• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 29 بهمن 1399
کد مطلب : 124717
+
-

هالیوود در چین به‌دنبال بازار می‌گردد

واکاوی دلایل حضور کمرنگ فیلم‌های خارجی در بازار شرق دور


 آرش نهاوندی ـ روزنامه‌نگار

همزمان با رکوردشکنی فروش فیلم‌ها در گیشه سینماهای چین و رسیدن باکس‌آفیس این کشور به دوران پیش از شیوع ویروس کرونا، بازار چین برای استودیوهای هالیوودی از هر زمان دیگری جذاب‌تر به‌نظر می‌رسد، اما بلاتکلیفی‌ها، موانع کرونایی و تداوم تنش‌های سیاسی با آمریکا، آینده حضور هالیوود در بازار سینمای چین را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. بلومبرگ به نقل از «رنس پو» بنیانگذار شرکت «آرتیسان گیت وی» که یکی از شرکت‌های برتر در زمینه مشاوره سینمایی در آسیاست، گزارش داد: انتظار می‌رود، میزان فروش بلیت در گیشه سینماهای چین که در ماه‌های اولیه شیوع کرونا با افتی بی‌سابقه و قابل‌ملاحظه‌ای مواجه شده بود، در سال 2021دوباره با افزایشی چشمگیر مواجه شود و به مبلغ 60میلیارد یوان (معادل 9میلیارد دلار) برسد. این به آن معنا خواهد بود که میزان فروش فیلم‌ها در گیشه سینماهای چین به رقم 64میلیارد دلار در سال 2019(یک سال قبل از شیوع کرونا) نزدیک خواهد شد. در مقابل در آمریکا همچنان بسیاری از سالن‌های سینما به‌دلیل تداوم شیوع کرونا در این کشور تعطیل هستند و این مسئله به‌احتمال زیاد سینمای هالیوود را به گیشه سینماهای چین وابسته‌تر خواهد کرد. سینماهای چین به‌دلیل اتخاذ تدابیر بهداشتی شدید این کشور در برابر ویروس کرونا، در سال گذشته زودتر از سینماهای آمریکا بازگشایی شدند و همین مسئله سبب شد تا چین در سال 2020از نظر آمار فروش فیلم در گیشه، آمریکا را پشت سر بگذارد، اما افزایش تنش‌های سیاسی چین با آمریکا در سال گذشته و ترسیم چهره‌ نامطلوب از این کشور در سال گذشته در آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی باعث برانگیخته شدن احساسات منفی مردم چین نسبت به سینمای آمریکا و گرایش بیشتر آنها به سینمای چین و تولیدات فرهنگی این کشور شد.

 رکورد فروش فیلم در سال نوی چینی
با توجه به کاهش کم‌سابقه موارد ابتلا به ویروس کرونا در چین، مردم علاقه‌مند به سینما دوباره روند عادی حضور در سالن‌های سینمای این کشور را آغاز کرده‌اند. در روز 12فوریه  2021(24بهمن 1399) و همزمان با سال جدید چینی، رکورد فروش بلیت‌های سینما در چین در یک روز شکسته شد. در 5روز اول تعطیلات سال نوی چینی، فروش فیلم‌ها در گیشه سینماهای چین به 5.7میلیارد یوان رسید که میزان فروش مدت مشابه در سال 2019را نیز پشت سر گذاشت. براساس آمار ارائه شده از سوی کمپانی سرگرمی «مااویان»، سهم فروش فیلم‌های چینی در گیشه سینماهای این کشور از فیلم‌های خارجی بیشتر بود. سهام شرکت‌های تولید‌کننده محتوای سرگرم‌کننده در بازار چین نیز در روزهای تعطیل سال نوی چینی به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. براساس این گزارش، سهام «هولدینگ ایمکس چین» در بازار بورس هنگ‌کنگ 88درصد افزایش یافته است. سهام کمپانی‌های«مااویان» و «گروه تصویرهای علی بابا» نیز به‌ترتیب 25و 34درصد در بازار هنگ‌کنگ افزایش داشته است.

کاهش بی‌سابقه فروش فیلم‌های خارجی در بازار چین
آینی کوکاس، استاد مطالعات رسانه در دانشگاه ویرجینیا می‌گوید: بازار چین اکنون نقش محوری برای انتشار فیلم‌ها و محصولات فرهنگی مهم و بزرگ را ایفا می‌کند. کاهش سهم هالیوود از بازار فروش فیلم در چین، تصویری نگران‌کننده از آینده، پیش‌روی استودیوهای هالیوودی که اغلب متکی به فروش فیلم‌هایشان در بازار چین هستند، ترسیم کرده است. سهم فروش فیلم‌های خارجی ازجمله هالیوود در سال 2020در بازار چین به 16درصد رسیده است؛ این در حالی است که سهم فروش فیلم‌های خارجی در بازار چین در سال 2019، 36درصد بود. به‌دلیل به تعلیق درآمدن بسیاری از برنامه‌ها و پروژه‌های فیلمسازی در استودیوهای فیلم در سراسر دنیا، در سال 2020فیلم‌های خارجی کمتری در بازار چین فروش کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید