• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 31 خرداد 1400
کد مطلب : 133681
+
-

هفته اعاده حیثیت

ایران شانسی برای صعود به مرحله بعدی لیگ ملت‌ها ندارد اما می‌تواند با پیروزی در هفته آخر هواداران را برای المپیک امیدوار کند

هفته اعاده حیثیت

سخت‌ترین هفته لیگ ملت‌های والیبال از امروز آغاز می‌شود؛ آیا ایران می‌تواند در مقابل فرانسه و لهستان امتیاز بگیرد، می‌تواند آرژانتین را شکست بدهد و لیگ را با پیروزی به پایان برساند؟ و مهم‌تر اینکه ولادیمیر آلکنو در پایان لیگ ملت‌های والیبال به خواسته‌هایش رسیده و توانسته 12‌نفر المپیکی‌اش را شناسایی کند؟ 
ایران امروز در بازی سیزدهم لیگ مقابل فرانسه قرار می‌‌گیرد. 2تیم در تاریخ والیبال‌شان ‌8بار مقابل هم قرار گرفته‌اند و ایران فقط در یک بازی برنده بوده؛ سال2017 و در جام قهرمانان بزرگ جهان. در لیگ امسال فرانسه از 12بازی 8پیروزی به‌دست آورده و در رده پنجم است و ایران با 5پیروزی در رده یازدهم. ایران در بازی‌های سخت بهتر کار کرده و در بازی‌هایی مثل استرالیا که انتظارش نمی‌رفت شکست خورده. فرانسه هم تقریبا شرایط مشابهی دارد. بزرگانی چون برزیل را برده اما از ایتالیایی که با تیم دوم در مسابقات شرکت کرده، شکست خورده است.
در بازی با لهستان، که حریف بعدی ایران است هدف آلکنو، سرمربی تیم رسیدن به پیروزی است و در بازی سوم ایران شانس شکست‌دادن آرژانتین را دارد. به‌نظر می‌رسد آلکنو حساسیت‌های ایرانی‌ها را می‌شناسد. در بازی با آمریکا پیروزی در اولویت بود. در بازی با برزیل هم آلکنو با تعویض‌ها و تایم‌هایی که می‌گرفت، نشان داد که انتظارش از تیم برد است؛ هرچند به این خواسته‌اش نرسید. گفته می‌شود 2‌بازی آخر این هفته برای آلکنو اهمیت ویژه‌ای دارند. والیبال ایران و لهستان سال‎هاست که با هم کری دارند. پیروزی در این بازی می‌تواند انتقادات 2هفته اخیر از آلکنو و تیمش را کاهش دهد. 2 تیم 22‌بار با هم بازی کرده‌اند و ایران در 8‌بازی برنده بوده. لهستانی‌ها در آغاز هفته پنجم در رده دوم بودند.
ایران در 12‌بازی قبلی 8بار آرژانتین را شکست داده‌ و این تیم فعلا در رده هشتم جدول است. برای آلکنو مهم است که تیمش تورنمنت را با پیروزی به پایان ببرد و با روحیه بالایی برای المپیک آماده شود. اما آیا بازیکنان توان دارند به این پیروزی‌ها برسند؟ آلکنو بعد از بازی‌های هفته چهارم گفته بود بازیکنانش 
خسته‌اند. از نظر مسعود آرمات، سرمربی تیم نوجوانان ایران، بازیکنان از نظر بدنی هم آماده نیستند. او به ایسنا گفته است: «تیم اگر از نظر بدنی برای لیگ آماده می‌شد در المپیک دچار افت می‌شد.» 
در این شرایط به‌نظر می‌رسد اگر آلکنو بتواند از نظر روانی بازیکنان را آماده پیروزی کند، می‌تواند افت بدنی آنها را جبران کند اما باید دید توانایی این کار را دارد و بازیکنان می‌توانند خواسته‌های او را به اجرا بگذارند؟

شهرام محمودی: نتیجه کار آلکنو در المپیک مشخص می‌شود 
شهرام محمودی، قدرتی‌زن سابق تیم ملی از بازی جوانان تیم راضی است و به همشهری می‌گوید آنها از فرصتی که دارند، باید بهتر استفاده کنند: «جوانان با انگیزه و با کیفیت کار می‌کنند، این باعث خوشحالی است که آینده والیبال ما با این جوانان تامین می‌شود. صابر کاظمی و بردیا سعادت هردو تکنیکی هستند و از نظر شعور والیبال در سطح بسیارخوبی قرار دارند. صابر باتجربه‌تر است و بردیا فیزیک خوبی دارد، قدش بلند و خوب می‌پرد. آنها جای خوبی را در ترکیب پیدا کرده‌اند. البته ما پشت‌خط‌زن‌های خوب دیگری هم داریم، مثل پوریا یلی و امین اسماعیل‌نژاد و امیدواریم آنها هم مورد توجه قرار بگیرند. این جوانان در رقابت با هم می‌توانند بهتر شوند. جواد کریمی هم پاسور خوبی است و در کنار سعید معروف می‌تواند نکات خوبی را یاد بگیرد و در آینده پاسور بزرگی شود. اما جوانان باید بیشتر تلاش کنند و قدر فرصت‌هایی را که بهشان داده می‌شود، بدانند. آنها سال‌ها منتظر این فرصت بوده‌اند.» 
برخلاف انتقاداتی که از تیم می‌شود، محمودی معتقد است که ایران به‌جز بازی با ژاپن و استرالیا در بقیه بازی‌ها خوب بوده: «در بازی با ژاپن خوب نبودیم و نمی‌دانم چرا در بازی با استرالیا خیلی بد بازی کردیم ولی در بقیه بازی‌ها خوب بودیم.» او درباره آلکنو هم می‌گوید:«نمی‌دانم در ذهن آلکنو چه می‌گذرد اما نمی‌دانم چرا از او انتقاد می‌کنند. از آلکنو ایراد می‌گیرند که چرا به میلاد عبادی‌پور بازی می‌دهد ولی نگه‌‌داشتن میلاد در بازی برای این است که او در شرایط سخت تحت فشار بگیرد و بداند چقدر تحمل دارد و چقدر می‌تواند خودش را بالا بکشد. آلکنو مربی بزرگی است ولی اینکه ببینیم او چه کاری برای والیبال ما کرده است، باید در المپیک ببینیم.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید