• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 28 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130889
+
-

بیانیه رئیس ایکوم ایران به مناسبت روز جهانی موزه‌ها

چراغ موزه‌ها روشن است

چراغ موزه‌ها روشن است

سیداحمد محیط طباطبایی، رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران وابسته به شورای جهانی موزه‌ها که به‌دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری است با ارسال فایل صوتی به روزنامه همشهری بیانیه ایکوم ایران را به مناسبت 28فروردین‌ماه «روز جهانی موزه‌ها»، از تخت بیمارستان قرائت کرد.
به گزارش همشهری، سیداحمد محیط طباطبایی در این بیانیه با اشاره به شعار امسال روز جهانی موزه‌ها با عنوان «موزه ها؛ بازیابی مجدد و نگاه جدید» که همزمان با تداوم همه‌گیری کرونا در جهان انتخاب شده است اعلام کرد: امروز روز جهانی موزه‌هاست و نباید فراموش کرد که موزه‌ها، مکان و فضایی هستند که زندگی گذشته را در خود حفظ و اکنون از مسیر دیجیتال به دنیای آینده منتقل می‌کنند.
محیط طباطبایی افزود: وظیفه موزه و موزه‌دار در شرایط کنونی تغییر نکرده و باید از شرایط ایجاد شده، نهایت استفاده را برای انجام وظایف داشته باشند.
رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران با اشاره به تلاش موزه‌ها و موزه‌دارهای ایران در دوران همه‌گیری کرونا برای تداوم فعالیت‌های فرهنگی و موزه‌ای اعلام کرد: باید از موزه ملی ایران و رئیس و کارکنانش که توانستند در طول سال، وظیفه ملی بودن این موزه و یاری‌رسانی به دیگر موزه‌های کشور را به خوبی ایفا کنند، تقدیر کرد. همچنین فعالیت‌های موزه پست ایران و رئیس و کارکنان این مجموعه که زمینه بسیار مناسبی برای ارتباط موزه‌ها با مخاطبین در بستر مجازی فراهم آوردند مورد تقدیر ایکوم ایران است. موزه پست جمهوری اسلامی ایران در نوروز سال 99و نوروز سال 1400توانست موزه‌های کشور را از طریق فضای مجازی با مخاطبان مرتبط کند و در بارگزاری محتوا و یاری‌رسانی به موزه‌های کشور برای حضور در فضازی اینترنتی به‌منظور ارتباط با مخاطبین موفق باشد. باید از مسئولان موزه ملی علوم و نوآوری و مدیر این موزه که در این مدت توانستند فضای بسیار زیادی به موزه‌های کشور بیفزایند و رکورددار ایجاد عظیم‌ترین فضای فیزیکی برای موزه‌ها شدند، قدردانی ویژه شود. همچنین باید از شورای خلیفه‌گری ارامنه در اصفهان که در این شرایط ساختمان قدیم یتیم‌خانه در کوچه سنگ تراش‌های اصفهان را به موزه موسیقی تبدیل کردند قدردانی شود. اقدام موزه جلال و سیمین و موزه ارامنه تهران نیز که با پشتیبانی موزه پست و اداره پست و مخابرات توانستند به وظیفه بین‌المللی خود جهت تولید تمبر مشترک و تثبیت زمان و فضای مربوط به موزه عمل کنند و موفق بودند مورد تقدیر کمیته ملی موزه‌های ایران وابسته به شورای جهانی موزه‌هاست. همچنین فعالیت سازمان حفاظت محیط‌زیست و موزه‌های دانشگاهی کشور در بسط و توسعه موزه در فضاهای دانشگاهی و جدید مورد توجه ایکوم ایران قرار دارد و در این مسیر از تمامی کسانی که در امر موزه و موزه‌داری در سال گذشته فعالیت کردند و توانستند چراغ موزه‌های ایران را روشن نگاه دارند و به وظیفه خود در انتقال فرهنگی عمل کنند، تقدیر می‌شود.
سیداحمد محیط طباطبایی در بیانیه ایکوم ایران به مناسبت روز جهانی موزه‌ها اعلام کرد: از شهرستان اوز در جنوب ایران تا اردبیل و از مشهد تا هفت تپه تمامی موزه‌های کشور به فعالیت قابل توجه از سال گذشته تاکنون ادامه دادند. برخی موزه‌ها از فرصت ایجاد شده برای بازسازی و ترمیم و توسعه استفاده کردند که در این مورد باید از کاخ گلستان تهران، کاخ نیاوران و موزه آبگینه یاد شود.
براساس اعلام رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) فعالیت مجازی که با کمک موزه پست و دیگر موزه‌های کشور صورت گرفت نیز در سال گذشته با رشد و توسعه کیفی و کمی بسیار همراه بود و بنابراین ایکوم ایران از تمامی موزه‌های کشور که در این زمینه فعالیت کردند قدردانی می‌کند.
سیداحمد محیط طباطبایی اعلام کرد: از تمامی 110موزه‌ای که در مسابقه آیین موزه برتر کشور شرکت کردند نیز قدردانی می‌شود و فعالیت مرکز امور بین‌الملل شهرداری تهران، جامعه گردشگری الکترونیکی کشور و شرکت‌های آموزشی و سمن‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که سال گذشته با ایکوم ایران همکاری داشتند مورد قدردانی قرار می‌گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید