• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 10 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14281
+
-

آغاز فروش وام جدید مسکن با شرایط منعطف در فرابورس

با آغاز معاملات وام مسکن بانک ملی در فرابورس، متقاضیان می‌توانند برای خرید خانه‌های قدیمی‌ساز هم تسهیلات دریافت کنند

از دیروز فروش اوراق تسهیلات بانک ملی به‌عنوان دومین بانک در فرابورس آغاز شد. مطابق اطلاعات آماری موجود در 7سال گذشته 745هزار نفر، 32هزارو 600میلیارد تومان از وام‌های بانک مسکن را دریافت کرده‌اند.

به گزارش همشهری، سرانجام پس از مدت‌ها بالاخره انحصار فروش وام مسکن شکسته شد و بانک ملی هم به‌عنوان دومین بانک ایرانی که وام مسکن اعطا می‌کند، برای فروش اوراق تسهیلات مسکن وارد چرخه رقابت شد. وام مسکن بانک ملی با نرخ سود 17.5درصد عرضه می‌شود.

شورای پول و اعتبار در سال1395 در مصوبه‌ای به همه بانک‌های ایرانی اجازه داد مانند بانک مسکن اوراق تسهیلات مسکن منتشر کنند. در 2سال گذشته هیچ بانکی اعطای چنین تسهیلاتی را به‌صرفه تشخیص نداد اما از دیروز  بانک ملی پس از ماه‌ها مذاکره عرضه اوراق وام جدید مسکن خود را با نام «تملی» در فرابورس آغاز کرد. پیش‌بینی می‌شود عرضه این اوراق به تنوع بیشتر بازار وام مسکن کمک کند.

مصوبه 2سال پیش شورای پول و اعتبار تأکید می‌کرد که هیچ بانکی برای ارائه وام مسکن محدودیت ندارد و این تصمیم با هدف کمک به رونق بازار معاملات مسکن که به زعم مسئولان دولتی پیشران اقتصاد است، اتخاذ شد. دولت چند سال است که تلاش می‌کند با رشد و رونق بازار معاملات مسکن سرعت رشد تولید ناخالص داخلی را افزایش دهد و آثار رکود چند سال گذشته را در اقتصاد از بین ببرد.

آن‌طور که از قراین پیداست بانک ملی هم عمدتا براساس یکسری تأکیدهای مقامات دولتی این اوراق را منتشر کرده است. به گفته مقامات مسئول؛ انتشار این اوراق برای بانک ملی سودی دربرندارد؛ با این حال به‌نظر می‌رسد انتشار اوراق تملی (وام مسکن بانک ملی) به تعدیل قیمت اوراق تسه (وام مسکن بانک مسکن) و کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس منجر ‌شود.

هم‌اکنون اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن (تسه) در محدوده 63هزار تومان دادوستد می‌شود. درصورت کاهش قیمت این اوراق نرخ بهره مؤثر آن که هم‌اکنون در محدوده 20درصد است، کاهش خواهد یافت و متقاضیان خرید خانه تمایل بیشتری برای خرید این اوراق پیدا می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود با فروش اوراق تسهیلات بانک ملی قیمت این اوراق تا مرز 50هزار تومان کاهش پیدا کند و این موضوع به کاهش نرخ بهره مؤثر این اوراق کمک زیادی خواهد کرد.

آنچه وام مسکن بانک ملی را از وام مسکن بانک مسکن جذاب‌تر خواهد کرد، ارائه این اوراق به متقاضیان بدون محدودیت سال ساخت است به این معنا که اکنون متقاضیان وام مسکن بانک‌مسکن فقط در مواردی که آپارتمان خریداری شده کمتر از 12سال قدمت داشته باشد می‌توانند از این وام‌ها استفاده کنند؛ درحالی‌که در مورد اوراق مسکن بانک ملی چنین محدودیتی وجود ندارد.



745هزار نفر خانه‌دار شدند

بهنام محسنی، معاون عملیات و نظارت فرابورس در مراسم عرضه اوراق وام مسکن بانک ملی در فرابورس گفت: از زمان آغاز عرضه اوراق تسهیلات بانک مسکن در فرابورس تاکنون 745هزار نفر با خرید این اوراق از وام مسکن این بانک استفاده کرده و 32هزارو 600میلیارد تومان وام برای خرید خانه از این بانک دریافت کرده‌اند.

او ابراز امیدواری کرد که اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی هم بتواند از حجم معاملات مطلوبی برخوردار شود و مورد استقبال متقاضیان مسکن قرار بگیرد و گفت: از این پس متقاضیان می‌توانند از اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی هم در فرابورس استفاده کنند و این ابزار می‌تواند برای تأمین مالی بخش مسکن مورد استفاده قرار بگیرد.

او درباره نحوه خرید و فروش این اوراق گفت: خریداران می‌توانند تا سقف 240برگه از این اوراق را خریداری کنند؛ ضمن اینکه فعلا محدودیتی برای معاملات این اوراق تا مدت زمان 2‌ماه وجود ندارد.

او افزود: فرابورس در روز‌های آیندهبازار را رصد خواهد کرد و چنانچه تشخیص دهد که به ایجاد محدودیت دوماهه برای خرید و فروش این اوراق مانند اوراق تسه نیازی وجود دارد، آن را به اطلاع عموم می‌رساند.

او درباره اینکه هم‌اکنون نرخ بهره مؤثر اوراق تسهیلات بانک مسکن در فرابورس چقدر است، گفت: سال قبل که قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس به‌طور میانگین در محدوده 67هزار تومان بود، نرخ بهره مؤثر این اوراق 21درصد محاسبه می‌شد؛ بنابراین با کاهش قیمت این اوراق در سال‌جاری تا مرز 63هزار تومان به‌طور میانگین احتمالا نرخ بهره مؤثر این اوراق به محدوده 20درصد کاهش یافته است.



جزئیات وام جدید

هادی سالارخیلی، مدیر اداره سازمان‌ها و روش‌های بانک ملی و عضو هیأت‌مدیره سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که نرخ سود این اوراق چقدر است، گفت: نرخ سود این اوراق 17.5درصد تعیین شده است و متناسب با این مقدار هر قدر نرخ تورم افزایش یابد، خریداران بیشتر از خرید این اوراق نفع خواهند برد. او درباره مقدار عرضه‌ای بانک ملی در بازار وام فرابورس گفت: تصمیم گرفته شده در گام نخست 15هزار برگه از این اوراق در فرابورس عرضه شود اما در طول زمان این مقدار افزایش خواهد یافت.
او مزیت این اوراق را نسبت به اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن نبودن محدودیت سال ساخت این اوراق دانست و گفت: برخلاف سایر وام‌های مسکن، وام مسکن بانک ملی محدودیتی از نظر سال ساخت برای دریافت وام ندارد و متقاضیان می‌توانند این وام‌ها را بدون درنظر گرفتن سال ساخت ملک مورد نظر دریافت کنند.





بازار وام مسکن فرابورس در 8سال گذشته 33هزار میلیارد تومان تسهیلات برای 745هزار متقاضی خرید مسکن فراهم کرده است

از دیروز سرانجام انحصار فروش وام مسکن شکسته شد و بانک ملی به‌عنوان دومین بانک ایرانی، برای فروش اوراق تسهیلات مسکن وارد چرخه رقابت شد

آنچه وام مسکن بانک ملی را از وام مسکن بانک مسکن جذاب‌تر خواهد کرد ارائه این اوراق به متقاضیان بدون محدودیت سال ساخت است؛ به این معنا که اکنون متقاضیان وام مسکن فقط در مواردی که آپارتمان خریداری شده کمتر از 12سال قدمت داشته باشد می‌توانند از این وام‌ها استفاده کنند؛ درحالی‌که در مورد اوراق مسکن بانک ملی چنین محدودیتی وجود ندارد





   مدت باز پرداخت تسهیلات باید افزایش یابد

 حسام عقبایی، نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاور املاک استان تهران، با اشاره به اینکه دولت باید مدت بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن را افزایش دهد، گفت: تسهیلات ارائه شده از سوی دولت می‌تواند قدرت بازپرداخت خرید مسکن را افزایش دهد، اما باید میزان نرخ سود بانکی بسیار کمتر شود. او افزود: هم‌اکنون مدت بازپرداخت تسهیلات 10ساله و میزان اقساط تسهیلات نیز بیش از یک میلیون تومان است. با این میزان اقساط یک کارمند یا یک کارگر چگونه می‌تواند از عهده پرداخت آن بر بیاید؟ باید دولت اقدامات کاهشی را در دستور کار خود قرار دهد. نایب‌رئیس اول اتحادیه املاک تهران، تأکید کرد: در بسیاری از کشورهای خارجی، میزان تسهیلات برابر با قیمت یک واحد مسکونی است و مدت بازپرداخت آنها بین 30 تا 40سال است. عقبایی یادآور شد: به‌دلیل پایین بودن سود تسهیلات بانکی، بسیاری از بانک‌ها تمایلی به پرداخت این تسهیلات ندارند، درصورتی که دولت باید تمام بانک‌ها را موظف به پرداخت تسهیلات مسکن کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید