• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 31 خرداد 1400
کد مطلب : 133715
+
-

تزریق واکسن؛ فعلا فقط برای دوز دومی‌ها

رئیس شبکه بهداشت وزارت بهداشت:هم اکنون تنها تزریق نوبت دوم سالمندان بالای 70 سال انجام می‌شود و تزریق نوبت اول برای جاماندگان و دیگر گروه‌های سنی این فاز60و 65 سال به بالا منوط به تامین واکسن‌های جدید خواهد بود

گزارش روز
تزریق واکسن؛ فعلا فقط برای دوز دومی‌ها

مریم سرخوش - خبرنگار

فاز دوم واکسیناسیون علیه کرونا در حالی از روز گذشته از سر گرفته شد که براساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت هم‌اکنون تنها تزریق نوبت دوم سالمندان بالای 70سال انجام می‌شود و تزریق نوبت اول برای جاماندگان و دیگر گروه‌های سنی این فاز (60 و 65سال به بالا) منوط به تامین واکسن‌های جدید خواهد بود. در دیگر استان‌ها هم وضعیت بر همین منوال است و با ازسرگیری واکسیناسیون اولویت تزریق نوبت دوم برای رده سنی 70سال به بالا انجام می‌شود؛ اتفاقی که صبح روز گذشته باز هم تجمعات زیادی را مقابل مراکز تجمیعی تزریق واکسن رقم زد اما بسیاری از مراجعان تنها با یک پاسخ از سوی عوامل اجرایی مراکز بهداشتی مواجه شدند: «منتظر پیامک وزارت بهداشت باشید و بعد مراجعه کنید.» 
جعفر صادق تبریزی، رئیس شبکه بهداشت وزارت بهداشت در همین زمینه توضیحاتی به همشهری می‌دهد. به‌گفته او، سیاست وزارت بهداشت این است که هر تعداد واکسن تامین‌شده را برای تزریق و تکمیل دوز اول برای آنها که در اولویت‌اند و جا مانده‌اند و دوز دوم برای آنها که دوز اول را قبلا دریافت کرده‌اند، در نظر بگیرد: «فرض کنید اگر قصد ما واکسیناسیون 500نفر باشد قطعا هزار واکسن را برای تزریق 2نوبت آنها درنظر می‌گیریم. بنابراین جمعیت جدیدی اعلام نمی‌شود، مگر اینکه واکسن کافی برای تزریق جدید وجود داشته باشد. تنها در آن صورت است که گروه سنی جدید اعلام و واکسن نوبت دوم برای آنها ذخیره می‌شود.» 
براساس اعلام این مسئول در وزارت بهداشت، برای افرادی که از طریق سامانه salamat.gov.ir اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند و در نوبت اول تزریق واکسن هستند، همچنین برای افرادی که منتظر دریافت دوز دوم واکسن هستند حتما پیامک فرستاده می‌شود، بنابراین سالمندان پیش از دریافت پیامک به مراکز بهداشتی که کار تزریق واکسن را انجام می‌دهند، مراجعه نکنند. درحال حاضر هم با ورود محموله جدید و توزیع آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، تزریق دوز دوم سالمندان بالای 70سال تسریع شده است.
تبریزی با اشاره به کسری حدود 300هزار دوزی برای تزریق مرحله دوم می‌گوید: «با ورود محموله بعدی واکسن، در این هفته، کمبود واکسن جبران می‌شود و بعد از آن می‌توانیم تزریق جامانده‌های 70سال به بالا را انجام دهیم.»
براساس اعلام او، حدود 70درصد سالمندان 70سال به بالا دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند. هم‌اکنون هر میزان واکسن وارداتی به کشور برای نوبت دوم درنظر گرفته شود، با اطمینان از تامین‌شدن واکسن به میزان کافی برای گروه‌های سنی جدید، سراغ رده‌های سنی 60 و 65سال خواهیم رفت. این مسئول با اشاره به تسهیل واردات واکسن کرونا، هم توضیح‌هایی داد: «توزیع یک میلیون دوز واکسن وارداتی کرونا از روز شنبه آغاز شده   و علاوه بر آن قرار است یک‌میلیون دوز دیگر واکسن کرونا در یکی دوروز آینده وارد شود. بنابراین احتمالا به‌زودی گروه سنی دیگری را برای دریافت واکسن اعلام کنیم. جامانده‌های از واکسن هم نگران نباشند، چراکه واکسن آنها محفوظ است و با ثبت‌نام در سامانه تزریق برایشان صورت خواهد گرفت.» 
در این میان، با توجه به نگرانی برخی از سالمندان درباره تأخیر در دریافت دوز دوم واکسن، مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا روز گذشته گفت: «براساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، ۳تا۴هفته پس از تزریق دوز اول واکسن کرونا، دوز دوم باید زده شود. اگر دوز دوم واکسن در دسترس نبوده و در واقع تزریق دوز دوم به تأخیر افتاد، عارضه خاصی ایجاد نمی‌شود، اما پس از دسترسی، دوز دوم واکسن هم باید تزریق شود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید