• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 21 تیر 1400
کد مطلب : 135611
+
-

خبر/ سختی سؤالات کنکور صدای آموزش‌وپرورش را هم درآورد

آش کنکور سراسری امسال آن‌قدر شور بود که علاوه‌بر معلمان و دانش‌آموزان، صدای مسئولان آموزش‌وپرورش را هم برای نخستین بار در تاریخ برگزاری کنکور درآورد. حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش، یک نامه سرگشاده تند و تیز برای ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، نوشته که در آن آمده است: «انتظار می‌رفت با عنایت به هماهنگی و مکاتبات قبلی به‌عمل آمده با آن سازمان در طراحی سؤالات آزمون امسال شرایط خاص کرونایی درنظر گرفته می‌شد تا از فشارهای روانی که در این دو سال به دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان وارد شده کاسته شود، متأسفانه نه‌تنها در برخی از دروس (خاصه درس ریاضی) چنین چیزی رخ نداد، بلکه شاهد همسو‌نبودن برخی از سؤالات آزمون با رویکرد، اهداف و دامنه محتوایی کتاب‌های درسی بودیم، تاحدی که برخی از سؤالات صراحتاً ناظر بر مفاهیمی بود که در کتاب‌های درسی هیچ اشاره‌ای بدان نشده است». ملکی بعد هم با آمار و ارقام مستند به خبرگزاری صداوسیمای ایران توضیح داده که تعدادی از سؤالات یا بسیار دشوار بودند یا اشتباه طراحی شده بودند و یا اصولا ربطی به کتاب درسی نداشتند. «تعداد سؤالات خارج از کتاب در رشته ریاضی 8سؤال، در رشته تجربی 2سؤال و در رشته انسانی هم 6سؤال بوده است. تعداد سؤالات خارج از اهداف کتاب درسی نیز در درس ریاضی رشته ریاضی ۱۲سؤال و در رشته تجربی ۹سؤال بوده است. همچنین در درس ریاضی یک سؤال و در رشته تجربی 2سؤال کاملا اشتباه بوده‌اند.»
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درنهایت هم تأکید کرده که « باید یک کارگروه تشکیل شود تا کارشناسان مربوطه در آنجا حضور پیدا کنند و توضیحات لازم را ارائه دهند».
اما سازمان سنجش آموزش کشور تلاش کرده که خیلی عادی از کنار این نامه بگذرد و نشان دهد که این اتفاق معمول است و جای جبران دارد. در اطلاعیه این سازمان آمده است: «اکثر مباحث مطرح‌شده در ارتباط با کنکور سراسری ۱۴۰۰، صرفاً مرتبط با درس ریاضی است. براساس برآوردهای اولیه این سازمان، در گروه آزمایشی علوم‌ریاضی و در درس ریاضی، تعداد محدودی سؤال از بین ۵۵سؤال چالشی بوده است و تقریباً می‌توان گفت در کل فضای مجازی، تمامی بحث‌ها در رابطه با سختی درس ریاضی مربوط به همین تعداد سؤال است».
سازمان سنجش آموزش کشور، این اطمینان را به داوطلبان عزیز می‌دهد که «با بررسی مجدد و درنظرگرفتن اینکه اگر مطالب سؤال خارج از سرفصل‌های کتاب درسی باشد یا ابهام داشته باشد، آن سؤال به‌صورت تأثیر مثبت اعمال یا حذف خواهد شد. بدیهی است این امر در ارتباط با درس ریاضی گروه‌های آزمایشی علوم‌تجربی و علوم‌انسانی هم صدق می‌کند».

 

این خبر را به اشتراک بگذارید