• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
دو شنبه 8 دی 1399
کد مطلب : 120131
+
-

سنت شدن حذف شارژر

عمادالدین قاسمی پناه- خبر‌نگار

ظاهرا موضوع حذف شارژر موبایل‌ها در بسته بندی‌های جدید از سوی تولیدکنندگان، به‌تدریج تبدیل به یک سنت شده است.
اپل چندی پیش در مراسم رونمایی از آیفون12 خود اعلام کرد که شارژرهای خود را از جعبه این گوشی‌ها حذف کرده است. اکنون حتی آیفون‌های جدید11 هم بدون شارژر عرضه می‌شوند. مدتی پیش هم شایعه شده بود که سامسونگ در آینده همین رویه را در پیش می‌گیرد و حالا لی جون، مدیرعامل شرکت سازنده تلفن چینی شیائومی، با اشاره به نگرانی‌های زیست‌محیطی، تأیید کرده که گوشی Mi11 این شرکت با شارژر عرضه نخواهد شد.
به گزارش ورج، نگرانی‌های زیست‌محیطی یک دغدغه قابل‌قبول است و می‌توان با همین شارژرهای فعلی، گوشی‌های جدیدتر را شارژ کرد. اما بسیاری از کاربران این اقدام را به‌خاطر حریص بودن شرکت‌های فناوری می‌دانند.
 جون این موضوع را در شبکه اجتماعی چینی ویبو بیان کرد و گفت: مردم شارژرهای زیادی دارند که باعث ایجاد مشکلات زیست‌محیطی می‌شود. بنابراین، این شرکت شارژر Mi11 را از باکس خود حذف می‌کند.
تصمیم اپل هم مبنی بر حذف شارژرهای آیفون 12با واکنش‌هایی روبه‌رو شد و در آن زمان، رقبایی مانند سامسونگ، در یک تبلیغ به مشتریان یادآوری کردند که آداپتورهای شارژ «همراه با گلکسی شماست». با این حال، ظاهراً این آگهی حذف شده است، زیرا شایعاتی مبنی بر عرضه گوشی‌های آینده Galaxy S21 بدون شارژر شنیده می‌شود.
اندکی پس از عرضه آیفون12، شیائومی در توییتر خود نوشت که در گوشی Mi10TPro «هیچ‌چیزی را از جعبه‌خود حذف نمی‌کند». همچنین یک کلیپ کوتاه منتشر کرد که جعبه Mi10T را با یک شارژر در داخل آن نشان می‌داد.
در واقع، یک دغدغه مهم زیست‌محیطی برای استفاده نکردن از شارژرهای جدید در گوشی‌های جدید وجود دارد؛ به‌خصوص اگر این شارژرها با ده‌ها شارژر دیگری که بیشتر مردم از قبل دارند، یکسان باشد. با این حال، به‌نظر می‌رسد وقتی سازندگان گوشی، هندزفری و شارژر را حذف می‌کنند، علی القاعده به‌دنبال کاهش قیمت هستند، اما مشاهده می‌شود که نه‌تنها قیمت‌ها کاهش نمی‌یابد، بلکه به‌طور مداوم قیمت گوشی‌های آنها افزایش می‌یابد. این مسئله باعث شده که کاربران تصور کنند، تولیدکنندگان به‌خاطر حفظ منافع مالی خود چنین رویه‌ای را در پیش گرفته‌اند. حتی به شوخی گفته می‌شود، آیا مرحله بعدی، حذف جعبه و عرضه گوشی‌های جدید به مشتریان، در بسته بندی‌های پلاستیکی و کیسه‌های کاغذی است؟

این خبر را به اشتراک بگذارید