• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 18 تیر 1399
کد مطلب : 104344
+
-

در نهمین جلسه دادگاه طبری، از نقش متهم انوشه در شناسایی طعمه‌ها برای طبری رونمایی شد

کارمند میراث فرهنگی؛ کارپرداز طبری

قضایی
کارمند میراث فرهنگی؛ کارپرداز طبری

نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه و دیگر متهمان به ریاست قاضی بابایی روز گذشته برگزار شد. 
در این جلسه از دادگاه، رسول قهرمانی، نماینده دادستان از روابط طبری با فردی به نام «محمد انوشه» پرده برداشت که ماموریت او پیگیری و شناسایی افراد پرونده‌دار در دستگاه قضایی و معرفی آنها به طبری به‌منظور اعمال نفوذ در پرونده‌ها و دریافت رشوه بوده است. به گفته نماینده دادستان، انوشه که به واسطه دستگیری طبری از کشور متواری شده، وظیفه شناسایی طعمه در شبکه طبری را داشت.
به‌گزارش میزان، قهرمانی در ادامه به مصداق‌هایی از نفوذ طبری در برخی پرونده‌های قضایی به واسطه انوشه اشاره کرد و گفت: در یکی از موارد، فردی به انوشه وصل می‌شود و با انوشه نزد بازپرس می‌روند. انوشه در چند مرحله نزد بازپرس می‌رود و در مرحله اول می‌گوید: طبری سلام رساند. من از طرف طبری مأموریت دارم در این پرونده مساعدت کنید. وی افزود: در مرحله دیگری انوشه نزد بازپرس می‌رود و می‌گوید وقتی از آقای طبری گرفتیم که خدمت او برسید و اگر خواسته‌ای دارید مطرح کنید. قهرمانی گفت: بازپرس درخواست انوشه را اجابت نمی‌کند. انوشه بار دیگر می‌آید و می‌گوید ماشین جلوی در است، اگر خواسته‌ای دارید نزد آقای طبری بروید که خواسته شما را اجابت کند. 
در نهایت بازپرس خواسته انوشه را انجام نمی‌دهد. قهرمانی درباره اینکه طبری در ازای فعالیت خود چه چیزی دریافت کرده است، گفت: طبری در این رابطه اموالی را به‌دست آورده است. وی افزود: انوشه هم در همین راستا دریافتی‌های زیادی داشته است.
نماینده دادستان ادامه داد: برخی افرادی که به انوشه و طبری در مورد پرونده‌های قضایی وصل می‌شدند جمله نفیس دارند و می‌گویند ما دیگر بی‌تاب شدیم؛ وقتی طبری به ما وصل شد ما می‌خواستیم از طبری رها شویم، ولی او ما را رها نمی‌کرد.
در ادامه جلسه، متهم طبری در پاسخ به این اتهامات مدعی شد: انوشه کارمند نهاد ریاست‌جمهوری و در اصل کارمند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود. من اصلا او را نمی‌شناختم.
نماینده دادستان از طبری پرسید: چرا زمانی که شما دستگیر شدید، انوشه از کشور خارج شد؟
طبری پاسخ داد: نه؛ قبل از بازداشت رفت.
نماینده دادستان گفت: انوشه ۴مرداد۹۸ از کشور خارج شد و شما ۱۷تیر دستگیر شدید.

گلایه متهم از متهم: حقیقت را بگویید!
در بخشی از جلسه دادگاه، طبری در مورد برخی اتهامات موجود در پرونده ازجمله پرداخت رشوه ۴۰۰میلیون تومانی، اعمال نفوذ با سوءاستفاده از روابط خصوصی با مستخدمین دولتی و اعمال نفوذ در پرونده داوود سرخوشی دفاعیاتی را ارائه داد و مدعی شد: اعمال نفوذی صورت نگرفته است؛ هیچ‌گونه وجهی به اینجانب پرداخت نشده است.
قاضی در برابر ادعاهای طبری گفت: براساس ردیابی مالی انجام شده چکی که توسط سرخوش صادر شده بود توسط مشایخ برداشت و به‌حساب شما واریز شده است. متهم طبری پاسخ داد: بله هر ۴فقره اینگونه بوده است. طبری در ادامه تمام اتهامات مطروحه علیه خود را رد کرد و تکمیل دفاعیات را به وکیل خود موکول کرد.
در ادامه، متهم مشایخ که نقش واسطه پرداخت رشوه توسط متهم نجفی را به طبری در این شبکه داشته، در جایگاه حاضر شد و خطاب به طبری گفت: می‌گویید با نجفی مشکل داشتم. این صحبت‌ها چیست؟ هم من را خراب می‌کنید و هم رفیقتان را. حداقل حقیقت را بگویید. 
در ادامه متهم مشایخ گفت: من اصلا نمی‌دانستم این ۴۰۰میلیون تومان برای چه‌کسی است، طبری از من خواهش کرد و گفت که این کار را برای من انجام بده و من هم آن را انجام دادم.

تبرئه طبری توسط بازپرس علیزاده
در بخشی از جلسه دادگاه، نماینده دادستان از روند پرونده‌ای می‌گوید که در ارتباط با روابط مالی طبری و سرخوش توسط سازمان بازرسی کل کشور تشکیل شده و در یک مرحله رأی قطعی برای سرخوش صادر می‌شود. اما به گفته قهرمانی، در لایه دوم ردیابی حساب‌های بانکی، بازپرس شجاع ما موضوع را گزارش می‌کند، اما این پرونده به شعبه۱۵ بازپرسی یعنی شعبه علیزاده (متهم پرونده) می‌رود. نماینده دادستان گفت: در اینجا بازپرس باید مشایخ را به‌عنوان رابط پولشویی احضار می‌کرد، اما بازپرس پرونده بلافاصله قرار منع تعقیب طبری را صادر می‌کند. 
وی افزود: علی‌ایحال بازپرس پرونده بدون کمترین تحقیقی از مشایخ که پول از طرف او آمده بود در مورد موضوع اتهام طبری منع تعقیب صادر می‌کند. نکته قابل تامل آنکه پیش‌نویس همین قرار هم بدون تاریخ و بدون امضا در منزل طبری با همین سربرگ کشف می‌شود. اینها از موارد سوءنیت بازپرس است.

این خبر را به اشتراک بگذارید