• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 16 بهمن 1399
کد مطلب : 123772
+
-

مجلس برای بار دوم به شفافیت آرا رأی نداد

مخالفان، طرح شفافیت آرا را نمایشی و اراده تحمیلی از بیرون بر مجلس خواندند

مجلس
مجلس برای بار دوم به شفافیت آرا رأی نداد


واقعیت‌های قانونگذاری به‌تدریج برای نمایندگان دور یازدهم مجلس آشکار می‌شود. نخستین ثمرات 9ماه قانونگذاری آنان در این هفته حداقل با 2بن‌بست اساسی در مهم‌ترین شعارها و دستورکارهای تشکیل مجلس مواجه شد. تصویب‌نشدن طرح شفافیت آرا دومین شکست طرح‌های کلیدی مجلس به‌دنبال رد اصلاحیه قانون انتخابات ریاست‌جمهوری محسوب می‌شود. 
طیفی از نمایندگان اصولگرای مجلس از همان ابتدای شروع به‌کار مجلس یازدهم در خردادماه وعده داده بودند طرح شفافیت آرا را به تصویب می‌رسانند و حتی آرای خودشان را در فضای مجازی ازجمله توییتر شفاف به مردم اعلام می‌کنند. این اتفاق پس از چند‌ماه به موضوع انتقاد از همین نمایندگان با برچسب‌های داغ مجلس انقلابی و طرح شفافیت آرای نمایندگان تبدیل شد.
هرگونه تغییرات در آیین‌نامه مجلس نیاز به دوسوم دارد و مجلس اصولگرای یازدهم نتوانست نظر قاطبه نمایندگان در این طرح را به‌دست بیاورد. طرح شفافیت آرای نمایندگان را طیفی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس دهم کلید زدند و چون در اقلیت نسبی قرار داشتند، نتوانستند آن را به تصویب برسانند.
 جنبه‌های مثبت طرح باعث شد اصولگرایان همین ایده را به‌عنوان بخشی از شعارهای انتخاباتی خود در مجلس یازدهم مطرح سازند. سرانجام هم این طرح را در دستور کار رسیدگی قرار دادند ولی در جلسه علنی روز چهارشنبه با 153رأی موافق، 63رأی مخالف و 12رأی ممتنع از مجموع 234نماینده حاضر در جلسه کلیات طرح رأی نیاورد. البته این طرح تا تصویب 3رأی دیگر نیاز داشت.
محمدباقر قالیباف در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «به طرح شفافیت، رأی موافق دادم ولی متأسفانه این طرح که به دو‌سوم آرا نیاز داشت، با ۱۵۳ رأی (65.2درصد) موافق و فقط با ۳رأی کمتر تصویب نشد. امیدوارم با ایجاد اصلاحات مدنظر نمایندگان و افزوده‌شدن به دامنه شفافیت، طرح مجدداً به صحن بیاید و در همین مجلس، قفل تصویب شفافیت آرا شکسته شود.»
علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هم در صفحه توییتر خود با اشاره به مخالفت مجلس با کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان، نوشت: «عدم‌رأی‌آوری طرح ‫شفافیت آرای نمایندگان با کمبود 3رأی، برای ‫مجلس انقلابی بسیار تلخ و عبرت‌آموز بود. گرچه با درخواست جمع زیادی از نمایندگان به‌زودی رأی‌گیری مجدد به‌صورت علنی درخصوص این طرح تکرار خواهد شد، ولی امروز مجلس فرصت بسیار خوبی را برای اصلاح کشور از دست داد.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید