• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 1 آبان 1399
کد مطلب : 113864
+
-

معماران سیاست خاورمیانه‌ای بایدن

جو بایدن ازجمله سیاستمداران آمریکایی است که شناخت بسیار خوبی از منطقه خاورمیانه و نیروهای فعال در آن دارد. شاید بهترین دلیل برای این ادعا، تحولات تاریخی است که همزمان با 8سال معاون اولی او (در دولت اوباما) در خاورمیانه رخ داد؛ از توافق هسته‌ای ایران گرفته تا شکل‌گیری انقلاب‌های موسوم به بهار عربی. علاوه بر این، حضور بیش از 3دهه در مجلس سنای آمریکا و ریاست طولانی‌مدت بر کمیته سیاست خارجی این مجلس، زمینه را برای ارتباط مستقیم و همکاری بایدن با بسیاری از رهبران و سیاستمداران ارشد خاورمیانه‌ مهیا کرده است. با این حال اما تعیین سیاست‌های ستاد بایدن و شاید در آینده دولت او نسبت به پرونده‌های اساسی خاورمیانه در اختیار مجموعه‌ای از کارشناسان منطقه‌ای و بین‌المللی است که از سوابق مهمی در سیاست خارجی آمریکا برخوردارند.


دانیل بنایم
: بنایم در دولت دوم اوباما به‌عنوان مشاور بایدن در امور خاورمیانه مشغول فعالیت بود. پیش از آن نیز سابقه فعالیت‌های بنایم به وزارت خارجه و مجلس سنا برمی‌گردد. او هم‌اکنون در مرکز پژوهشی پیشرفت آمریکا که ازجمله مراکز تحقیقاتی نزدیک به حزب دمکرات است حضور دارد. بسیاری از مقامات دولت اوباما طی 4سال گذشته در این مرکز فعالیت‌های پژوهشی داشته‌اند. دانیل بنایم تا‌کنون در 25سفر خارجی بایدن را همراهی کرده است. این چهره سیاسی-دیپلماتیک که البته حضور قابل‌توجهی در رسانه‌ها ندارد، علاوه بر اینها در سال‌های 2009 تا 2012 در تیمی حضور داشت که مسئول تهیه متن سخنرانی‌های هیلاری کلینتون بودند. حضور در اتاق برنامه‌ریزی سیاست‌های مصر در دفتر کلینتون، فعالیت در شورای امنیت ملی در کاخ سفید و تدریس در دانشگاه نیویورک از دیگر فعالیت‌های او به‌شمار می‌رود. تحصیلات دانیل بنایم نیز لیسانس ادبیات انگلیسی از دانشگاه ییل و فوق‌لیسانس حقوق و دیپلماسی از دانشگاه تافتس است.


مارا رودمن: رودمن ازجمله کارشناسان کهنه‌کار آمریکایی در حوزه‌های امنیت ملی، خاورمیانه، کمک‌های خارجی آمریکا و البته تنظیم بودجه‌های وزارت خارجه و دفاع این کشور است. او هم‌اکنون به‌عنوان جانشین رئیس مرکز پژوهشی پیشرفت آمریکا فعالیت می‌کند. جانشینی معاون رئیس شورای امنیت ملی در دولت‌های کلینتون و اوباما، معاونت فرستاده ویژه صلح رئیس‌جمهور در پرونده خاورمیانه و معاونت امور خاورمیانه در آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا از دیگر فعالیت‌ها و مناصب رودمن طی سالیان گذشته بوده است. پیش از اینها نیز حضور در مجلس نمایندگان و تدریس دانشگاهی در سوابق وی دیده می‌شود. او مدرک لیسانس خود را از دانشگاه دارتموث و دکترای خود را از دانشگاه هاروارد در رشته حقوق اخذ کرده است.


دافنا رند:
رند معاون رئیس مؤسسه مرسی کورپس در سیاست خارجی بوده است؛ مؤسسه‌ای که ازجمله نهادهای مهم در توسعه قدرت نرم آمریکا به شمار رفته و فعالیت‌های خیریه گسترده‌ای در آفریقا و خاورمیانه دارد. او همچنین جانشین معاون هیلاری کلینتون در امور دمکراسی و حقوق بشر بوده و به این واسطه بر بسیاری از مسائل خاورمیانه و شمال آفریقا، مخصوصا در سال‌های بهار عربی اشراف داشته است. فعالیت در میز خاورمیانه شورای امنیت در دولت اوباما و همچنین پژوهشگر ویژه در حوزه سازمان‌های اطلاعاتی در مجلس سنا نیز از دیگر سوابق او به‌شمار می‌رود. دافنا رند در سال‌های اخیر به‌عنوان پژوهشگر در مرکز جدید امنیت ملی آمریکا که از مراکز نزدیک به حزب دمکرات شناخته می‌شود، فعالیت داشته است. رند لیسانس خود را از دانشگاه هاروارد و دکترای خود را از دانشگاه کلمبیا در رشته علوم سیاسی دریافت کرده است.


سوزان رایس
: رایس دومین زنی است که در دولت اوباما به‌عنوان مشاور امنیت ملی منصوب شد و پیش از آن نیز نماینده و سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل بود. او در زمان حضور خود در کاخ سفید بر تمام برنامه‌ها و سیاست‌های خارجی آمریکا اشراف کامل داشته و همکاری مستقیم با سازمان سیا و پنتاگون در کارنامه او دیده می‌شود. سوزان رایس قبل از این در دولت بیل کلینتون نیز معاون وزیر خارجه در امور آفریقا و مدیر شورای امنیت ملی بوده است. همکاری گسترده با مراکز سیاست خارجی آمریکا و فعالیت پژوهشی در مرکز بروکینگز طی سال‌های 2002 تا 2008 از دیگر سوابق او به‌شمار می‌رود. رایس در دانشگاه استنفورد آمریکا تحصیل کرده است. او دکترای خود را در رشته روابط بین‌الملل از دانشگاه آکسفورد انگلیس دریافت کرده است.


آنتونی بلینکن: بلینکن هم‌اکنون اصلی‌ترین مشاور سیاست خارجی بایدن به‌حساب می‌آید. او طی سال‌های گذشته مناصب عالی‌رتبه‌ای در منظومه سیاست خارجی آمریکا داشته است؛ مناصبی که آخرین آنها، معاونت وزارت خارجه در سال‌های 2015 ا لی 2017 بود. بلینکن طی این دوران 40سفر خارجی داشته و گفته می‌شود نقش مهمی در شکل‌دهی به سیاست خارجی آمریکا، مخصوصا در 2پرونده مبارزه با داعش و احیای توزان در روابط با آسیا ایفا کرده است. او در ابتدای ورود ترامپ به کاخ سفید هم از دولت کنار نرفت و به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور و معاون مشاور امنیت ملی به فعالیت خود ادامه داد. همچنین به گزارش شبکه الجزیره، بلینکن تا سال2018 بر عملکرد کمیته هماهنگی نهادهای خارجی آمریکا نظارت داشته است. ریشه روابط بلینکن با بایدن به سال‌های 2002 تا 2008 و فعالیت وی در کمیته سیاست خارجی مجلس سنا برمی‌گردد؛ کمیته‌ای که ریاست آن با بایدن بود. بلینکن لیسانس خود را از دانشگاه هاروارد و دکترای خود در رشته حقوق را از دانشگاه کلمبیا دریافت کرده است.


جیک سالیوان:
سالیوان از دیگر مشاوران بسیار نزدیک به بایدن در حوزه سیاست خارجی است. از او به‌عنوان مسئول مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در عمان یاد می‌شود که درنهایت منجر به توافق هسته‌ای در سال2015 شد. سالیوان در دولت اوباما نیز مشاور امنیت ملی جو بایدن و همچنین مدیر هیأت برنامه‌ریزی در سیاست خارجی آمریکا بوده است. جیک سالیوان پیش از این نیز معاون هیلاری کلینتون در دوران وزارت خارجه و همچنین مشاور سیاست خارجی در ستاد انتخاباتی وی در سال2016 بود. حضور در هیأت مشاوران سیاسی سناتور امی کلوبوشار، مشاور برخی قضات عالی‌رتبه آمریکا و حضور در شرکت‌های حقوقی فعال در حوزه‌های سیاسی نیز در کارنامه وی دیده می‌شود. سالیوان مدرک لیسانس خود را از دانشگاه ییل آمریکا و دکترای خود را از دانشگاه آکسفورد انگلیس در رشته حقوق اخذ کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید