• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 28 بهمن 1399
کد مطلب : 124607
+
-

سینما/خیز بلند نتفلیکس برای اسکار 2021

آرش نهاوندی_روزنامه نگار

اسکار 2021نه‌تنها از نظر شیوه برگزاری، بلکه از نظر شیوه نمایش و انتخاب فیلم‌ها، اسکار متفاوتی خواهد بود. به‌دلیل تداوم شیوع کرونا در این دوره و ادامه تعطیلی سالن‌های سینما در بسیاری از نقاط دنیا و عدم‌امکان اکران سینمایی بسیاری از فیلم‌های مطرح و بزرگ، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی با تغییر قواعد جاری خود، امکان بررسی و انتخاب فیلم‌هایی را که به‌صورت آنلاین و از طریق پلتفرم‌های اینترنتی نمایش داده می‌شوند، برای حضور در مراسم جوایز اسکار 2021 فراهم کرده است. به این ترتیب، امکان حضور پررنگ‌تر کمپانی‌های سازنده فیلم نظیر نتفلیکس که اغلب فیلم‌های خود را در شبکه‌های اینترنتی و به‌صورت برخط اکران می‌کنند، در این دوره از مراسم اسکار فراهم آمده است. فیلم‌های «مانک»، «دادگاه شیکاگو 7»، «بلک باتم ما رینی»، «زندگی پیش رو» و «5هم خون»، ازجمله فیلم‌های نتفلیکس هستند که امکان انتخابشان برای حضور در رشته‌های اصلی اسکار وجود دارد. از آنجایی که پیش‌تر به تفصیل به این فیلم‌ها پرداخته‌ایم، در این مطلب به تعداد دیگری از فیلم‌های مهم نتفلیکس، با استناد به گزارش اسکرین‌رنت خواهیم پرداخت. نکته مهم و مشترک درباره این فیلم‌ها این است که به‌احتمال زیاد از انتخاب‌های اصلی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برای اسکار 2021خواهند بود و حتی احتمال می‌رود این فیلم‌ها بتوانند از شانس دریافت جایزه در رشته‌های اصلی اسکار برخوردار باشند.

آسمان نیمه شب
«آسمان نیمه شب» ازجمله فیلم‌هایی است که کمتر در رسانه‌ها به آن پرداخته شده است، اما حضور جورج کلونی به‌عنوان کارگردان و بازیگر در این فیلم و داستان جذاب آن باعث شده تا بسیاری از منتقدان «آسمان نیمه شب» را از هم‌اکنون به‌عنوان یکی از نامزدهای نهایی تعدادی از بخش‌های اصلی جایزه اسکار 2021تلقی کنند. این فیلم داستان دانشمندی را روایت می‌کند که قصد دارد به تعدادی از فضانوردان نسبت به وضعیت ناگوار زندگی روی کره زمین هشدار دهد. او همچنین با یک دختر گمشده آشنا می‌شود و مسئولیت نگهداری از وی را بر عهده می‌گیرد. فیلم«آسمان نیمه شب» با اقتباس از کتاب «صبح بخیر، نیمه شب» اثر «لیلی بروک دالتون» ساخته شده است.

دیک جانسون مرده است
یکی از عرصه‌هایی که نتفلیکس همواره در آن قوی ظاهر شده، عرصه ساخت فیلم‌های مستند است. نتفلیکس که تا‌کنون آثار زیادی در زمینه وقایع جنجالی، فیلم‌های زندگینامه‌ای و تاریخی ساخته است، امسال نیز از این قاعده مستثنا نبوده و 30فیلم مستند توسط این کمپانی ساخته شده و آماده عرضه به بازاراست. مستند «دیک جانسون مرده است» هم‌اکنون به‌عنوان یکی از نامزدهای حاضر در رشته بهترین مستند از سوی اعضای آکادمی اسکار انتخاب شده و نتفلیکس نیز برای برنده شدن این فیلم کارزار ویژه‌ای راه انداخته است. کریستن جانسون این مستند را کارگردانی کرده است. مستند «دیک جانسون مرده است» بر زندگی پدر کریستن که از بیماری فراموشی رنج می‌برد، متمرکز است. در این مستند، کریستن جانسون به پدرش دیک جانسون کمک می‌کند تا سناریوهای مرگ‌آفرین متفاوتی را اجرا کند. منتقدان در سایت «روتن تومیتوز» به این فیلم 100درصد امتیاز داده‌اند.

هیل بیلی الگی
«هیل بیلی الگی» فیلمی است به کارگردانی ران هاوارد که با اقتباس از نمایشنامه‌ای اثر ونسا تیلور ساخته شده است. این نمایشنامه نیز خود اقتباسی است از کتابی در قالب خاطره‌نگاری به همین نام، اثر دی جی ونس. در این فیلم ایمی آدامز و گلن کلوز نقش‌آفرینی کرده‌اند. این فیلم به داستان دی جی ونس، دانشجوی دانشگاه ییل در دوره نوجوانی و جوانی‌اش و ارتباط وی با مادربزرگ و مادرش در زمان بازگشت به اوهایو برای رسیدگی به یک وضعیت اضطراری خانوادگی می‌پردازد. بازی‌ تعدادی از بازیگران این فیلم ازجمله گلن کلوز از سوی منتقدان مورد تحسین قرار گرفته است و گلن کلوز در مراسم گلدن‌گلوب 2020به‌دلیل ایفای نقش در «هیل بیلی الگی» در رشته بهترین بازیگر مکمل زن، کاندیدای دریافت جایزه شده بود

این خبر را به اشتراک بگذارید