• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 28 مهر 1399
کد مطلب : 113508
+
-

طرح ساخت سریع‌ترین ابررایانه هوش مصنوعی جهان

انویدیا به‌عنوان یکی از مشهورترین شرکت‌های تولید تجهیزات گرافیکی قصد دارد در یک همکاری در محاسبات هوش مصنوعی رکوردشکنی کند

طرح ساخت سریع‌ترین ابررایانه هوش مصنوعی جهان

سینسا (Cineca) و انویدیا (Nvidia) به‌عنوان کنسرسیوم بین دانشگاهی ایتالیا و مرکز بزرگ ابر رایانه ایتالیایی، اعلام کرده‌اند که قصد دارند طی یک همکاری سریع‌ترین ابر رایانه هوش مصنوعی جهان را بسازند. به گزارش تک رادار، سیستم آینده لئوناردو از نزدیک به 14هزار پردازنده گرافیکی Nvidia A100برای انجام انواع کارهای محاسباتی با عملکرد بالا استفاده خواهد کرد. انتظار می‌رود حداکثر عملکرد سیستم به 10اگزافلاپ براساس قابلیت FP16 برسد.
این ابر رایانه مبتنی بر گره‌های ابررایانه Atos ’BullSequana XH2000خواهد بود که هر کدام دارای یک پردازنده ناشناخته Intel Xeon، 4پردازنده گرافیکی Nvidia A100 و یک کارت Mellanox HDR 200Gb / s InfiniBand برای اتصال است.
به گزارش تک‌رادار، معماری BullSequana XH2000 بسیار انعطاف‌پذیر است؛ بنابراین می‌تواند هر پردازنده و پردازنده گرافیکی را در خود جای دهد و برای این منظور فقط می‌توان حدس زد که کدام پردازنده Intel Xeon برای لئوناردو استفاده خواهد شد.
دانشمندان دانشگاه‌های ایتالیا قصد دارند از لئوناردو برای کشف مواد‌مخدر، اکتشافات فضایی و تحقیقات و مدل‌سازی‌ آب و هوا استفاده کنند. از قدیم چنین برنامه‌هایی به بارگذاری شبیه‌سازی‌ و تجزیه و تحلیل داده با کارایی بالا که به دقت FP64نیاز دارند، تکیه می‌کنند.
اما انویدیا می‌گوید که امروزه بسیاری از کارهای محاسبات با کارایی بالا (HPC) به هوش مصنوعی قدرتمند و یادگیری ماشین متکی هستند و برای چنین کارهایی دقت FP16کافی است.
انویدیا معتقد است که هوش مصنوعی و زبان برنامه نویسی برای ابررایانه امروزی بسیار مهم هستند؛ بنابراین این شرکت ترجیح می‌دهد در مورد ابر رایانه لئوناردو که از پردازنده‌های گرافیکی A100پشتیبانی می‌کند، عملکرد حداکثر FP16را با کمبود ساختاری فعال ارائه کند.
«ایان باک» نایب‌رئیس رایانش سریع در انویدیا، می‌گوید: با ظهور هوش مصنوعی ما اکنون یک معیار جدید برای اندازه‌گیری ابر رایانه‌ها داریم. در نتیجه عملکرد ابر رایانه‌های ما شگفت انگیز شده است زیرا قدرت محاسباتی آنها با معرفی هوش مصنوعی به‌طور تصاعدی افزایش یافته است.
ابررایانه‌های مدرن امروز باید ابر رایانه‌های هوش مصنوعی باشند تا بتوانند ابزاری اساسی برای علم باشند. انویدیا با ترکیب HPC و هوش مصنوعی روند جدیدی را ایجاد می‌کند. فقط ابر رایانه‌های هوش مصنوعی می‌توانند 10اگزا فلاپ عملکرد هوش مصنوعی با نزدیک به14هزار GPU مبتنی بر معماری NVIDIA Ampere ارائه دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید