• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 31 خرداد 1400
کد مطلب : 133720
+
-

با تصویب شورا،‌خیابان‌هایی در شهر به نام صمدبهرنگی، هوشنگ‌مرادی کرمانی، جبارباغچه‌بان، مصطفی رحماندوست،‌نجف دریابندری و مهدی‌آذریزدی نامگذاری شدند

خیابان قصه‌های کودکانه

محسن هاشمی‌ رفسنجانی: هنوز پس از 4دهه، خلأ حضور زبان جذاب و برانگیزاننده شریعتی و شهیدچمران در جامعه حس می‌شود و اگر به زبان آنها با نسل جوان سخن بگوییم، انقلاب جانی دوباره می‌گیرد

شورا
خیابان قصه‌های کودکانه

اعضای پارلمان شهری روز گذشته دستور جلسات شصت‌ویکم و شصت‌ودوم کمیسیون نامگذاری و تغییر نام اماکن و معابر عمومی شهر تهران را بررسی کردند و پس از تصویب تغییر نام 65معبر با نامگذاری خیابان رزمندگان در بزرگراه اشرفی‌اصفهانی به نام ایلام و خیابان سی متری دوم در بزرگراه شهیدسلیمانی به نام همدان موافقت کردند. محمدجواد حق‌شناس دلیل حک‌شدن نام استان‌ها روی معابر پایتخت را ایجاد حس تعلق میان پایتخت و شهرهای دیگر عنوان کرد. شورا همچنین تصویب کرد 4کوچه در تهران به نام‌های صمد بهرنگی داستان‌نویس کودکان، هوشنگ مرادی‌کرمانی نویسنده، مصطفی‌رحماندوست،‌نویسنده، جبار باغچه‌بان، بانی آموزش ناشنوایان در ایران، نجف دریابندری،‌مترجم و نویسنده و مهدی آذریزدی نویسنده حوزه کودکان نامگذاری شود.
به گزارش همشهری، رئیس شورای شهر تهران دیروز در نطق پیش از دستور خود، پیروزی سید‌ابراهیم رئیسی در انتخابات را تبریک گفت و با بیان اینکه امیدواریم همه جریان‌های سیاسی و نخبگان از رئیس‌جمهور منتخب برای حل مشکلات مردم حمایت کنند، عنوان کرد: «انتخابات را پشت سرگذاشتیم، اما با وجود همه مشکلات و بی‌مهری‌ها، حضور مردم در پای صندوق‌های رأی قابل‌قبول بود. اصلاح‌طلبان هم با وجود ردصلاحیت کاندیداهای اعلامی خود، برای صیانت از انقلاب در صحنه حضور داشتند و باعث ایجاد رقابت و افزایش مشارکت شدند.» محسن هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: «با وجود سیاه‌نمایی‌های انجام شده در مورد رئیس‌جمهور منتخب در فضای مجازی، او را چهره‌ای معتدل می‌دانیم و برای آیت‌الله رئیسی و دولت آینده در جهت عمل به وعده‌های ارائه‌شده در انتخابات و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه آرزوی موفقیت داریم.» رئیس پارلمان شهری در ادامه صحبت‌های خود به سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران و درگذشت دکتر علی شریعتی اشاره کرد و گفت: «آنها از روشنفکران دانشگاهی بودند که تأثیر زیادی در تئوریزه‌کردن گفتمان امام خمینی(ره) در بین نسل جوان و بسترسازی برای انقلاب و دفاع‌مقدس داشتند. هنوز پس از 4دهه، خلأ حضور زبان جذاب و برانگیزاننده شریعتی و چمران در جامعه حس می‌شود و اگر به جای ادبیات خشن و سلبی، به زبان آنها با نسل جوان سخن بگوییم، انقلاب جانی دوباره می‌گیرد.»

نام جدید برای معابر تهران
دستور جلسات شصت‌ویکم و شصت‌ودوم کمیسیون نامگذاری و تغییر نام اماکن و معابر عمومی شهر تهران دیروز در صحن بررسی شد و پس از ارائه گزارش توسط رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر تهران، حجت نظری، شهربانو امانی و زهرا نژادبهرام به تغییر نام معابری که اسامی زنانه داشتند مانند کوچه آزیتا واقع در بلوار میرداماد به‌نام استاد رضا سیدحسینی و خیابان آناهیتا واقع در منطقه ۲سعادت‌آباد به‌نام مدیا کاشیگر واکنش نشان دادند. شهربانو امانی با این استدلال که جایگاه زنان باید حفظ شود با تغییر نام کوچه آزیتا واقع در بلوار میرداماد به‌نام استاد رضا سیدحسینی و خیابان آناهیتا واقع در منطقه ۲سعادت‌آباد به‌نام مدیا کاشیگر، مخالفت کرد. زهرا نژادبهرام هم گفت که رنگ شهر به اندازه کافی مردانه است، با تغییر چند نام، پایتخت را مردانه‌تر نکنید. او ادامه داد: «مگر ما زن شهیده و هنرمند در این شهر نداشتیم؟ وقتی ۵۰درصد جمعیت این شهر زن هستند چطور به‌دنبال تغییر نام زنان بر خیابان‌ها و معابر هستید؟»
حجت نظری هم در دفاع از عملکرد کمیسیون نامگذاری گفت: «در مدت۴سال هیچ اسمی نبوده که پیشنهاد شده و از آن استفاده نکرده‌باشیم. اگر برای زنان شورا آن قدر این موضوع حیثیتی است، چرا وقتی ما اسم بی‌بی‌مریم بختیاری را آوردیم رأی نیاورد؟ چرا وقتی پیشنهاد شد شهردار تهران در انتصابات از بانوان بیشتری استفاده کند، دفاعی نکردید؟» محمدجواد حق‌شناس هم خطاب به نژادبهرام گفت: «می‌دانید که بابت نامگذاری حوزه زنان هزینه داده‌ایم. علاوه بر آن، وقتی این تغییر نام‌ها برایتان اهمیت دارد، چرا پیگیر عدم‌نصب تابلوی خیابان‌هایی که به نام خانم دانشور و اعظم طالقانی نامگذاری کردیم، نشدید؟» در ادامه جلسه تغییر نام خیابان رزمندگان در بزرگراه اشرفی‌اصفهانی به نام ایلام و خیابان سی متری دوم در بزرگراه شهیدسلیمانی به نام همدان هم مطرح شد و حق‌شناس عنوان کرد: «یکی از دلایلی که ما نامگذاری اسامی شهر‌ها و استان‌ها را برای معابر تهران مطرح کردیم تعلق خاطری است که بین پایتخت و شهرهای دیگر ایجاد شود.» درنهایت اعضای شورا صورت جلسات 61و 62کمیسیون نامگذاری مبنی بر تغییر نام 65معبر پایتخت را تصویب کردند. به این ترتیب کوچه یکم، سوم، پنجم و هفتم در بلوار کشاورز به ترتیب به نام‌های صمد بهرنگی، مهدی آذریزدی، هوشنگ مرادی کرمانی و جبار باغچه‌بان با حفظ شماره تغییر نام می‌یابند. همچنین کوچه ارمغان غربی در بلوار ماندلا به نام استاد نجف دریابندری و کوچه بوربور در خیابان شریعتی به نام مصطفی رحماندوست تغییر نام می دهند.

