• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 13 بهمن 1399
کد مطلب : 123427
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/QWqw7
+
-

اینترنت ارزان می‌شود؟

سازمان تنظیم مقررات از ارزان شدن ۲۵درصدی تعرفه اینترنت زیرساخت خبر داده، اما این مسئله ممکن است لزوما به‌معنای ارزان شدن هزینه اینترنت کاربران نباشد

فناوری
اینترنت ارزان می‌شود؟

روز گذشته حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور و معاون وزیر ارتباطات، در توییتر خود از ارزان شدن تعرفه اینترنت زیرساخت خبر داد و این مسئله سؤالات بسیاری را برای عموم مردم به‌وجود آورد. او در توییتر خود نوشت: با پیشنهاد وزارت ارتباطات و تصویب کمیسیون تنظیم مقررات، پهنای باند اینترنت زیرساخت، ۲۵درصد ارزان شد.
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی پیش در گفت‌وگوی اینستاگرامی خود درباره قیمت اینترنت گفته بود که اینترنت نه‌تنها گران نشده و نخواهد شد که درصورت رشد ترافیک، سال آینده قیمت اینترنت ارزان می‌شود.
پیش از این افزایش قیمت اینترنت موبایل یک جدل بیشتر از یک ماهه را میان وزارت ارتباطات به‌دنبال داشت. در آن زمان 2اپراتور اصلی موبایل در اقدامی که وزیر ارتباطات از آن به‌عنوان «تبانی» یاد کرد قیمت بسته‌های اینترنت موبایل را ناگهان گران کردند و برخی بسته‌های بلندمدت و به صرفه هم حذف شدند.
در آن زمان وزارت ارتباطات اعلام کرد که قیمت بسته‌های اینترنت موبایل باید به قبل بازگردد اما اپراتورها پافشاری می‌کردند که هزینه‌هایشان افزایش پیدا کرده است. افزایش قیمت دلار یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش هزینه اپراتورها برای خرید تجهیزات به‌حساب می‌آید.
بیشتر از ۹۰درصد مشترکان اینترنت پهن باند کشور مشترک اینترنت موبایل هستند و قیمت این نوع اینترنت روی زندگی میلیون‌ها ایرانی تأثیرگذار است.

جلوگیری از افزایش قیمت
امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات درباره نتیجه این تصمیم می‌گوید: اپراتورها و FCP‌ها پهنای باند خود را از شرکت ارتباطات زیرساخت می‌خرند و این مصوبه در واقع هزینه‌های آنها را یک‌چهارم کاهش می‌دهد. اما اینکه فروشنده این پهنای باند را به چه قیمتی می‌فروشد خیلی دست ما نیست. ما در وزارت ارتباطات جلوی افزایش قیمت اینترنت را گرفتیم. اینکه آنها لزوما ۲۵درصد هزینه اینترنت را برای کاربران کاهش دهند مسئله دیگری است اما ما همه تلاش خود را می‌کنیم که این اتفاق برای مردم بیفتد.

معمای قیمت برای کاربران
طی سال‌های اخیر به‌صورت ناگهانی با گسترش شبکه ارتباطات موبایل تعداد کاربران اینترنت پهن‌باند در کشور افزایش پیدا کرده است. در میان کاربران اینترنت پهن باند کشور حدود ۹میلیون نفر اشتراک پهن‌باند ثابت دارند و بیش از ۷۶نفر مشترک اینترنت پهن‌باند سیار هستند. شرایط کرونا هم باعث شده تا مصرف ترافیک اینترنت در کشور رکوردشکنی کند و به‌صورت بی‌سابقه‌ای افزایش یابد.
اما کاهش ۲۵ درصدی قیمت اینترنت زیرساخت لزوما ممکن است به کاهش قیمت پرداختی کاربران برای بسته‌های اینترنت موبایل یا اشتراک ثابت منجر نشود و این مسئله وابسته به پارامترهای مختلفی است.
پارسا یوسفی، عضو گروه گردانندگان اینترنت ایران(IRNOG) در مورد تأثیر کاهش قیمت 25درصدی پهنای باند زیرساخت بر قیمت اینترنت ثابت و موبایل برای مردم می‌گوید: اینجا ما با 2موضوع روبه‌رو هستیم. یعنی قرار نیست ارزان شدن اینترنت به‌صورت سلسله‌وار اتفاق بیفتد. به‌عبارت دیگر ممکن است سازمان تنظیم مقررات رادیویی پهنای باند را برای شرکت‌ها 25درصد ارزان کند، اما شرکت‌ها اینترنت را برای مردم ارزان نکنند. درواقع قیمت‌ها را سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعیین می‌کند.
تلاش روزنامه همشهری برای گفت‌وگو با رئیس سازمان تنظیم مقررات و مقام‌های دیگر این سازمان روز گذشته بی‌نتیجه و بی‌پاسخ باقی ماند. به‌نظر می‌رسد مقام‌های این سازمان بیشترین جزئیات را از این روند در اختیار داشته باشند.
پارسا یوسفی با اشاره به اینکه از ابتدا قیمت‌گذاری اینترنت بر عهده سازمان تنظیم مقررات بوده است، ادامه می‌دهد: حتی بخشنامه‌ها را این سازمان تعیین و ابلاغ می‌کند و کلاً سیاستگذاری‌ها در این مورد به‌عهده سازمان تنظیم مقررات رادیویی است.
او در مورد هدف ارزان کردن قیمت پهن‌باند زیرساخت می‌گوید: بسیاری از شرکت‌های ارائه خدمات اینترنت از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نیستند. شرکت‌های بزرگ اینترنتی اکنون از حالت خصوصی درآمده‌اند و برای جذب سرمایه‌گذار تلاش می‌کنند. در نتیجه، این نیاز احساس شد که قیمت اینترنت پهن باند کاهش یابد تا شرکت‌ها بتوانند تا حدودی شرایط مالی خود را مدیریت کنند. همچنین با گران شدن ارز و افزایش قیمت تجهیزات و هزینه‌های مرتبط با نیروی انسانی، تنها کاری که دولت می‌توانست انجام دهد، کاهش قیمت اینترنت پهن‌باند بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید