• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 10 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14315
+
-

کارفرمایان زنان را نیروی کار ارزان به‌حساب می‌آورند

کارفرمایان زنان را نیروی کار ارزان به‌حساب می‌آورند

همواره کارفرمایان به‌دنبال استفاده از نیروی کار ارزان‌تر هستند و به همین دلیل یکی از گزینه‌های آنها برای این مورد استفاده از نیروی کار زنان است.

این را فتح‌الله بیات،  رئیس اتحادیه کارگران پیمانی به همشهری گفته و ادامه می‌دهد:«‌موضوع اینجاست که زنان نه‌تنها به‌عنوان نیروی کار ارزان‌تر مورد توجه بازار کار و کارفرمایان قرار دارند که اصولا این گروه همواره در تعدیل نیروهای مشغول به‌کار نیز بیشتر از مردان مورد توجه کارفرما قرار می‌گیرند».

به گفته او؛«‌هم‌اکنون بخش زیادی از زنان شاغل کارگر در واحدهای نیمه بزرگ،  کوچک یا کارگاه‌ها و مغازه‌ها مشغول به‌کار هستند که هیچ‌گونه بیمه‌ای برای آنها درنظر گرفته نشده و ارقام بسیار ناچیزی به‌عنوان مزد دریافت می‌کنند اما شاهدیم که باوجود چنین موضوعی آنها همچنان بر سر کار خود باقی مانده و حتی تلاش در حفظ کار خود دارند».

بیات اضافه می‌کند:« متأسفانه باتوجه به نامناسب بودن وضعیت اقتصادی کشور و به تبع آن وضع اقتصادی خانوارها،  زنان برای حفظ شغل خود باوجود محرومیت از حقوق قانونی،  برسر کارشان باقی می‌مانند و این مسئله نیز به نوبه‌خود فضا را برای سوءاستفاده برخی کارفرمایان در تداوم این روند و پرداخت حقوق پایین به زنان،  فراهم می‌کند».

او می‌افزاید:« اصولا تازمانی‌که اختلافی میان کارگر و کارفرما ایجاد نشود و کارگران برای پیگیری حقوق خود به مراجع قانونی مراجعه نکنند،  حتی کسی از اعمال تخلف در قبال برخی کارگران در کارگاه‌ها و بنگاه‌ها مطلع نمی‌شود که این امر خود مسیر را برای رسیدگی به مشکلات این کارگران سخت‌تر می‌سازد».

آنطور که رئیس اتحادیه کارگران پیمانی می‌گوید:« هم‌اکنون بخش عمده کارگران قراردادی به‌خصوص قرارداد موقت را زنان تشکیل می‌دهند».

این خبر را به اشتراک بگذارید