پذیرش مشروط تفریغ بودجه سال 98
در جلسه دیروز گزارش تفریغ بودجه (نتیجه اجرای بودجه) سال 98هم ارائه شد و اعضا انتظار داشتند که در چارچوب استاندارد‌های حسابرسی، عملکرد مدیریت مقداری و ریالی باشد، اما چنین موردی را مشاهده نکردند و به‌صورت مشروط آن را پذیرفتند. تفریغ بودجه تنها محل قانونی نظارت جدی است که به شورا کمک می‌کند با بررسی آن از یک‌سو درآمدهای وصولی قطعی را با ارقامی که پیش‌بینی کرده بود مقایسه و در برنامه‌ریزی‌های آینده از آن استفاده کند و از سوی دیگر میزان عدول شهرداری از پرداخت هزینه‌ای اعتبارات پیش‌بینی شده را کنترل کند. سیدحسن رسولی ضمن ارائه گزارش تفریغ بودجه سال 98 گفت که براساس نظام مالی تعیین شده وظیفه نظارت مالی پس از انجام هزینه به حسابرسان داخلی شهرداری واگذار می‌شود که انتخاب آنها از اختیارات شورای شهر است. خزانه‌دار شورای شهر در ادامه عنوان کرد: «شهرداری موظف بوده برای اجرای تفریغ بودجه جامع مبتنی بر عملکرد مقداری و ریالی ضمن ارائه این عملکرد، هر ردیف را در اختیار حسابرس منتخب شورا قرار دهد تا نسبت به ارائه گزارش تفریغ بودجه توسط حسابرس اقدام شود که متأسفانه نشانی از این وظیفه محوله به شهرداری در این گزارش دیده نمی‌شود.»
او ادامه داد: «براساس دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور، تصویب تفریغ بودجه توسط شورای شهر به منزله مفاصاحساب شورای شهر و تقدیم آن به شهرداری است، اما با توجه به اینکه در گزارش ارائه شده اطمینانی به موارد مورد رسیدگی وجود ندارد و اعلام شده گزارش تنها برای اعلام مدیریت تهیه شده است، بنابراین چنین نحوه گزارش‌دهی نمی‌تواند به خوبی اهداف موردنظر شورای شهر را برآورده سازد. همچنین در این گزارش، حسابرسی صورت‌های مالی ۹۸ در مورد سازمان‌ها و شرکت‌ها رعایت نشده است، اما سایر صورت‌های مالی منطبق با مصوبات شورا بوده و توسط حسابرس مورد تأیید قرار گرفته است.» پس از ارائه گزارش، بیش از 50پیشنهاد توسط اعضای پارلمان شهری مطرح شد و در نهایت با این گزارش به‌صورت مشروط موافقت کردند.

طرح راه‌اندازی سامانه جدید رد شد
طرح «ایجاد سامانه واحد درخواست، نظارت و پیگیری شهروندان» با هدف رسیدگی به شکایات مردمی از مدیریت شهری با نظارت شورای شهر، دیروز در صحن مطرح شد. بهاره آروین در جریان بررسی این طرح گفت که  وقتی سامانه‌های ۱۸۸۸ و ۱۳۷ تحت مدیریت شهرداری تهران هستند و شورا نظارتی بر آنها ندارد، پس به شکایات مردمی هم آنگونه که باید و شاید رسیدگی نمی‌شود. او ادامه داد: «اگر گردش کار سامانه‌ها را به شورا بیاوریم این مشکل برطرف می‌شود و این کار در قالب آیین‌نامه حمایت از گزارشگران تخلف انجام شده است و ما در بستر سامانه‌های ۱۸۸۸ و ۱۳۷ سامانه‌ دیگری پیش‌بینی کرده‌ایم که گردش کار شورا را طی کند.» این عضو شورای شهر با بیان اینکه قرار است طرح‌ها و لوایحی ضروری در همین دوره شورا بررسی شوند، تأکید کرد: «آیین‌نامه حمایت از گزارشگران تخلف در همین دوره به صحن می‌آید و این آیین‌نامه درحقیقت نسخه تکمیل‌شده همین طرح بر بستر سامانه‌های موجود است.» مسعود حمزه‎ای، رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران هم در جریان بررسی این طرح گفت: «این دو سامانه به لحاظ ماهیتی با هم متفاوت هستند. سامانه ۱۳۷ ماهیت اجرایی دارد و ما را در ارتباط با شهروندان یاری می‌کند و سال گذشته منجر به یک‌میلیون و 120هزار تماس شده است. از سامانه ۱۸۸۸ در سال ۹۹ فقط ۱۴۹هزار تماس داشتیم که پیگیری شده‌اند و ۴۴جلسه ویدئویی با شهروندان برگزار کرده‌ایم.» در پایان اعضای شورای شهر تهران با استدلال تقویت سامانه‌های 137و 1888با راه‌اندازی سامانه جدید موافقت نکردند.

شورا‌  پایان مرداد‌ماه تحویل منتخبان می‌شود
محسن هاشمی‌رفسنجانی دیروز در جمع خبرنگاران از تحویل شورا به منتخبان اعضای شورای ششم در مرداد‌ماه خبر داد و گفت که در قانون دوره شوراهای شهر 4ساله است و براساس این قانون باید پایان مرداد‌ماه یا اول شهریور شورا به منتخبان مردم تحویل داده شود، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که چون دولت اواسط مرداد جابه‌جا می‌شود، بهتر است شورا هم همین زمان تحویل داده شود. به‌گفته رئیس پارلمان شهری وزارت کشور هنوز پاسخ جدی در این خصوص نداده است، اما درهرحال شورا مرداد‌ماه تحویل اعضای دوره ششم می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید