• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 20 آبان 1399
کد مطلب : 115275
+
-

محفل قُدما

بیست وپنجمین سال انتشار «یغما»

مطبوعات
محفل قُدما

 محمدناصر احدی    

 فروردین1351 مقارن است با آغاز بیست‌وپنجمین سال انتشار مجله یغما که شماره نخست آن در فروردین1327 منتشر شده بود و تا پایان سال1357، به‌مدت 31سال، هر‌ماه به‌طور مرتب انتشار می‌یافت. حبیب یغمایی صاحب‌امتیاز و مدیر یغما بود که در جوانی و پیش از انتشار یغما از محضر بزرگانی چون عباس اقبال و محمدعلی فروغی بهره برده بود و تا پایان عمر نیز به تصحیح متون کهن اشتغال داشت. در یادداشتی بر پیشانی نخستین شماره یغما، 4نکته درباره اصول این مجله بیان شده است: 1-نمایاندن و شناساندن و بازگفتن و بازنوشتن آثار و گفتار بزرگان و هنرمندان ایران. 2-انتشار آثار اساتید و دانشمندان و افکار و عقاید متفکران معاصر از هر دسته و گروه، درج محتاطانه آثار گویندگان امروزی، پذیرش اشتباه بدون خودکامی. 3-پاییدن سِیر فرهنگ و بازنمایندن پیشامدها و پیشرفت‌ها. 4-درج فهرست‌وار وقایع و حوادث مهم جهان و ایران در صفحات آخر. در همین یادداشت، با گلایه از بی‌رغبتی مردم به مجلات «ارجمند و پرمغز»، آمده: «... دگرگونی تعلیم و تربیت که یکی از آثار آن افزایش سطح و کاهش عمق معارف عمومی است چنین نتیجه بخشیده که باسوادان و خواستاران روزنامه‌ها و مجله‌ها خواندن داستان‌های بی‌پر و پا و دیدن پر و پای شهوت‌انگیز ستارگان سینما را بر مطالعه آثار و سیمای بزرگان علم و ادب ترجیح می‌دهند». و در ادامه، درمان این بیماری چنین چاره شده است: «گرایاندن و راندن قومی به‌مراتب کمال و روی برتاباندن آنها از مزخرفات نیز همچنان، جز به راهنمایی و مواظبت و تنبه زمامداران آن قوم امکان‌پذیر نیست و این وظیفه دقیق و دشوار مخصوصا برعهده دستگاه فرهنگی کشور است که از یک‌طرف در بسط و چگونگی تعلیمات عمومی بکوشد و از دیگر سوی هنرمندان و ارباب ادب را حمایت و دستگیری کند تا اندک‌اندک ذوق لطیف و زیباپسندی معنوی در مردم پدید‌آید چندان که خودبه‌خود بدان بگروند و از ظواهر آراسته تهی از مغز و معنی روی برتابند». یغما، مجله قدما بود و به حفظ میراث گذشتگان بیشتر از معرفی چهره‌های نو و سبک‌های تازه گرایش داشت. برای مثال، در مورد شعر، برای یغمایی مهم نبود که امواج پرتوان نوگرایی چنان سینه ساحل شعر را درنوردیده که دیگر رسم قافیه و ردیف را درهم شکسته است؛ در نظر او شعر خوب شعری بود که قافیه و وزن داشت و همان قالب‌های کلاسیک را با حرف نو تازه می‌کرد. در اغلب سال‌های انتشار این مجله، تعداد صفحاتش از عدد 64تجاور نکرد و همکارانش را گروهی از بزرگان فرهنگ و ادب ازجمله علامه قزوینی، سیدحسن تقی‌زاده، مجتبی مینوی، دکترمحمد معین، علامه علی‌اکبر دهخدا، بدیع‌الزمان فروزانفر، دکتر اسلامی‌ندوشن، دکتر باستانی‌پاریزی و ایرج افشار تشکیل می‌دادند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :