• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 دی 1399
کد مطلب : 120252
+
-

رشد 78هزار میلیارد تومانی بازار سهام

پس از 3روز نزول دیروز شاخص کل بورس تهران 1.3درصد رشد کرد و بیش از 78هزار میلیارد تومان به ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس اضافه شد.
به‌گزارش همشهری، در شرایطی که بازار سهام از روز چهارشنبه وارد یک روند نزولی شده بود، دیروز شاخص کل بورس تهران با 1.3درصد، معادل 18هزار واحد رشد کرد. با این میزان رشد بیش از 78هزار میلیارد تومان به ارزش بازار سهام اضافه شد و جمع کل ارزش بورس تهران و فرا بورس به 7069هزار میلیارد تومان رسید. سهامداران دیروز جمعا 16هزار و802 میلیارد تومان اوراق بهادار در بورس و فرابورس خریداری کردند که این میزان در مقایسه با معاملات روز یکشنبه 15درصد کاهش نشان می‌دهد. رشد روز گذشته بازار سهام در شرایطی اتفاق افتاد که این روز‌ها بازار سهام از یک روند مشخص پیروی نمی‌کند و برخی روز‌ها با صعود و برخی روز‌ها با نزول مواجه می‌شود. برخی سرمایه‌گذاران بر این باورند که علت این افت و خیز‌های  شاخص، عملکرد ضعیف بازار گردان‌هاست.
حسین ایزدی یک کارشناس بازار سرمایه، در این‌باره گفت: افت و خیز شاخص کاملا طبیعی است؛ با این حال، برخی تصمیمات یا اظهارنظرهای نسنجیده، روند معاملات را برهم می‌زند.
او با اشاره به روند این روزهای بازار گفت: با نگاهی به شرایط بازار باید گفت؛ بازارگردان‌ها اغلب نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنند، اما سهامداران نوپا با کوچک‌ترین اتفاق واکنش شدید نشان می‌دهند و این موضوع باعث ایجاد ترس و تردید مجدد در بازار می‌شود. ایزدی تأکید کرد: برخی معتقدند که قوانین بازارگردانی باید تغییر کند که البته این نقد وارد است، اما فعالیت آنها نیز باید حرفه‌ای‌تر دنبال شود تا بازار سهام، رفتاری منطقی داشته باشد.
او همچنین با اشاره به ضعف عملکردی در برخی سهامداران گفت: اینکه با قیمت پایین سهم بخریم و با قیمت بالاتر بفروشیم، بازارگردانی نیست. باید بازارسازی مناسب انجام شود، یعنی سهامداران را در مسیر معقول هدایت کرده و شفافیت اطلاعاتی را ارتقاء دهیم تا به بازار عمیق برسیم. فردین آقا بزرگی یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم بر این باور است که با وجود افت و خیز‌های فعلی شاخص بازار سهام به روند صعودی‌اش تا پایان سال ادامه خواهد داد و در این مدت دست‌کم 20درصد رشد خواهد کرد. 
او افزود: بازار سهام در نیمه دوم سال به رشد خود ادامه خواهد داد چرا که آثار تورم، افزایش نرخ فروش محصولات و در نتیجه برایند همه این موارد خود را به‌طور مثبت در سود و زیان شرکت‌ها نشان خواهد داد. او ادامه داد: به استناد ارائه اطلاعات مناسبی که شرکت‌ها در گزارش‌های ۹ماهه و احتمالا سالانه خود خواهند داشت، در کنار ارزیابی لایحه بودجه۱۴۰۰ که پیش‌نویس اولیه آن حاکی از تورم بیش از ۴۰درصد است، کماکان فضای کسب‌وکار درگیر مسائلی از جمله افزایش نرخ فروش محصولات است و آثار تورم در همه زمینه‌ها خود را نشان می‌دهد.

 تصمیمی برای تغییر دامنه نوسان گرفته نشده است
محسن علیزاده، عضو ناظر شورای‌عالی بورس درخصوص احتمال تغییر دامنه نوسان گفت: موضوع تغییر دامنه نوسان نیز به‌عنوان یکی از مسائل مهم امروز بازار سرمایه چندین مرتبه در این شورا بررسی و درخصوص افزایش یا کاهش آن اظهارنظرات مختلفی شد. او با بیان اینکه تا‌کنون هیچ تصمیمی در شورای‌عالی بورس در این خصوص گرفته نشده، تأکید کرد: بی‌‎تردید اگر شورا به این نتیجه برسد که تغییر در دامنه نوسان برای بهبود شرایط بازار و معاملات لازم است، حتما مصوبه یا مصوباتی را در این‌باره ابلاغ می‌کند. او درباره شایعات اخیر درخصوص تغییر دامنه نوسان گفت: مشاهده می‌کنیم که حتی شایعه یک کارگزاری درخصوص افزایش یا کاهش دامنه نوسان، بازار را متاثر کرده و نتیجه آن را روز شنبه در بورس دیدیم. به‌گفته او، متأسفانه شناخت کم سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه عامل واکنش‌های سریع و هیجانی است و این قاعده درخصوص FATF نیز وجود دارد. عضو ناظر شورای‌عالی بورس درباره دلایل اعلام نشدن اسامی حقوقی‌های متخلف بازار سرمایه از سوی سازمان بورس، گفت: آنچه در این خصوص لازم بود، برخورد جدی سازمان با متخلفان بود که به سلب صلاحیت مدیریت یا تعلیق آنها منتهی شد و به لحاظ حقوقی نباید اسامی اعلام می‌شد، اما در راستای تحقق شعار شفافیت در بازار سرمایه، بهتر است اطلاعات لازم منتشر شود تا سهامداران متوجه شوند متخلفان چه کسانی بوده‌اند. نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته در این خصوص اقدام دیگری در حال بررسی است تا متخلفین به دستگاه قضا معرفی شوند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید