• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 19 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130135
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/2kNgP
+
-

تازه‌های نشر/ روبات خرابکار


«روبات خرابکار» عنوان کتابی نوشته «فرانک کاترل بویس» است که ثمین نبی‌پور آن را به فارسی برگردانده و به‌تازگی از سوی نشر افق منتشر شده است.
 قصه این رمان که برای نوجوانان نوشته شده، در 32بخش به‌‌هم پیوسته، همراه یادداشتی از نویسنده روایت می‌شود. ماجرا از این قرار است که وقتی «آلفی» به بخش اشیای گمشده فرودگاه می‌رود تا دست راست خودش را پیدا کند، روبات غول‌پیکری به نام «اریک» را می‌بیند که گوشه‌ای زیر آت‌وآشغال‌ها پنهان شده است. اریک خیلی چیزها را گم کرده است؛ مثل یک پا، بخشی از حافظه و خانواده‌اش. او قدرت زیادی دارد ولی خیلی دست‌وپاچلفتی است. آلفی هم دست کمی از اریک ندارد؛ اما برای نجات این روبات خرابکار صدساله دست به هرکاری می‌زند.
فرانک کاترل بویس، نویسنده و نمایشنامه‌نویسی است که جایزه‌های بسیاری را از آن خود کرده. «میلیون‌ها» نخستین کتاب او برای بچه‌ها، برنده مدال کارنگی شد و سال2012 جایزه گاردین را گرفت. فرانک در سال2011 همراه دنی بویل، مراسم افتتاحیه المپیک لندن را طراحی کرد. او با همسر و هفت فرزندش در انگلستان زندگی می‌کنند.
 نشر افق روبات خرابکار را در 288صفحه با شمارگان هزار و 100نسخه به بهای 48هزار تومان منتشر کرده است.

  لیلی شناسنامه نمی‌خواهد
«لیلی شناسنامه نمی‌خواهد» نوشته عطیه سادات حجتی را انتشارات نیستان منتشر کرده است.
کتاب، یادآور آثار قدیمی ادبیات معاصر ایران است که در قالب شطح نوشته و منتشر شده است؛ متونی شوریده و آکنده از احساسات غلیان‌کرده و پرخروش نویسنده‌اش که عالی‌ترین نمونه‌های آن را در برخی از آثار احمد عزیزی و سیدمهدی شجاعی می‌توان سراغ گرفت. حجتی در کتاب تازه خود سعی کرده نیم‌نگاهی به این سنت نویسندگی و روایت در ادبیات معاصر ایران داشته باشد و در قالب روایی نزدیک به آن با مخاطب خود صحبت کند.
لیلی شناسنامه نمی‌خواهد همان‌طور که از نامش مشخص است روایتی است از یک شیدایی. شوریدگی که جغرافیا نمی‌شناسد. در هر بامداد و شامگاهی و در هر افقی از زیست فکری و جسمی نویسنده می‌توان تعریفش کرد و البته صلات ظهر آن را باید در خراسان و نگاه نویسنده به خورشید این دیار جست.
این کتاب 124صفحه در قطع خشتی کوچک با شمارگان 200نسخه به بهای 23هزار تومان منتشر شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید