• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 دی 1399
کد مطلب : 120274
+
-

امیدواری به بازگشایی پیش از بهمن

گزارشی از نشست خبری مرمت موزه هنرهای معاصر تهران

خبر
امیدواری به بازگشایی پیش از بهمن

نشست خبری آخرین وضعیت مرمت موزه هنرهای معاصر تهران صبح دوشنبه، هشتم دی برگزار شد. هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد درباره طولانی شدن مرمت و تأخیر در بازگشایی موزه گفت: «مرمت قرار بود در جایی انجام شود که بخشی از گنجینه هنری دنیا در آن قرار دارد و از ابتدا این مسئله مطرح بود که در زمان مرمت باید این آثار در موزه نگهداری شوند یا به جای دیگری منتقل شوند. راه‌های مختلفی در این زمینه بررسی شد و موزه‌های دیگری در کشور برای نگهداری موقت از این آثار درنظر گرفته شد، اما حجم زیاد آثار و ارزش بالای آنها و ریسک امنیتی که وجود داشت باعث شد به این نتیجه برسیم که امن‌ترین جا برای نگهداری از این آثار داخل خود موزه است. این مسئله نیاز به ساخت گنجینه موقتی داشت که آثار به آن منتقل شود و طبیعتا این گنجینه موقت نیز باید به همان اندازه گنجینه اصلی، مناسب و امن بود.»
مرمت موزه گسترده‌ترین مرمت انجام‌شده در آنجا در 40سال گذشته است. به‌گفته مظفری «در پروژه‌های عمرانی معمولا چند جبهه کاری با هم آغاز شده و در یک زمانبندی مشخص پیش می‌روند، اما در موزه به‌دلیل وجود این آثار ارزشمند نمی‌توانستیم بعضی از کارها را با هم پیش ببریم و بر این اساس فعالیت‌ها باید پلکانی انجام می‌شد و این مسئله نیز در زمانبندی پروژه تأثیر زیادی داشت. همچنین در بررسی اولیه، همه جبهه‌ها مورد توجه قرار نگرفته بود و زمانی که مرمت آغاز شد، موارد جدیدی به‌نظر آمد که یا باید از آنها چشم‌پوشی می‌کردیم یا ایستادگی می‌کردیم تا این بخش‌ها نیز مرمت شود. با توجه به اینکه مرمت موزه بعد از ۴۰سال در حال انجام بود و پس‌ از آن نیز نمی‌توان برای مرمت‌های مختلف موزه را تعطیل کرد، تصمیم گرفته شد که تمام این جبهه‌های جدید در همین مرحله مرمت شوند.»
مظفری در پایان صحبت‌های خود ابراز امیدواری کرد که موزه پیش از پایان دی‌ماه بازگشایی شود؛ «بارها درباره زمان بازگشایی موزه خلف وعده شده و قول‌هایی داده بودیم که نتوانستیم آنها را عملی کنیم. شرایطی که برای کشور پیش آمد و نگرانی که برای موزه و آثار آن داشتیم، باعث شد کار بازسازی به طول بینجامد و تلاش کردیم همیشه مطمئن‌ترین راه را حتی اگر طولانی‌تر باشد، انتخاب کنیم. در این مدت نشست‌های متعددی با رسانه‌ها برگزار کردیم تا روند کار کاملا برای مخاطبان و جامعه هنری شفاف باشد و امیدواریم که تا قبل از پایان دی‌ماه موزه هنرهای معاصر بازگشایی شود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید