• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 2 تیر 1399
کد مطلب : 103091
+
-

فوتبال عراق اسطوره‌اش را از دست داد

احمد راضی، ستاره سابق عراقی‌ها، در 56سالگی بر اثر کرونا از دنیا رفت

فوتبال عراق اسطوره‌اش را از دست داد

اگر مسابقات مقدماتی جام‌جهانی1994 را یادتان باشد که چه گل‌های بدی با غلامپور در آن رقابت‌ها خوردیم و درخشش دایی و حضور پروین روی نیمکت هم نتوانست ما را به آمریکا ببرد، حتما با نام احمد راضی هم آشنایی دارید؛ همان بازیکنی که در آن مسابقات دروازه ایران را باز کرد. حالا باید خبر مرگ این بازیکن سال سابق آسیا را بخوانید. کرونا در عراق جان اسطوره فوتبال این کشور را گرفت. احمد راضی، زننده تنها گل تاریخ این کشور در جام‌های جهانی (سال1986 به بلژیک که از آسیایی‌ها خوب گل می‌خورد و یک گل زیبا هم در سال94 از سعید عویران و عربستان خورد) دیروز فوت کرد. او پس از علی هادی، دومین چهره سرشناس فوتبالی عراق است که در روزهای اخیر بر اثر بیماری کووید-19 جانش را از دست می‌دهد. راضی در 121بازی رکورد عالی 62گل ملی را ثبت کرده بود؛ ازجمله گلی که در مقدماتی جام‌جهانی94 در قطر به ایران زد. بازیکن و سرمربی سابق الزورا هنگام مرگ تنها 56سال داشت. او 3روز پس از آنکه به‌خاطر کرونا در بیمارستان بستری شده بود، درگذشت. گفته می‌شود قرار بوده بامداد دیروز برای درمان به بیمارستانی در کشور اردن منتقل شود. خانواده این ستاره عراقی ساکن اردن هستند.
فدراسیون تاریخ و ارقام فوتبال، احمد راضی را به‌عنوان یکی از 10بازیکن برتر تاریخ فوتبال آسیا در قرن بیستم برگزیده بود. او در سال1988 بازیکن سال آسیا شد؛ 5قهرمانی لیگ با الرشید و الزورا به دست آورد و در سال1982 هم همراه با تیم ملی کشورش بر سکوی اول بازی‌های آسیایی دهلی ایستاد.دوبار قهرمانی در 1984و1988 در جام خلیج فارس از دیگر افتخارات این ستاره است.پس از دوران بازیکنی، احمد راضی مربی تیم‌هایی همچون الشرطه، نیروی هوایی و الزورا شد، سال2002 در مقطعی هم هدایت تیم زیر 19سال عراق را عهده‌دار بود و سال 2008 عضو پارلمان عراق شد.خبر فوت او را عدنان درجال، وزیر فعلی ورزش عراق که خودش بازیکن تیم ملی فوتبال بوده، اعلام کرد. این ستاره دوست‌داشتنی عراقی‌ها 3دختر و یک پسر دارد.در عراق تاکنون حدود 30هزار مورد قطعی ابتلا به کووید-19 شناسایی شده که یک‌دهم این تعداد کشته شده‌اند و 2نفر از این حدود هزار نفر قربانی کرونا از فوتبال بوده‌اند.
 بشار رسن: محبوبیت او مثل علی دایی بود
هافبک عراقی باشگاه پرسپولیس، یکی از هزاران عراقی بود که دیروز در اینستاگرام مرگ احمد راضی را تسلیت گفت. بشار رسن در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار همشهری گفت از اتفاقی که برای ستاره سابق تیم ملی کشورش افتاده بسیار متاثر شده: «خیلی ناراحتم چون احمد راضی یکی از محبوب‌ترین بازیکنان فوتبال عراق بود. بازیکن خیلی بزرگی بود، شاید مثل علی دایی برای فوتبال ایران. بعد از دوران بازی‌اش هم به‌عنوان مربی، بازیکنان زیادی به فوتبال عراق معرفی کرد. مرگ او همه عراقی‌ها را غافلگیر کرد.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید