• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 3 مهر 1399
کد مطلب : 111109
+
-

تا حواسم پرت نشود

تا حواسم پرت نشود

  یاسمن رضائیان:

رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ
پروردگارا، به آن‌چه از خیر بر من نازل می‌کنی نیازمندم
بخشی از آیه‌ی ۲۴ سوره‌ی قصص

در دنیا خواستنی‌های فراوانی وجود دارد. گاهی فکر می‌کنم آن‌ها آن‌قدر بسیارند که مثل یک نمایش جذاب پیش چشم‌هایم به اجرا درمی‌آیند. من درحالی که عبور می‌کنم این نمایش را نگاه می‌کنم. درست مانند زمانی که در سفر هستیم و در جاده از کنار دیدنی‌های بسیاری می‌گذریم. اما در مسیر سفر گاهی منظره‌هایی وجود دارند که توجهم را به خودشان جلب می‌کنند. از آن‌هایی که از کنارشان رد می شوم بازهم سر برمی‌گردانم و از شیشه‌ی عقب ماشین تماشایشان می‌کنم. این‌ها همان‌هایی هستند که شاید به من شبیه‌اند، شاید از جنس خودم هستند که توجهم را جلب می‌کنند. مثلاً رنگین‌کمانی که بالای کوه‌هاست، توده‌ابری که انتهای دره را پوشانده، درختانی که در بهار نه سبز بلکه نارنجی هستند. همیشه از این‌دست منظره‌ها در مسیر سفر هست. در مسیر سفر زندگی هم از این منظره‌های خواستنی فراوان است.
زندگی را خواستنی‌های فراوان پر کرده‌اند؛ اما باید مراقب باشم که در آن‌ها غرق نشوم.
ولی چه اشکالی دارد اگر تمام مسیر را سرگرم تماشای زیبایی‌ها باشم و از آن‌ها لذت ببرم؟ زیبایی‌ها گاهی حواسم را از اصل‌کاری‌ها پرت می‌کنند. برای دیدن پیچ‌های خطرناک جاده نیاز است از تماشای درخت‌های نارنجی دره دست بردارم. برای ادامه‌ی راه زندگی نیز نیاز دارم از میان خواستنی‌ها انتخاب کنم و در همه‌شان غرق نشوم.
خواستنی‌های زندگی فراوان‌اند؛ اما تمامشان به یک اندازه ارزشمند نیستند. هنر من در زندگی این است که بتوانم از میانشان انتخاب کنم. هنرم در این است که بدانم کدامشان هم در ظاهر و هم در باطن زیبا و ارزشمندترند. بسیاری از خواستنی‌ها بوده‌اند که ظاهر زیبایی داشته‌اند اما وقتی به آن‌ها رسیده‌ام فهمیده‌ام فقط از دور جذاب بوده‌اند.
من این قدرت را ندارم که همه‌ی خواستنی‌های ارزشمند را پیدا کنم. نمی‌توانم از ظاهر آن‌ها درونشان را ببینم و درست انتخاب کنم. من را اگر به حال خودم رها کنی حواسم به همه‌ی منظره‌های جاده پرت می‌شود. اصل‌کاری‌ها را از یاد می برم و حتی شاید اتفاق‌های بدی برایم بیفتد. من به تو و آن بصیرت و بینایی خداگونه نیاز دارم تا راهنمایی‌ام کنی و بگویی کدام‌یک از خواستنی‌ها را انتخاب کنم و از کدام‌یک از آن‌ها دست بکشم.
در دنیا خواستنی‌های فراوانی وجود دارد و اگر تو نباشی من در هجوم این‌همه جذابیت غرق می‌شوم. اما تو می‌دانی خیر در کدام‌یک از آن‌هاست. در مسیر رنگارنگ و پرمنظره‌ی زندگی، به هر خیری که بر من نازل کنی سخت نیازمندم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید