• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 25 مهر 1400
کد مطلب : 143084
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/73Koj
+
-

سفر ۶ماهه به ایستگاه فضایی اختصاصی چین

بلندمدت‌ترین ماموریت فضایی سرنشین‌دار چین با رسیدن 3فضانورد این کشور به ایستگاه فضایی اختصاصی چین آغاز شد

ساسان شادمان منفرد- خبر‌نگار

رسانه‌های دولتی چین اعلام کردند که 3تایکونوت (فضانورد چینی) با موفقیت در ایستگاه فضایی جدید چین مستقر شده‌اند. این طولانی‌ترین ماموریت خدمه پکن تا به امروز و آخرین نقطه عطف در تلاش برای تبدیل شدن این کشور به یک قدرت بزرگ فضایی محسوب می‌شود. تاکنون ایستگاه فضایی بین‌المللی تنها ایستگاه فضایی فعال جهان بوده است، اما چینی‌ها از چند سال قبل تصمیم گرفتند ایستگاه فضایی اختصاصی خود را عملیاتی کنند.
 به گزارش شینهوا، این سه نفر کمی بعد از نیمه‌شب شنبه به وقت چین از مرکز پرتاب جیوکان در بیابان گوبی در شمال‌غربی چین سفر خود را آغاز کردند. انتظار می‌رود این تیم، 6ماه را در ایستگاه فضایی تیانگونگ سپری کند. پس از پرتاب، آژانس فضایی سرنشین‌دار چین (CMSA) آن را موفقیت‌آمیز اعلام کرد و گفت که همه اعضای این ماموریت «در وضعیت خوبی قرار دارند.» فضاپیمای شنژو-13که حامل 3 فضانورد بود، ساعاتی بعد با موفقیت به ایستگاه فضایی چین متصل شد. این آژانس اعلام کرد که در ساعت 6:56صبح، 6 ساعت و نیم پس از سفر با موشک لانگ‌مارچ-2اف، این فضاپیما به ایستگاه فضایی متصل
 شده است.

هیجان
روزنامه گلوبال‌تایمز چین هم نوشت: درست مانند هر کسی که برای نخستین‌بار وارد خانه جدید خود می‌شود، نخستین کاری که این 3خدمه شنژو-13 انجام دادند این بود که اتاق خواب‌های دنج و شیرین خود را بررسی کرده و به وای‌فای متصل شوند. در یک ویدئوی زنده نشان داده شد که ژای، نخستین کسی که وارد ایستگاه شد، آنقدر هیجان‌زده بود که وارونه در هوا شناور شد. یانگ لیوی، مدیر دفتر مهندسی فضایی سرنشین‌دار چین و نخستین فضانورد این کشور گفت: پس از گفت‌وگوی کوتاهی که ایمنی آنها را به مرکز کنترل زمینی گزارش داد، خدمه نخستین ناهار خود را در خانه جدید صرف کردند. ژای ژیانگ، نخستین مسافر فضایی کشور، وانگ یاپینگ، نخستین زن تایکونوت که وارد ایستگاه فضایی چینی می‌شود و یه گوانگفو، نخستین فضانورد چینی که در یک آژانس فضایی بین‌المللی آموزش دیده است، خدمه این ماموریت 6ماهه هستند.

زمان بازگشت
انتظار می‌رود آنها در آوریل سال2022به زمین بازگردند و این بدان معناست که آنها یک سال جدید قمری چینی را در فضا جشن خواهند گرفت. این تیم موظف است، 2تا 3فعالیت مفصل را انجام دهند که بیشتر به‌عنوان راهپیمایی فضایی شناخته می‌شود.

برنامه کاری
با توجه به گزارش‌های ارائه شده توسط CMSA، انتظار می‌رود که آنها دنده‌های انتقال را که بازوهای بزرگ و کوچک رباتیک و چرخ‌دنده‌های مربوط به آنها را به هم متصل می‌کند، برای کارهای ساختمانی بعدی نصب کنند. ماموریت بعدی به‌منظور سفر به ایستگاه فضایی چین، برای‌ ماه مارس یا آوریل سال2022برنامه‌ریزی
شده است.

ایستگاه اختصاصی چین
ایستگاه فضایی تیانگونگ در مدار نزدیک بین 340تا 450کیلومتری سطح زمین قرار دارد. این ایستگاه فضایی تقریبا یک‌پنجم جرم ایستگاه فضایی بین‌المللی و تقریبا به اندازه ایستگاه فضایی میرروسیه خواهد بود. انتظار می‌رود جرم ایستگاه فضایی چینی بین ۸۰ تا ۱۰۰ تن باشد. عملیات از مرکز کنترل پرواز هوافضای پکن در چین کنترل خواهد شد.

پنجمین ماموریت

این دومین ماموریت سرنشین‌دار چینی‌ها برای پیوستن به ماژول مرکزی ایستگاه فضایی تیانگونگ خود به‌حساب می‌آید؛ ایستگاهی که قرار است تا پایان سال آینده میلادی و انجام یازدهمین ماموریت، تکمیل شده و به بهره‌برداری کامل برسد. پرتاب اخیر، پنجمین ماموریت و آخرینِ آن در سال‌جاری میلادی محسوب می‌شود. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، ایستگاه فضایی تیانگونگ پس از تکمیل قرار است برای مدت 10سال مورد استفاده قرار بگیرد. در عین حال گفته شده است که این ایستگاه ظرفیت فعالیت برای مدت 15سال را نیز دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید