• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 31 خرداد 1400
کد مطلب : 133687
+
-

مثل یک قهرمان

آلمان‌ها در روز تساوی قهرمان جهان مقابل مجارستان، بازگشتی رؤیایی به جام داشتند؛ آن‌هم با شکست‌دادن مدافع عنوان قهرمانی

مثل یک قهرمان

آخرین روز دور دوم مرحله گروهی یورو2020 با 3نتیجه عجیب همراه بود و فینالیست‌های دوره قبل و قهرمان 2‌دوره اخیر این رقابت‌ها نتوانستند به پیروزی دست پیدا کنند. از بازی فرانسه و مجارستان شروع کنیم که در حضور بیش از 67‌هزار نفر در ورزشگاه فرانس پوشکاش برگزار شد تا رکورد حضور تماشاگران در استادیوم پس از شیوع کرونا در دنیا شکسته شود. این در حالی است که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از اتفاقات یورو انتقاد کرده و مدعی شده با حضور این تعداد تماشاگر در ورزشگاه‌های مختلف، اوضاع همه‌گیری    کووید-19 سروسامان پیدا نخواهد کرد. برای همین هواداران مجارستان تا ورزشگاه پیاده‌روی و علیه او تظاهرات کردند. فرانسه که کل بازی را در اختیار داشت نتوانست غیراز یک‌بار روزنه‌ای به سمت دروازه میزبان پیدا کند. تیم پرستاره‌ای که ما در این بازی دیدیم، به قیافه‌اش نمی‌خورد مدعی شماره‌یک باشد؛ به‌ویژه بنزما که در بازگشت به تیم ملی پس از 5سال‌ونیم انگار اعتماد به‌نفس ندارد و گوشه‌ای از آن مهاجم رئال مادرید نیست. بنزما با احتساب 2‌شوتی که به سمت دروازه گولاچی شلیک کرد، حالا به آمار 30شوت در مسابقات یورو (تمام دوره‌های حضور) رسیده؛ 30شوتی که هیچ‌کدام از آنها تبدیل به گل نشده‌اند. تنها آندرس اینیستا و کلارنس سیدورف آمار ضعیف‌تری داشته‌اند؛ اینیستا34 و سیدورف هم با 33بار اقدام به شوتزنی! با وجود این تساوی صعود فرانسه تقریبا قطعی به‌نظر می‌رسد اما روی کاغذ هر 3 تیم دیگر این گروه شانس صعود دارند، حتی مجارستان که در بازی آخر باید به مصاف آلمان برود.

   دشمن پرتغال
در باخت سنگین 2-4 پرتغال مقابل آلمان هم غول ژرمن بیدار شد، هم کار صعود مدافع عنوان قهرمانی گره خورد. پرتغالی‌ها تنها تیم تاریخ این رقابت‌ها هستند که به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی 4گل در یک بازی دریافت می‌کنند. این تیم در جام جهانی2014 هم 4گل در مرحله گروهی از آلمان خورده بود، با این تفاوت که از ابتدای آن بازی با اخراج مدافعش 10‌نفره شده بود. این عادت آلمان‌ها زیر نظر یواخیم لو است که به ابرقدرت‌ها در جام جهانی و یورو چهارتا چهارتا بزنند، البته اگر خودش در دیدار دوستانه مقابل اسپانیا شش‌تا نخورد! آلمان در جام جهانی2010 هم آرژانتین و انگلیس را در مراحل حذفی چهارتایی کرده بود. نکته جالب این است که پرتغال در مجموع 67دیدار تاریخ خود در جام‌های جهانی، یورو و حتی لیگ ملت‌ها تنها دوبار چهارگل دریافت کرده که هر دوبار مقابل آلمان بوده است. یاران کریستیانو رونالدو در دوره قبلی که قهرمان شدند، هر سه بازی اول را مساوی کرده بودند و در مجموع 7دیدار، تنها 5گل خوردند و حالا 4گل در یک دیدار.

   گل به‌خودی‌ها
آلمان به نخستین تیم تاریخ یورو و جام‌ملت‌ها تبدیل شد که در یک دوره هم گل‌به‌خودی می‌زند هم از گل به‌خودی حریف سود می‌برد. پرتغال هم با 2گل‌به‌خودی روبن دیاز و گریرو در یک‌بازی نخستین تیمی شد که در یک بازی دو بازیکنش به تیم خودی گل می‌زنند. این را هم در نظر بگیرید که در دوره قبلی تنها 3گل‌به‌خودی رد و بدل شد که همان هم یک رکورد بود. حالا تنها در دو دور اول مرحله گروهی 5نفر شامل دمیرال(ترکیه در بازی با ایتالیا)، مت هوملس(آلمان روبه‌روی فرانسه)، شزنی(برای اسلواکی با پیراهن دروازه‌بانی لهستان) و روبن دیاز و گریرو از پرتغال هر دو به نفع آلمان، گل به‌خودی زنده‌اند.

   رونالدو نزدیک‌تر از همیشه به دایی
کریستیانو رونالدو تا امروز موفق نشده بود به تیم ملی آلمان گل بزند و نویر هم تا حالا از پرتغال گل نخورده بود که هر دو طلسم را رونالدو باطل کرد. کریستیانو روز خوبی را پشت‌سر گذاشت و یک گل و یک پاس‌گل به نام خودش ثبت کرد تا به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شود. او حالا با 107‌گل ملی به رکورد علی دایی با 109‌گل ملی نزدیک شده و فاصله‌ای تا شکستن این رکورد ندارد البته اگر تیم ملی کشورش در تکرار فینال دور قبل بازنده نباشد و از دور رقابت‌ها کنار نرود! پرتغال برای صعود حداقل یک‌امتیاز می‌خواهد که با این گل‌به‌خودی‌ها و دفاع متزلزل به‌دست آوردن آن کمی مشکل است. البته رونالدو در پستی اینستاگرامی خطاب به هواداران تیم ملی نوشت «ایمان داشته باشید، همانطور که ما داریم.»
کریستیانو با اینکه هرگز در گذشته موفق به گلزنی به آلمان نشده بود، عملکردی عجیب در گلزنی به مانوئل نویر در رقابت‌های باشگاهی و حالا ملی دارد. او در 7رویارویی با این دروازه‌بان آلمانی تاکنون 10گل به او زده؛ میانگین 1.42گل در هر بازی که واقعا رکورد دیوانه‌کننده‌ای است.

   اسپانیا روی دور مساوی
آخرین بازی هفته دوم یورو هم با تساوی یک-‌یک اسپانیا و لهستان به پایان رسید تا انتقادات از انریکه اوج بگیرد. اسپانیا در این دیدار هم مالکیت 77‌درصدی داشت و با 707‌پاس در مقابل 219‌پاس لهستانی‌ها تیم برتر زمین بود اما با زدن 5‌شوت داخل چارچوب تنها به یک‌گل رسید. جالب اینکه لهستان در این بازی تنها 2‌شوت داخل چارچوب داشت که یکی از آنها با ضربه سر لواندوفسکی به گل تبدیل شد. باوجود تمام آمار و ارقام، انریکه خیلی نگران تیمش نیست. او در کنفرانس مطبوعاتی گفته است: «تساوی به این معنی است که با کسب پیروزی مقابل اسلواکی حتی می‌توانیم صدرنشین گروه شویم، اما یک پیروزی صعود ما را تضمین خواهد کرد. هیچ‌کس نگفته بود که کار آسانی در یورو خواهیم داشت.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید