• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 11 بهمن 1399
کد مطلب : 123159
+
-

بوستانی در محله کوهسار شمیران به نام ترانه‌سرای معاصر نامگذاری شد

به یاد «افشین»

به یاد «افشین»

راحله عبدالحسینی

«وقتی گریبان عدم با دست خلقت می‌درید/ وقتی ابد چشم تو را پیش از ازل می‌آفرید...»
 

 ابیات این ترانه که با صدای علیرضا قربانی در ذهن طنین‌انداز می‌شود و تیتراژ پایانی سریال «مدار صفر درجه» را یادمان می‌آورد، سرراست‌ترین نشانی برای معرفی مرحوم دکتر «افشین یداللهی» شاعر این ابیات است؛ شاعر معاصری که ۴ سال پیش در حادثه رانندگی جان باخت. هفته گذشته نام این شاعر معاصر زینت‌بخش بوستانی در محله کوهسار شمیران شد و قرار است به‌زودی سردیس او هم در این بوستان نصب شود.   

زنده یاد افشین یداللهی که بود؟

در بیوگرافی مختصر و مفید افشین یداللهی باید گفت که دکتر روانپزشک (متخصص اعصاب و روان) بود که با وجود علاقه به شعر و ترانه معالجه بیماران را در اولویت کاری‌اش قرار داده‌بود. ترانه‌سرایی را سال ۱۳۷۶ با ترانه‌ای درباره شخصیت امام‌حسین(ع) شروع کرد که با آهنگسازی فواد حجازی و خوانندگی خشایار اعتمادی در ارکستر سازمان صداوسیما اجرا شد. برای بسیاری از سریال‌های ماندگار تلویزیونی ترانه سرود. از جمله ترانه تیتراژ سریال‌های تبریز در مه، شب دهم، مسیر زاینده رود، کمربندها را ببندیم، غریبانه، میوه ممنوعه، مدار صفر درجه، پول کثیف و... 
او در یکی از مصاحبه‌هایش گفته‌بود که وقتی سال‌ها ترانه‌هایت را زمزمه می‌کنند، اجازه‌داری خود را ترانه‌سرا بنامی. معتقد بود که هر کسی می‌تواند ترانه‌سرا باشد اما برای ترانه‌سرا بودن، شاعر بودن هم لازم است ولی کافی نیست. دور منطقی، روز شمار عشق، امشب کنار غزل‌های من بخواب، مشتری میکده بسته و حرف‌هایی که من باید می‌گفتم و تو باید می‌شنیدی عنوان کتاب‌های شعر اوست. افشین یداللهی اسفند سال ۱۳۹۵ در ۴۸ سالگی بر اثر تصادف از دنیا رفت. روحش شاد و یادش گرامی.  

  •  آرش یداللهی، برادر دکتر افشین یداللهی /آشنایی با بزرگان

«ذهن جست وجوگر افراد با دیدن نام یکی از بزرگان بر معابر، بوستان‌ها یا حتی محله‌ها به تکاپو می‌افتد.» 
«آرش یداللهی» برادر افشین یداللهی صحبت‌هایش را این‌طور آغاز می‌کند و ادامه می‌دهد: «ذهن جست وجوگر به دنبال این نام می‌رود و با شخصیتی در حوزه فرهنگ و هنر یا علم و دانش آشنا می‌شود و این، مزیت نامگذاری 
معابر و بوستان‌ها به نام بزرگان است. ممکن است افرادی نخستین بار نام این بزرگان را
 این‌گونه بشنوند و همین پلی شود تا با عرصه‌کاری و آثار و فعالیت آن چهره نامدار ارتباط برقرار کنند.»
 او می‌گوید: «شهردار منطقه یک در مراسم رونمایی از نامگذاری این بوستان از برپایی برنامه گروه موسیقی و اجرای ترانه‌های دکتر در این بوستان گفت تا به این نحو اینجا به یک پاتوق فرهنگی برای اهالی شعر و ترانه تبدیل شود.»

  •  سیدعباس سجادی، معاون شهردار منطقه یک /پاتوقی برای اهالی کلمه و شعر 

نامگذاری بوستانی به نام افشین یداللهی، شاعر معاصر آغاز انجام فعالیت‌های ادبی و فرهنگی در این بوستان است. معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه یک از فراهم کردن زیرساخت‌هایی برای تبدیل بوستان به یک پاتوق ادبی می‌گوید: «با فراهم شدن زیرساخت‌ها در این بوستان برای برگزاری نشست‌های ادبی، فرهنگی و هنری، این بوستان به میعادگاهی برای اهالی ترانه و شعر و موسیقی تبدیل می‌شود.»

به گفته او سردیس زنده‌یاد یداللهی هم به‌زودی در بوستان نصب می‌شود. «سیدعباس سجادی» درباره دیگر برنامه‌هایی که قرار است در این بوستان برگزار شود این‌طور یاد می‌کند: «در مناسبت‌های مختلف از جمله روز درختکاری به نام و یاد ترانه‌سرایان درگذشته و ترانه‌سرایان پیشکسوت در این بوستان نهال‌کاری می‌شود تا این بوستان را به فضایی مناسب و مطلوب برای اهالی کلمه و کلام و موسیقی تبدیل کنیم. همچنین بیوگرافی کوتاهی نیز از افشین یداللهی در این بوستان نصب می‌شود تا شهروندان با این شاعر بیشتر آشنا شوند.»

  •  امید خاکباز، نقاش /مانا نگهداشتن نام هنرمندان 

«امید خاکباز» یکی از هنرمندان نقاش است که در روز نامگذاری بوستان افشین یداللهی حضور داشت. او این نامگذاری را سبب زنده و مانا نگهداشتن یاد و خاطره مرحوم یداللهی می‌داند و می‌گوید: «وقتی محلی را به نام یکی از بزرگان فرهنگ و هنر کشور نامگذاری می‌کنیم، یعنی نام او را زنده نگه‌ داشتیم. شمیران با وجود مراکز فرهنگی و هنری متعدد باز هم نمی‌تواند پاسخگوی تقاضای همه ساکنانش باشد.

این بوستان می‌تواند به محلی برای گردهمایی شاعران تبدیل شود و در واقع پاتوق شعرخوانی باشد. برای این کار حتماً باید کارنامه شاعری مرحوم یداللهی در این مکان نصب شود تا همه مردم و حتی رهگذران با آثار او آشنا شوند و مختصری درباره ترانه‌های او بدانند. با این کار شهروندانی که چندان دغدغه شعر و شاعری هم ندارند با شاعران هم‌عصر خود آشنا می‌شوند و همین راهی برای بالابردن فرهنگ جامعه است که آثار خوب آن بعدها نمود پیدا می‌کند.

یکی از وظایف سیاستگذاران فرهنگی جامعه هم همین است که بزرگان را با نامگذاری بوستان‌ها، کوچه‌ها و معابر به مردم بشناساند.» خاکباز می‌گوید: «خوب است در معابر و بوستان‌هایی که به نام بزرگان کشور می‌شود از سردیس‌های آنان نیز کمک بگیریم تا با کمک المان‌های حجمی نیز بتوانیم رهگذران را به آشنایی با نامداران ترغیب کنیم.»

  •  حمیدرضا حافظی، دبیر شورایاری محله کوهسار /کاشت نهال به نام بزرگان ادب و هنر 

بوستان افشین یداللهی پیش از این به بوستان «ایرانیان» معروف بود؛ محدوده‌ای کنار بوستان کوهسار که به ۳ قطعه تقسیم شده‌است. «حمیدرضا حافظی» دبیر شورایاری محله کوهسار می‌گوید: «این محدوده قبل از اینکه بوستان شود به جنگل ایرانیان و بعد به بوستان ایرانیان معروف بود.

هفته گذشته هم به نام یکی از شاعران سرشناس و معاصر کشور نامگذاری شد. ۲ لاین خیابان از وسط بوستان می‌گذرد که بوستان را به ۳ قطعه تقسیم می‌کند. قرار شد در قطعه وسط با مساحت ۹ هزارمترمربع به نام بزرگان و سرشناسان عرصه ادب و هنر نهال کاشته شود. امیدواریم این امر محقق شود. چون این بوستان به دلیل موقعیتی که دارد، یکی از ورودی‌های هوا از کوه به تهران تلقی می‌شود و درخواست همه شهروندان محله کوهسار این است که مدیریت شهری برای حفظ این بوستان تلاش کند و حتماً شاهد کاشت نهال در این قطعه باشیم.»

حافظی از اهمیت نامگذاری بوستان‌ها به نام هنرمندان معاصر این‌طور می‌گوید: «بعد از این نامگذاری و معرفی مرحوم یداللهی و اشعارش در کانال تلگرامی محله، برخی از اهالی که چندان هم با فضای شعر مأنوس نبودند از این کار بسیار استقبال کردند. چون ترانه‌های دکتر یداللهی را به‌عنوان تیتراژ سریال‌های تلویزیونی شنیده‌بودند و حالا افتخار می‌کنیم که بوستانی در محله ما به نام این شاعر معاصر نامگذاری شده‌است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید