• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 16 فروردین 1397
کد مطلب : 10928
+
-

درخواست از مجامع جهانی برای رسیدگی به جنایات اسرائیل

اتحادیه عرب برای چندمین بار خواستار رسیدگی سازمان‌ملل به اوضاع حقوق بشر در غزه شد

گزارش
درخواست از مجامع جهانی برای رسیدگی به جنایات اسرائیل

اتحادیه عرب جنایت علیه بشریت توسط رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کرده و از سازمان ملل و دیوان بین‌المللی کیفری خواسته درباره کشتار اخیر مردم توسط نیروهای اسرائیلی تحقیق کند.
به گزارش پرس تی‌وی، روز سه‌شنبه جلسه‌ای در دفتر مرکزی اتحادیه عرب در قاهره برگزار شد تا موضوع کشتار غیرنظامیان فلسطینی بررسی شود. مردم غزه، از روز جمعه تظاهراتی شش هفته‌ای را برای تأکید بر حق بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمین‌های اشغال شده خود آغاز کردند. این تجمع و بست‌نشینی در مرز غزه با سرزمین‌های اشغالی، به‌صورت وحشیانه‌ای از سوی نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی مورد هدف قرار گرفت. در پی این حملات، 18فلسطینی کشته و بیش از 1500نفر مجروح شدند.
در پی این اقدام وحشیانه، حماس از اتحادیه عرب درخواست کرد تا از این رژیم به دیوان بین‌المللی کیفری شکایت کند و حالا اتحادیه عرب، از این درخواست استقبال کرده است. در بیانیه این سازمان درباره رفتار صهیونیست‌ها آمده است: «اتحادیه عرب جنایات وسیع، سیستماتیک و آشکار اسرائیل علیه غیرنظامیان بی‌دفاع فلسطین را که با استناد به قوانین حقوق بشری و قوانین بین‌المللی جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت هستند، محکوم می‌کند.»
علاوه بر استقبال از پیشنهاد حماس برای شکایت از اسرائیل به دیوان بین‌المللی کیفری، احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرد تا با تشکیل کمیته‌ای بین‌المللی درباره کشتار فلسطینی‌ها به‌دست اسرائیل تحقیق کند؛ « مراجعه به مجمع عمومی سازمان ملل برای تأمین حمایت از مردم فلسطین و تشکیل یک کمیسیون تحقیق هم یک گزینه است.»
شورای امنیت روز شنبه جلسه‌ای اضطراری درباره کشتار غیرنظامیان توسط اسرائیل تشکیل داد اما در نهایت با مخالفت آمریکا، برای محکوم کردن اقدام اسرائیل به جمع‌بندی نرسید.
در جلسه مسئولان کشورهای عربی در مصر، دیاب اللوح، سفیر فلسطین در این کشور، آمریکا را متهم کرد که اسرائیل را ترغیب می‌کند تا «جنایات سبعانه» خود علیه فلسطینی‌های بی‌دفاع را ادامه دهد. او گفت: «اسرائیل بیش از 60درصد کرانه باختری را اشغال کرده، شهرک‌های غیرقانونی می‌سازد و همچنان یک تحریم فلج‌کننده را علیه غزه اعمال می‌کند.»
این نخستین بار نیست که مجامع جهانی خواستار تحقیق درباره رفتارهای وحشیانه اسرائیل در وقایع اخیر غزه هستند. پیش‌تر اتحادیه اروپا و سازمان ملل هم خواستار تحقیق درباره رفتار ارتش اسرائیل بودند اما وزیر دفاع اسرائیل، ‌از نیروهایش دفاع کرده و گفته رژیم صهیونیستی، اجازه تحقیق در این‌باره را نمی‌‌دهد.
فلسطینی‌ها تظاهراتی شش هفته‌ای را شروع کرده‌اند که قرار است تا 15ماه می (25اردیبهشت) سالروز تاسیس رژیم صهیونیستی، که به روز نکبت معروف است، ‌ادامه داشته باشد.

   تظاهرات علیه محمد بن سلمان در غزه

مردم در غزه، در پی صحبت‌های جنجالی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی درباره حق اسرائیلی‌ها برای داشتن سرزمین خودشان، علیه او تظاهرات کردند‌. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه المنار، تظاهرات‌کنندگان محمد بن سلمان را «مزدور آمریکا» خواندند. بن سلمان در گفت‌وگوی جنجالی با یک رسانه آمریکایی، گفته است اسرائیلی‌ها حق دارند در سرزمین خودشان زندگی کنند و عملا آنها را به رسمیت شناخت.

این خبر را به اشتراک بگذارید