روبرتو پرپینیانی: بدون آشنایی با سینما دستیار ولز شدم
نشست خبری روبرتو پرپینیانی تدوینگر ایتالیایی در سومین روز سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر صبح شنبه اول اردیبهشت در محل «گذر اجتماعات» پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
بهگزارش همشهری، تدوینگر فیلم «پدر سالار» درباره همکاری با اورسن ولز در آغاز فعالیتهای حرفهایاش در سینما گفت: «نخستین همکاری ما در مستندی درباره خاطرات ولز از سفرش به اسپانیا به سفارش تلویزیون اسپانیا بود و بعد ما در پاریس فیلم «محاکمه» را با هم کار کردیم. من بدون هیچ آشنایی خاصی با سینما دستیار ولز شده بودم اما بعد از این یک سال کاملا مجذوب سینما شدم.»
وی ادامه داد: «بعد از مدتی به رم بازگشتم و تلاش کردم بهعنوان دستیار شغلی پیدا کنم اما کسی مرا قبول نمیکرد و همه میگفتند تو فقط با اورسن ولز کار کردی. در نهایت این همکاری توجه جوان سینماگر دیگری را جلب کرد؛ برناردو برتولوچی. او تصور میکرد همکاریام با ولز مرا برای همکاریهای دیگر در سینما تربیت کرده است. برتولوچی در آن دوره میخواست دومین فیلمش را که نخستین فیلمش بهعنوان مولف بود بسازد. ما هم سلیقه بودیم و درحالیکه من برای ولز تنها یک دستیار بودم، برتولوچی از من میخواست که برایش یک همکار خلاق باشم.» پرپینیانی با اشاره به اینکه بهخاطر خواستههای برتولوچی مجبور شده تلاش بیشتری برای شناخت و یادگیری سینما انجام دهد، گفت: «همکاری در فیلم «پیش از انقلاب» مرا وارد مسیری کرد که دیگر نمیتوانستم از آن بازگردم. بعد از این فیلم بود که با کارگردانهای جوان ایتالیایی بسیاری آشنا شدم که همه آنها تلاش داشتند بیان اصیل خودشان را در ایتالیا داشته باشند.»
وی درباره شروع همکاریاش با برادران تاویانی گفت: «در سال ۱۹۶۸ با برادران تاویانی آشنا شدم، دقیقا ۵۰ سال پیش و از آن موقع تا به امروز بهصورت مداوم با هم کار کردیم تا همین چند روز پیش که یکی از آنها درگذشت و این اتفاق بسیار برایم تأسفبرانگیز است.»
پرپینیانی تأکید کرد: «آنها هم میخواستند نگاه و بیان اصیل خودشان را داشته باشند یعنی سینما را رسانهای مردمی اما بهشدت روشنفکرانه میدانستند.»