• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 16 فروردین 1397
کد مطلب : 10951
+
-

ذوالفقارنسب: کی‌روش خودش فضا را بحرانی می‌کند

ذوالفقارنسب: کی‌روش خودش فضا را بحرانی می‌کند

روز گذشته کانون مربیان فوتبال در واکنش به اظهارات کارلوس کی‌روش بیاینه‌ای صادر کرد. فحوای کلی بیاینه این بود که کی‌روش دنبال بهانه‌جویی است  تا ناکامی احتمالی در جام‌جهانی را توجیه کند. در بخشی از این بیانیه آمده: « متاسفانه، حاکمان فوتبالی، هفت‌و‌هشت ساله اخیر به‌خصوص شخص آقای کی‌روش، علیرغم شناخت از این فرایند معیوب، نتوانستند در اصلاح روند علمی و منطقی فوتبال قدم بر دارند، وپس از هر شکستی، افرادی را بدون دلیل و پشتوانه منطقی، مقصر جلوه دادند و به حکومت فوتبالی خود ادامه داده‌اند.
کانون مربیان فوتبال، قبل از اقدام به فرافکنی محتمل از سوی کی‌روش، در خصوص نتایج آتی جام‌جهانی مسکو، جامعه مربیان فوتبال را در کسب نتایج (اعم از پیروزی و یا شکست) مبری دانسته و با توجه به زمان مفید باقی مانده تا مسابقات و با توجه به تصدی‌گری 7ساله آقای کی‌روش، ایشان را مسئول مستقیم خوب و بد عملکرد تیم‌ملی می‌داند.
7سال اتوریتی در انتخاب همکاران، عزل و جابة‌جایی آنان، برگزاری اردوها، تعطیلی لیگ‌های داخلی و انتخاب حریفان تمرینی، همراهی همه رسانه‌های دیداری و شنیداری جایی برای بهانه‌گیری آقای کی‌روش باقی نمی گذارد.» هر چند برخی از کارشناس فوتبال انتشار این بیاینه را در این برهه امری اقدامی اشتباه می‌دانند چرا که می‌تواند حواشی پیرامونی تیم‌ملی را افزایش دهد. درباره علت صدور این بیانیه با بیژن ذوالفقار‌نسب رئیس کانون مربیان فوتبال گفت‌وگو کرده‌ایم.
ذوالفقارنسب در ابتدا تاکید کرد: «من بیاینه را ننوشتم؛ هیات مدیره کانون مربیان آن نوشتند. به‌نظر من بیاینه تندی نبود بلکه متعادل بود. حتی از 95درصد بیاینه‌های افراد مستقل و نهادها که در انتقاد از کیروش صادر شده متعادل‌تر بود. حتی خیلی به محافظه کاری متهم شدیم. ماهم در این بیاینه پیش‌بینی نکردیم کی‌روش با 3شکست برمی‌گردد و دنبال بهانه است ولی این حرف خود کی‌روش است. او اگر متهم شود می‌خواهد تمام تقصیرها را به گردن مربیان بیندازد و اینکه چون لیگ را تعطیل نکردیم تیم‌ملی ناکام شد. حالا یک زمانی هم کونته وقتی باشگاه با تیم‌ملی همکاری نکردند از سرمربیگری تیم‌ملی استعفا داد و رفت.»
رئیس کانون مربیان درباره اینکه گفته می‌شود در تنظیم این بیاینه افرادی خارج از اعضای هیات مدیره مانند محمدمایلی کهن دخیل بوده‌اند اظهارداشت: «ازبیرون کانون کسی در این بیاینه نظرنداشت چراکه اعضای هیات مدیره کانون مربیان به همراه اعضای علی‌البدل نزدیک به 15نفر می‌رسد و لازم نیست فرد دیگری دخالت بکند. اگر در صدور بیاینه تاخیر هم شد به‌خاطر این بود که همه اعضای کانون مربیان این بیاینه را ببینند. 3-4 نفر این بیاینه را تهیه کردند و بعدش دادیم بقیه دیدند. این بیاینه ما زاویه با تیم‌ملی ندارد و ما از تیم‌ملی حمایت می‌کنیم. ضمن اینکه تا جام‌جهانی خیلی وقت مانده و نمی‌توان گفت ما در نزدیکی جام‌جهانی فضا را متشنج کردیم. در این بین خود کی‌روش شرایط را بحرانی می‌کند. دائما در مورد حقوق حرف می‌زند یا دستیارانش را کنار می‌گذارد. اینها باعث متشنج شدن جو پیرامونی تیم‌ملی می‌شود.»
او افزود: «کی‌روش الان هم با باشگاه‌ها درگیر شده است؛ بازیکنان داخلی نسبت به طارمی، عزت الهی و سردار آزمون بهتر هستند و ضعیف نیستند. در بازی با الجزایر وریا غفوری بهترین بازیکن زمین بود اینکه در آنالیز برنامه 90 عنوان شد وریا در 6نبرد خود در این مسابقه شکست خورده را قبول ندارم. آنالیز برنامه90 مورد تایید من نیست. شما باید فوتبالیست‌های داخلی را قبول داشته باشید. فوتبالیست‌های داخلی شاید کیفیت اروپایی نداشته باشند اما
آنها هم تحت فشار هستند و  نمی‌توانید با بازیکنان شاغل در اروپا قیاس کنید. کی‌روش می‌تواند با برگزاری 4اردو مانند دوره قبل میزان دوندگی را بالا ببرد. این هم که می‌گویند در دوره قبل جام‌جهانی عدم همکاری باشگاه سپاهان در دادن احسان حاج‌صفی برای اردوی نهایی تی‌ ملی باعث شد او در دقایق پایانی بازی با آرژانتین تعویض شود و ما گل بخوریم هم منطقی به‌‌نظر نمی‌رسد. کی‌روش فقط به منافع خودش فکر می‌کند.»
ذالفقارنسب درباره طولانی شدن روند انتشار بیانه و شایعه نقش او در برکناری ایوویچ پیش از جام‌جهانی98 گفت: «من بیاینه‌ها را قبل از انتشار 20بار می‌خوانم و اگر دوهفته طول کشید تا آن را منتشر کنیم برای بررسی دقیق آن است. اما در‌مورد ایویچ باید بگویم برکناری ایوویچ در تهران و دفتر صفایی فراهانی انجام شد که من اصلا  تهران نبودم. در عمرم اصلا دفتر صفایی فراهانی نرفتم.»
رئیس کانون مربیان درخصوص اینکه وجود برخی تندرویی‌های کی‌روش او برای فوتبال کشورمان مفید بوده و در مبارزه با بازیکن سالاری و همین‌طور میدان دادن به جوانترها کارنامه خوبی دارد تاکید کرد: «بله؛ همین دو بازی آخر تیم‌ملی مقابل تونس و الجزایر جزو بهترین بازی‌های تیم‌ملی در 5-6سال اخیر بود من در مورد بازی سیرالئون بحث داشتم که برخی سودجویان به تیم‌ملی تحمیل کردند درمورد این هم که می‌گویند دلال برانکو وقتی او را برای پرسپولیس می‌آورد قول مربیگری تیم‌ملی را به او داده است اگر ثابت شود ما بیاینه صادر می‌کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید