• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 11 تیر 1399
کد مطلب : 103766
+
-

قابلمه چدن بخریم یا استیل؟

 خانواده‌ها براساس سلیقه و البته این روزها بیشتر با توجه به قدرت خریدشان سرویس قابلمه‌ و دیگر لوازم آشپزخانه را تهیه ‌می‌کنند اما بهتر است قبل از خرید، نکاتی را درباره ویژگی‌های این ظروف بدانیم. در ادامه ویژگی‌های انواع کاربردی و پرطرفدارتر این ظروف را مرور می‌کنیم.
  قابلمه‌های چدن: چدن آلیاژی از فلز آهن است که عمری طولانی و وزنی سنگین دارد وگرما را به ‌مدت طولانی‌تری در خود نگه می‌دارد و حرارت را بهتر پخش می‌کند. 
  قابلمه‌های استیل: از قابلمه‌های دیگر بهداشتی‌ترند، حرارت را سریع و مستقیم منتقل می‌کنند و البته باعث سوختن غذا می‌شوند مگر اینکه روی لایه بیرونی آنها مس یا آلومینیوم چسبیده باشد.
  قابلمه‌های تفلون: قابلمه‌های تفلون در ایران طرفداران زیادی دارند، چون غذا به آنها نمی‌چسبد روغن کمتری لازم دارند، اما در اثر استفاده مستمر آسیب ‌می‌بینند. این قابلمه‌ها نیاز به نگهداری و استفاده ویژه دارند، حتی شستن آنها با اسکاچ زبر باعث ایجاد خراش و ورود تفلون به سیستم گوارش می‌شود.
  قابلمه‌های سرامیکی: قابلمه‌های با جنس سرامیک، جدید هستند و به‌تازگی قدم به بازار رقابت گذاشته‌اند، روکشی نچسب دارند و فاقد ترکیبات مضرند، ضمن پخش و انتقال حرارت به شکل مطلوب، در برابر خراش و خوردگی مقاومت دارند و قیمتشان هم بالاست. اینجا هم البته باید مراقب بود که روکش آنها وارد غذا نشود.
  قابلمه‌های گرانیتی: دوام و سختی قابلمه‌های گرانیتی قابل توجه است، گرما را حفظ می‌کنند و غذا در آنها دیرتر از ظروف دیگر می‌سوزد، به ‌خاطر نچسبی، روغن کمی مصرف می‌کنند، طعم غذا را تغییر نمی‌دهند و به‌سادگی هم شسته می‌شوند.
  قابلمه‌های شیشه‌ای: قابلمه‌های شیشه‌ای که همان قابلمه‌های پیرکس هستند انتخاب مناسبی برای آشپزی محسوب می‌شوند، اگر شوک دمایی به آنها وارد نشود و ضربه هم نبینند، مقاومت خوبی دارند. البته برای ما ایرانی‌ها که عموما غذایمان را با حرارت مستقیم اجاق تهیه می‌کنیم، ظروف پیرکس که تحمل حرارت مستقیم و طولانی را ندارند، شاید خیلی مناسب نباشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :