳نقطه مرزی در منطقه سیستان و ۳نقطه مرزی دیگر در منطقه بلوچستان برای فعالیت‌های خرد تجاری مرزنشینان آماده می‌شوند.
در ادامه برنامه‌های بازگشایی مرزهای استان به‌روی کوله‌بران، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان‌وبلوچستان از بازگشایی مرز «گمشاد» در شمال استان خبر داد. ماندانا زنگنه با بیان اینکه کشورهای همسایه از جمله افغانستان و پاکستان اغلب کالاهای خود را از ایران تأمین می‌کنند، گفت: نیاز است تا تجار استان برای حفظ این بازارها فعالیت بیشتری از خود به نمایش بگذارند.
وی بیان کرد: با توجه به فعال شدن رویه کوله‌بری پس از میلک و میرجاوه با موافقت کابل این رویه در مرز گمشاد نیز فعال می‌شود و کوله‌بران می‌توانند با چرخ دستی از این مرز مبادله کالا انجام دهند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: پس از فعال شدن گمرک افغانستان کوله‌بران قادر به حمل کالا با خودرو هم خواهند بود، برهمین اساس هم مرزنشینان باید برای بهبود معیشت شان از این فرصت بهره ببرند.
به گفته وی، سال گذشته برای افزایش مبادلات مرزی بین ایران و پاکستان نشستی مشترک در کویت برگزار شد که رضایت طرفین را به همراه داشت و تعهداتی هم در این باره به امضا رسید. زنگنه افزود: با توجه به رغبت طرف پاکستانی قرار است دور جدید نشست مشترک اواخر آبان یا اوایل آذر امسال به میزبانی سیستان و بلوچستان برگزار شود که امید می‌رود تعهدات خوبی نیز در این نشست به تصویب و امضای طرفین برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید