• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 3 دی 1399
کد مطلب : 119577
+
-

نگرانی ساکنان باغ آذری از ساخت گرمخانه ویژه معتادان متجاهر در محل زندگی‌شان

مشکلات ما بیشتر می‌شود

طوماری با موضوع مخالفت با ساخت گرمخانه با بیش از ۲۵۰ امضای اهالی به شورای‌شهر و فرمانداری تهران فرستاده شده است

مشکلات ما بیشتر می‌شود

رضا نیکنام

از وقتی شنیده‌اند که گرمخانه بزرگی برای اسکان بانوان معتاد و متجاهر تهران در محله‌شان ساخته خواهد شدآرام و قرار ندارند، نگران آینده محله و فرزندان‌شان شده‌اند و به هر طریقی تلاش می‌کنند که صدای اعتراض و گلایه خود را به گوش مسئولان برسانند.

 محله باغ آذری در ناحیه ۶ شهرداری منطقه ۱۶ است که به دلیل قرار گرفتن در پهنه تجاری و بازار بلورفروشان شوش ۱۵ هزار نفر جمعیت ثابت و روزانه حدود ۱۵ هزار نفر جمعیت شناور را در خود جای می‌دهد. به عقیده ساکنان بومی، این محله نیازها و مشکلات خاص خودش را داردو ساخت گرمخانه در اولویت این نیازها قرار نمی‌گیرد و فقط بر بار مشکلات و ناهنجاری‌های موجود در این محدوده اضافه می‌کند.

 برای روشن شدن موضوع و علت نارضایتی اهالی از ساخت و راه‌اندازی گرمخانه بانوان معتاد و متجاهر در محدوده ترمینال مسافربری سراغ چند نفر از معتمدان، شورایاران و مسئولان محله باغ آذری رفتیم. در عین حال توضیح رئیس شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی شورا را در این مورد می‌خوانیم.  

به خیابان اصلی محله باغ آذری که می‌رسیم، «ایوب بوچانی» دبیر شورایاری محله باغ آذری شمشادهای کنار خیابان را نشان‌مان می‌دهد تا ما را متوجه موضوعی کند؛ چند نفر که سر و وضع مناسبی ندارند لابه‌لای درختان آتش روشن کرده‌اند و مواد می‌کشند.  
بوچانی عنوان می‌کند که اهالی محله باغ آذری به دیدن چنین صحنه‌هایی عادت کرده‌اند و برایشان تکراری است، اما دیگر تاب و تحمل بیش از این را ندارند. او برای‌مان توضیح می‌دهد که پس از پاکسازی محله هرندی، معتادان و بی‌خانمان‌ها به محله‌های اطراف رانده شدند و متأسفانه محله باغ آذری به دلیل موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به محل جرم‌خیز هرندی، نخستین جایی بود که مورد توجه آسیب‌دیدگان قرار گرفت و خیلی زود آثارش نمایان شد.  
دبیر شورایاری محله باغ آذری و بازار بلورفروشان شوش راه‌اندازی گرمخانه ویژه بانوان معتاد و متجاهر را پروژه‌ای فرا منطقه‌ای می‌داند و می‌گوید: «یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری در ۳ سال گذشته بهبود وضع زندگی ساکنان و افزایش آرامش و امنیت آنها بوده که نمونه آن، تلاش برای خروج پادگان‌های نظامی از محدوده بافت مسکونی بوده است. طرح ساخت گرمخانه‌ای برای معتادان متجاهر شهر تهران در دل محله باغ آذری مغایر با اهداف طرح‌های اجرا شده قبلی و بستر مناسبی برای گسترش انواع آسیب‌ها و معضلات اجتماعی در محله است که نخستین نتیجه آن از بین رفتن آرامش روانی ساکنان است.»
بوچانی با بیان اینکه اجرای این پروژه برخلاف سیاست مدیریت شهری در زمینه افزایش رفاه عمومی و بهبود زندگی شهروندان است، از متولیان امر در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران می‌خواهد که مانع اجرای این پروژه شوند.  

  •  آرامش می‌خواهیم 

«کبری قانعی» عضو هیأت امنای محله باغ آذری، از راه‌اندازی گرمخانه معتادان متجاهر در مجاورت ترمینال جنوب انتقاد می‌کند و می‌گوید: «محله باغ آذری به خودی خود آسیب‌دیده است. مهاجرپذیری از یک‌سو، وجود اقشار آسیب‌پذیر و شمار روزافزون خانواده‌های کم‌بضاعت و بی‌بضاعت از سوی دیگر باعث شده تا این محله آسیب جدی ببیند و در چنین شرایطی، راه‌اندازی گرمخانه برای ساماندهی افراد معتاد و متجاهر شهر تهران، این محله را گرفتار مشکلات تازه‌ای می‌کند که رفع آنها به این راحتی میسر نیست.»
قانعی که مدت‌ها در کانون خیّران و افراد نیکوکار فعالیت داشته، به مشکلاتی که حل آنها در اولویت است، اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما در این محله خانواده‌های آبرومندی را می‌شناسیم که با وجود سرد شدن هوا هنوز وسایل گرم‌کننده مثل بخاری در خانه‌شان ندارند و با این حال دست نیاز به سوی کسی دراز نمی‌کنند. به نظر من ساکنان محله باغ آذری گرمخانه نمی‌خواهند. آنها خانه‌های گرم می‌خواهند که با اعضای خانواده‌شان در آرامش زندگی کنند، بنابراین اولویت ما رسیدگی به وضع محرومان و خانواده‌‌های بی‌بضاعت است.»

گرمخانه بسازید، اما بیرون از محله ما
محرم مظلومی/امام جماعت مسجد چهارده معصوم(ع)

نمازگزاران مسجد چهارده معصوم(ع) نیز از مخالفان سرسخت ایجاد گرمخانه معتادان متجاهر تهران در محدوده محله باغ آذری هستند. حجت‌الاسلام «محرم مظلومی» امام جماعت مسجد چهارده معصوم(ع) می‌گوید: «وقتی بازار بلورفروشان تعطیل می‌شود، معتادان و بی‌خانمان‌های شوشو هرندی به اینجا می‌آیند و ساعت‌ها در کوچه‌ها و خیابان‌ها پرسه می‌زنند و آرامش و امنیت محله را به هم می‌زنند. متأسفانه نظارتی هم در این زمینه وجود ندارد. وقتی هواتاریک می‌شود ساکنان محله باغ آذری جرأت ندارند از خانه‌شان بیرون بیایند. باید در خانه‌های‌شان را قفل بزنند تا خدای نکرده اتفاق بدی نیفتد.»
مظلومی عقیده دارد که راه‌اندازی گرمخانه در این محله مزید برعلت می‌شود و امنیت کمرنگ محله هم از بین می‌رود: «با این کار اهالی علاوه بر شب‌ها، روزها هم امنیت نخواهند داشت و باید مراقب باشند تا مبادا اتفاقی برای اعضای خانواده‌شان بیفتد.»
امام جماعت مسجد چهارده معصوم(ع) از متولیان امر می‌خواهد که این گرمخانه را خارج از محدوده مسکونی ایجاد کنند تا آسیب‌ها و مسائل آن دامنگیر اهالی نشود. به گفته مظلومی، محله باغ آذری در دوران دفاع‌مقدس بیش از یک‌صد شهید والامقام و جانباز تقدیم انقلاب کرده که خدمت‌رسانی شایسته‌تر به اهالی وظیفه مسئولان است.  

 تا دیر نشده  جلو ساخت گرمخانه را بگیرید
طهماسب نیازی/کاسب قدیمی بازار بلورفروشان

«طهماسب نیازی» از کاسبان قدیمی بازار بلورفروشان با اجرای این طرح کاملاً مخالف است و در این‌باره می‌گوید: «محله باغ آذری در مجاورت و همسایگی محله هرندی قرار گرفته و به همین دلیل در کانون انواع آسیب و ناهنجاری‌هاست. ترمینال مسافربری جنوب باعث شده تا شهروندان از نقاط مختلف کشور به اینجا بیایند و به واقع این مسائل از علت‌های اصلی آسیب‌زا بودن این محله است.»
نیازی اضافه می‌کند: «اگر این گرمخانه در محله تأسیس شود دیگر جایی برای زندگی و کسب و کار باقی نمی‌ماند. از مسئولان می‌خواهیم که در این زمینه به رأی و نظر اهالی احترام بگذارند و ازتبعات منفی این پروژه جلوگیری کنند.»
«عباس جوهری» پیشکسوت شورایاری محله باغ آذری که سال‌ها به شهروندان خدمت کرده و پیگیر خواسته‌های آنان بوده، می‌گوید: «متأسفانه پس از جمع‌آوری معتادان از محله هرندی آنها به این محل آمدند و به مرور آسیب‌ها و مشکلاتی را به بار آوردند که دور از انتظار نبود. اکنون راه‌اندازی گرمخانه‌ای برای معتادان متجاهر محله باغ آذری را غیر‌قابل سکونت خواهد کرد. بررسی‌ها نشان داده که در اطراف بیشتر گرمخانه‌های تهران اتفاقات ناخوشایندی می‌افتد و یکی از این اتفاقات تلخ، خرید و فروش انواع موادمخدر است که به این شکل امنیت و آسایش شهروندان را از بین می‌برد.» 
 

نمک به زخم اهالی نپاشید
امیر سعدالله‌زاده/فرمانده پایگاه بسیج حضرت روح‌الله(ره)

«امیر سعدالله‌زاده» فرمانده پایگاه بسیج حضرت روح‌الله(ره) نیز از محله باغ آذری به‌عنوان محروم‌ترین نقطه شهر تهران یاد می‌کند و می‌گوید: «محرومیت و مشکلات ساکنان محله باغ آذری همیشه زبانزد خاص و عام است. متأسفانه زمینه شکل‌گیری انواع رفتارهای بزهکارانه در اینجا وجود دارد و سکونت شهروندان شریف و آبرومند با محرومیت‌ها و انواع آسیب‌ها عجین شده و آنها چاره‌ای جز تحمل ندارند.»
وی از راه‌اندازی گرمخانه در محله باغ آذری به‌ مثابه پاشیدن نمک بر زخم کهنه محله باغ آذری یاد می‌کند و می‌گوید: «حل معضلات و آسیب‌هایی که محله‌هایی مانند هرندی و باغ آذری با آن مواجه‌اند عزم و اراده جدی می‌خواهد که متأسفانه این زخم کهنه و قدیمی هر از چندی با پاشیدن نمک بر زخم ساکنان محله دوباره سرباز می‌کند و موجب نارضایتی و به خطر افتادن امنیت اجتماعی و روانی آنان می‌شود.»
سعدالله‌زاده از اصرار بی‌مورد مسئولان برای تجمیع معتادان و بزهکاران تهران در این گرمخانه صحبت می‌کند و می‌گوید: «محله باغ آذری در نزدیکی ۲ شاهراه مسافرتی و پرتردد قرار گرفته و علاوه بر مسافران ترمینال جنوب و راه‌آهن تهران، باعث سرازیر شدن معتادان به گرمخانه محله باغ آذری خواهد شد که تیر خلاصی است بر آرامش و آسایش نداشته ساکنان این محله.»
حدود ۲ ساعت از حضورمان در محله باغ آذری نگذشته که تعدادی از اهالی با برگه‌هایی در درست از راه می‌رسند. روی این برگه‌ها نوشته شده «ما با تأسیس گرمخانه در محله باغ آذری مخالفیم». 
«ایوب بوچانی» دبیر شورایاری محله باغ آذری در پایان از جمع‌‌آوری استشهادیه و ارسال آن به شورای‌شهر و فرمانداری تهران می‌گوید: «تا الان در کمپین محلی مخالفان اجرای پروژه گرمخانه، بیش از ۲۵۰ امضا جمع‌آوری شده است.»

رئیس شورای‌ اسلامی شهر تهران/درخواست اهالی در دست بررسی است
محسن هاشمی/رئیس شورای‌اسلامی شهر تهران

نامه مکتوب ساکنان محله باغ آذری از طریق شورایاری به دست اعضای شورای اسلامی‌شهر تهران رسیده است تا در این زمینه اقدام کنند. «محسن هاشمی» رئیس شورای اسلامی‌شهر تهران در این‌باره به خبرنگار همشهری محله می‌گوید: «خواسته شهروندان محله باغ آذری مبنی بر جلوگیری از راه‌اندازی گرمخانه معتادان متجاهر با دقت در دست بررسی است و به‌زودی کمیسیون‌های مربوطه در این‌باره نتیجه را بیان خواهند کرد.»

هاشمی کاهش مشکلات مردم را یکی از راهکارهای اساسی برای رسیدن به شعار حقوق شهروندی می‌داند و می‌گوید: «مردم حق دارند که درباره طرح‌ها و پروژه‌هایی که در محل زندگی‌شان اجرا می‌شود اظهار نظر کنند، گاهی وقت‌ها توجه به همین دیدگاه‌ها و ایده‌های شهروندان از بروز مشکلات در آینده جلوگیری می‌کند.» رئیس شورای اسلامی‌شهر تهران تأکید می‌کند: «اعضای شورای‌شهر با قاطعیت مدافع حقوق شهروندان هستند، بنابراین هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد و به‌زودی این گرمخانه تعیین تکلیف خواهد شد.»

  • دبیر شورایاری محله باغ آذری/گرمخانه در «اتاف» رای نیاورد

«ایوب بوچانی» دبیر شورایاری محله باغ آذری از مراحل تحقیق و پژوهش کارشناسی در زمینه ساخت و راه‌اندازی گرمخانه در محله صحبت می‌کند و می‌گوید: «در طرح اتاف (بررسی تأثیرات فرهنگی و اجتماعی) درباره پروژه ایجاد گرمخانه در محدوده ناحیه ۶ که توسط مرکز مطالعات شهرداری تهران تهیه و تدوین شده، نظرکارشناسان این مرکز درباره اجرای این پروژه منفی بوده است. این یعنی ساخت گرمخانه در مکان مورد نظر توجیه فرهنگی و اجتماعی نداشته و مردود بوده است.»
 

بانوان بی‌خانمان به زندگی بازمی‌گردند
محمد حق‌شناس/عضو شورای اسلامی شهر تهران

یکی از وظایف واقدامات سازمان رفاه، خدمات ومشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، ایجاد زیرساخت برای جذب واسکان موقت بی‌خانمان‌هاوآسیب‌دیدگان اجتماعی است. ایجادواحداث ۵ گرمخانه جنرال درنقاط پرآسیب پایتخت پیروبرنامه پنج ساله سوم توسعه شهری به شورای اسلامی شهر تهران ابلاغ شده است. درهمین راستاوبابررسی‌هاومطالعات انجام شده، محله باغ آذری در منطقه ۱۶ برای ساخت یکی از این گرمخانه‌ها انتخاب شده است.  
باعنایت به آمار موجود، حدود ۲۱۰۰ بی‌خانمان از سوی ۷۵۰ گشت شبانه‌روزی منطقه در ۹ ماه سال جاری به گرمخانه‌ها هدایت شده‌اندکه از این تعداد، بیش از ۹۸ نفر زن بوده‌اند. تعداد زیاد بانوان به عواملی از جمله وجودترمینال جنوب، بوستان بعثت وپاتوق سنتی باغ آذری که سابقه دیرینه‌ای در جذب آسیب‌دیدگان اجتماعی دارد، مرتبط است. به همین دلیل سازمان رفاه، خدمات ومشارکت‌های اجتماعی شهرداری بعدازانجام مطالعه میدانی بر آن شدتابا احداث یک مددسرا ویژه بانوان با ظرفیت حدود ۱۰۰ نفردرضلع شمالی ترمینال جنوب احداث کند که علاوه برویژگی دسترس‌پذیری برای افرادآسیب‌دیده، به دورازمحل سکونت شهروندان نیزهست.  
لازم به ذکراست افرادیکه درآینده درمددسرای ویژه بانوان پذیرش می‌شوند الزاماً معتادنخواهندبودو به‌طور حتم شامل افرادی می‌شودکه درحال حاضردرمنطقه ۱۶ وبوستان‌های منطقه موردسوءاستفاده قرارمی‌گیرند. تأکید می‌کنم این مددسرا مختص منطقه ۱۶ تهران است و هیچ پذیرشی از سایر مناطق صورت نخواهد گرفت؛ چراکه درهمه مناطق از جمله مناطق یک، ۳، ۵ و ۶ مددسرای متناسب باجمعیت بی‌خانمان‌های هر منطقه وجود دارد و درحال حاضرفعالند.  
احداث مددسرای بانوان حتماً موجب کاهش آسیب‌های محله‌های این منطقه می‌شود و همچنین بانوان معتادیابی‌خانمان این امکان را پیدا خواهند کرد که بافرایندمددکاری به چرخه زندگی وآغوش خانواده بازگردند.  

 

این خبر را به اشتراک بگذارید