• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 28 مهر 1399
کد مطلب : 113469
+
-

ساخت نخستین بزرگراه ایران با 50 میلیون تومان!

هویت
ساخت نخستین بزرگراه ایران با 50 میلیون تومان!

مریم باقرپور

«کرج» به‌عنوان منطقه ییلاقی و خوش‌آب‌وهوا، در زمان «قاجار» و در دوران «پهلوی»، تفریحگاه مطلوبی برای مردم، درباریان و اشراف به شمار می‌آمد و از سویی تنها راه ارتباطی با شمال کشور بود. با گسترش و ازدیاد اتومبیل، جاده پیشین که به‌عنوان «جاده قدیم» شناخته می‌شد، پاسخگوی ازدحام اتومبیل نبود. بنابراین، سال ۱۳۴۱، دولت وقت تصمیم گرفت برای کنترل بار ترافیکی، راه مناسبی برای اتصال «تهران» به کرج بسازد که از آن به‌عنوان شاهراه «تهران‌ـ کرج» نام برده می‌شد. این پیشنهاد مورد تصویب قرار گرفت و با مذاکره و مشاوره با شهرداری تهران، بزرگراه مورد نظر از فاصله هزار و 400 متری شمال «سه‌راه مهرآباد» در امتداد جاده شمالی – جنوبی «باغ فیض» و از شمال باغ­های کاروانسرای «سنگی» و 2 روستای «کلاک» و «گرمدره» گذشته و به سمت جنوب کرج منحرف می‌شد. در آن زمان قرار بر این شد تا یک شرکت ایرانی، این شاهراه را بسازد تا هزینه‌ها را از عوارضی بگیرد. شرکت «راه‌سازی ایرانی» آغاز به ساخت نخستین بزرگراه ایران در مسیر تهران – کرج کرد. آذرماه سال ۱۳۴۵، ساخت این شاهراه با 50 میلیون تومان هزینه به پایان رسید. در این بزرگراه، ماشین‌ها با سرعت حداکثر 100 کیلومتر بر ساعت بر پهنای 3 ‌باند می‌توانستند‌ تردد کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید