• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 11 بهمن 1399
کد مطلب : 123189
+
-

خبرهای کوتاه/ 43طرح بودجه1400 فاقد مجوز محیط‌زیستی

43طرح در لایحه بودجه1400 وجود دارد که بدون دریافت مجوز‌های محیط‌زیستی و با نام‌هایی غیراز نام واقعی برخی نهادهای اجرایی تلاش کرده‌اند تا برای آنها بودجه تعلق گیرد. به گزارش زیست آنلاین، از مجموع 43طرح مورد اشاره که در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای لایحه به چشم می‌خورد وزارت راه و شهرسازی با رکورد 37طرح در رتبه اول قانون‌گریزی و وزارت نیرو 5طرح در رتبه دوم قانون‌گریزی قرار دارند. تاریخ شروع این طرح‌ها نشان می‌دهد که بیش از 90درصد طرح‌ها از سال‌های قبل از98 کلید خورده‌اند و دست‌کم 2تا 5سال بودجه‌هایی را دریافت کرده‌اند که طبق قانون نمی‌بایست بودجه‌ای مگر جهت مطالعات طرح به آنها تعلق بگیرد. این پروژه‌ها در حالی مراحل قانونی شدن را طی می‌کنند که نمایندگان مجلس موظف هستند پروژه‌های فاقد مجوز قانونی و محیط‌زیستی را از فهرست بودجه خارج کنند اما طی این سال‌ها به دلایل مختلف این کار صورت نگرفته است.

   ضد و نقیض گویی از وضعیت هیرمانی
درپی انتشار خبر بیماری «هیرمان» شیر ایرانی باغ‌وحش ارم، رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران گفت: حال هیرمان خوب است. پیش از این نیز روند تأیید و تکذیب‌ها درباره سلامت ببر این باغ‌وحش شنیده می‌شد. به گزارش همشهری، محمد کرمی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش استان تهران گفت: هنوز علت بیماری و بی‌حالی این شیر مشخص نیست اما اقدامات درمانی آغاز شده است. علائم بالینی شیر نر ایرانی باغ‌وحش ارم بی‌حالی و آبریزش بینی است. همچنین این شیر دچار اختلال در قسمت فوقانی سیستم تنفسی شده است. این شیر نر ایرانی که اکنون حدود ۹سال سن دارد، سال۹۸ از باغ‌وحش بریستول انگلستان به باغ‌‌وحش تهران منتقل و «هیرمان» نامگذاری شد. در عین حال فاطمه برنا، رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران به صداوسیما گفت: هیرمان غذا خورده و وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارد. وی افزود: درخصوص جزئیات دقیق وضعیت هیرمان هنوز چیزی مشخص نیست و باید منتظر اعلام نتایج آزمایش‌ها بود.

  14منطقه به مناطق حفاظت‌شده اضافه شد
14منطقه در 10استان کشور به مساحت 620هزار هکتار به مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست اضافه شد. به گزارش سازمان حفاظت محیط‌زیست، کیومرث کلانتری، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون حدود 2میلیون‌و100هزار هکتار به عرصه‌های مناطق تحت مدیریت سازمان اضافه شده است. وی افزود: هم‌اکنون سطح مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست در کل کشور حدود 19میلیون هکتار یعنی به‌عبارتی 11.58درصد مساحت کشور است که از متوسط دنیا که 14درصد است 2.42درصد کمتر است. این در حالی است که براساس بیانیه آیچی ژاپن در سال2010 کنوانسیون تنوع زیستی مقرر شد کشورها تا پایان2020 سطح مناطق حفاظت شده برای آب‌های داخلی و خشکی 17درصد و برای نواحی ساحلی و دریایی به 10درصد برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید