• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 13 دی 1399
کد مطلب : 120594
+
-

روی خط انتخابات- پرهیزکاری اصلاح‌طلبان از کاندیدای اجاره‌ای

محمد سلامتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، ‌در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره استراتژی انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: اصلاح‌طلبان در حالی باید خود را آماده حضور در انتخابات۱۴۰۰ کنند که پشتوانه مردمی‌شان تضعیف شده است. به هر حال دولتی که اصلاح‌طلبان کاملا حمایتش کردند نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد و طی آن نارضایتی مردم به اوج رسید. هرچند اصلاح‌طلبان می‌توانند با تشریح شرایط مردم را از این اشتباه که «دولت مقصر صددرصد گرفتاری‌هایشان است» دربیاورند. عضو کابینه دوران جنگ افزود: اصلاح‌طلبان قطعا به این تصمیم رسیده‌اند که دیگر از کاندیدای اجاره‌ای پرهیز کنند و بر این اعتقاد اصرار دارند که حتما باید با چهره‌ای اصلاح‌طلب وارد انتخابات۱۴۰۰ شوند. طبیعتا به همین منظور چهره‌های اصلاح‌طلب باید از همین حالا آماده شوند و اینطور نباشد که از ردصلاحیت قطعی حرف بزنند.

  نگرانی اصولگرایان از تجربه92
سیدحسین نقوی‌حسینی درباره تکثر شخصیت‌های اصولگرا در صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری سال1400 به نامه‌نیوز گفت: قطعا همه افراد اصولگرا و اصلاح‌طلب که برای ریاست‌جمهوری ثبت نام می‌کنند براساس اصل رجل سیاسی و مذهبی بودن تأیید صلاحیت نخواهند شد. عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران افزود: هم‌اکنون دیدگاهی در جریان اصولگرایی وجود دارد که منتظر بمانیم و ترکیب نامزدهای تأییدصلاحیت شده را ببینیم و بعد درباره آنها تصمیم‌گیری شود، اما دیدگاه دیگر معتقد است همین الان تصمیم‌گیری شود تا افراد دیگر ثبت نام نکنند چون هر کدام تأییدصلاحیت شوند، بعد خیلی سخت می‌توان آنها را راضی به کناره‌گیری کرد. اتفاقی که سال92 افتاد و نامزدها قول دادند تنها یک‌نفر از آنها در صحنه بماند و بقیه انصراف دهند اما نهایتا برخی‌ها انصراف ندادند.

  «سیستم خیلی حساب‌شده» اصولگرایان
مهدی چمران، نایب‌رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب درخصوص سازوکار این شورا برای انتخابات۱۴۰۰ به ایلنا گفت: برای انتخابات و تاسیس شوراها در سراسر کشور یک برنامه کاملا حساب شده با بهره‌گیری از تجربیاتی که در انتخابات مجلس کسب شد، داریم و اکنون در مرحله شکل دادن مجامع استانی و انتخاب شوراهای استانی هستیم. چمران ادامه داد: روند کار هم اینگونه است که ما تعدادی را انتخاب می‌کنیم و این‌ افراد به‌عنوان محور فعالیت مأمور به تشکیل مجامع در استان‌ها و شهرستان‌ها می‌شوند که در این مجامع طی یک انتخابات که به‌صورت عام است شورای ائتلاف شکل می‌گیرد. این یک سیستم خیلی حساب‌شده است و برای نخستین بار هم است که در کشور اجرا می‌شود.

  مردم به چهره‌های جدید گرایش دارند
یک عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره تعدد و تکثر نامزدها برای انتخابات1400 به خبرآنلاین گفت: وجود طیف گسترده از کاندیداها در انتخابات پیش رو موجب خواهد شد شور و نشاط انتخاباتی در کشور ایجاد شود، به‌ویژه در شرایط کرونایی که امکان برگزای تجمعات وجود ندارد. جریان اصولگرا با توجه به اینکه مورد هجمه‌های متعدد واقع شده، بیشتر از جریان‌های دیگر انگیزه دارد. هرچند این مطالبه حس می‌شود که مردم گرایش به چهره‌های جدید دارند که با وجود سابقه مناسب در گذشته به این عرصه ورود نداشته‌اند. محمد ناظمی اردکانی درباره نقش جامعه روحانیت مبارز در فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان هم گفت: جامعه روحانیت مبارز برای انتخابات۱۴۰۰ خودش را میزبان کلیه احزاب سیاسی و اقشار مختلف تعریف و از آنها دعوت به عمل آورده است تا در نشست‌های انتخاباتی همه دیده شده و به وحدت برسند و باعث هم‌افزایی آرا در انتخابات سال آینده شوند. برای خودشان سهمی قائل نیستند، بنابراین جایگاه اصلی آنان که نقش راهبردی است حفظ خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید