• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 1 آذر 1399
کد مطلب : 116372
+
-

سربازان استرالیایی متهم به جنایت جنگی در افغانستان

آسیا
سربازان استرالیایی متهم به جنایت جنگی در افغانستان

درپی اعلام نتایج یک تحقیق دولتی در استرالیا در مورد جنایات جنگی سربازان این کشور در افغانستان، اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا طی تماس تلفنی با اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، از او عذرخواهی کرد و قول داد عاملان این جنایت‌ها محاکمه شوند.
طبق گزارش تلویزیون طلوع افغانستان، پیش از آن هم ژنرال انگس کمپبل، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح استرالیا در یک کنفرانس خبری اعلام کرد شواهد به‌دست آمده کاملا تصدیق می‌کند که ۳۹فرد غیرنظامی در افغانستان به‌دست نیروهای نظامی استرالیا کشته شده‌‌اند. کمپبل اقدام این نظامیان را «شرم‌آور» توصیف کرد و ضمن عذرخواهی از مردم و دولت افغانستان قول داد که عاملان کشتار تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.
تحقیقات مربوط به کشتار این 39نفر به‌دست اعضای یک تیم نیروهای ویژه ارتش استرالیا از سال2016 آغاز و نتایج آن هفته گذشته اعلام شد. بر این اساس، 25سرباز استرالیایی عضو این گروه، بین سال‌های 2005 تا 2016 دست‌کم 39نفر را در سنین مختلف از پیرمرد گرفته تا نوجوان و کودک به ضرب گلوله یا با چاقو کشته‌اند.
ژنرال پاول بررتون، نظامی ارشد استرالیا که همزمان یکی از قضات دادگاه عالی استرالیاست، مسئولیت تحقیقات را به‌عهده داشته است. به گفته او، این سربازان شهروندان افغان را بی‌هیچ توجیهی کشته‌اند. تحیقات درباره قتل این افراد توسط نیروهای نظامی استرالیا بر مبنای ۲۰هزار سند، ۲۵هزار عکس و ۴۲۳مصاحبه تهیه شده است. در این گزارش آمده که اعضای جدید گروه نیروهای ویژه استرالیایی در جنایتی عجیب باید یک زندانی را برای شروع کار خود می‌کشتند. در جای دیگر اشاره شده که سربازان برای اینکه اقدام‌شان لو نرود، در کنار فرد کشته شده اسلحه و بی‌سیم قرار می‌دادند تا وانمود کنند این فرد در درگیری کشته شده‌ است. در جایی دیگر آمده که متهمان پرونده در سال2012 طی عملیاتی علیه گروهی از قاچاقچیان مواد‌مخدر در شمال ولایت هلمند افغانستان، 7نفر را دستگیر کرده ولی یکی از آنها را به‌دلیل نبودن جا برای او در هلی‌کوپتر کشته‌اند. همچنین تحقیقات از کشته شدن مردی به نام بسم‌الله با فرزند 6ساله‌اش به‌دست این سربازان در سال۲۰۱۳، حکایت دارد. در جای دیگری از این گزارش آمده که سربازان استرالیایی پیرمرد غیرمسلحی را به گلوله بسته‌اند و مرد دیگری را درحالی‌که دستش بسته بوده از صخره به پایین پرتاب کرده‌‌اند.
ژنرال پاول بررتون در گزارش خود اعلام کرده که این قتل‌ها در 23نقطه خارج از میدان جنگ اتفاق افتاده است. او برخورد نظامیان کشورش را «ننگین» و «خیانتی بزرگ» توصیف کرده است.
استرالیا در زمان حمله آمریکا به افغانستان در سال۲۰۰۱، حدود ۲۶هزار نیروی نظامی ویژه خود را راهی افغانستان کرده بود، اما در سال۲۰۱۳ آنها را بازگرداند. نیروهای استرالیایی در جنگ افغانستان 40کشته و 260زخمی داشتند. هم‌اکنون ۴۰۰نظامی استرالیایی در افغانستان حضور دارند که به‌کار آموزش نیروهای نظامی افغان می‌پردازند.

این خبر را به اشتراک بگذارید