• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 2 تیر 1399
کد مطلب : 103045
+
-

ترفندهای در امان ماندن از موج دوم کرونا

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها دستورالعمل‌های جدیدی برای جلوگیری از شیوع دوباره کووید-19در دوره رفع برخی از محدودیت‌های فاصله‌گذاری اجتماعی اعلام کرده است

ترفندهای در امان ماندن از موج دوم کرونا

قرنطینه و اقداماتی نظیر ماندن در خانه پس از گذشت نزدیک به 5‌ماه از شروع شیوع ویروس کرونا در دنیا رفته‌رفته کم می‌شود تا زندگی‌ها به روال عادی خود اما با درنظر‌گرفتن ریسک ابتلا به این بیماری بازگردد. به همین جهت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها نیز که همگام با تغییر رفتار یافته‌های جدید از ویروس کرونا، دستورالعمل‌های خود را تغییر می‌داد، این بار بنا بر رفع برخی محدودیت‌ها دستورالعمل‌های جدیدی برای حفاظت افراد از این بیماری وضع کرده است.
به توصیه این مرکز، بهتر است برای خروج از ساختمان‌ها، سعی کنید از پله‌ها استفاده کنید نه از آسانسور. قبل از  استفاده از دستگاه‌های خودپرداز، دست‌ها را ضدعفونی کنید. قبل از رفتن به رستوران و سالن‌های آرایشگاه با مدیریت آنجا تماس بگیرید تا مطمئن شوید افراد در آنجا از ماسک استفاده می‌کنند. با هیچ‌کس دست ندهید و حتی در باشگاه‌های ورزشی نیز از نزدیک شدن به افراد، خودداری کنید. برخی از این نکات مدت زیادی است در دستورالعمل‌های مقامات بهداشتی آمریکا برای کاهش ابتلا به ویروس کرونا لحاظ می‌شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها روز جمعه دستورالعمل‌ها را به همراه مجموعه دوم برای سازماندهی شرکت در اجتماعات بزرگ ازجمله کنسرت، مسابقات ورزشی، اعتراضات و راهپیمایی‌های سیاسی منتشر کرده است. دکتر جی باتلر در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: این دستورالعمل‌ها به‌منظور تأیید نوع خاصی از رویدادها نیست. وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی و حضور در چنین رویدادهایی باید مطابق آنچه مقامات بهداشت محلی توصیه می‌کنند، باشد و براساس میزان افزایش شیوع ویروس کرونا در جامعه گسترش یابد. برخی از کارشناسان بهداشت می‌گویند که این دستورالعمل‌ها باید مدت طولانی رعایت شود.
جولیا مارکوس، محقق بیماری‌های عفونی در دانشکده پزشکی هاروارد پیشنهاد ماندن در خانه را به پیام‌های خودپرهیزی تشبیه و اعلام کرده است این کار به افراد برای به حداقل رساندن ریسک بسیار کمک خواهد کرد. او می‌گوید که از نکات جدیدی که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها اعلام کرده بسیار خوشحال است. مارکوس می‌گوید: من فکر می‌کنم این یک قدم بزرگ در مسیر درست است. این دستورالعمل‌ها واقعا برای آمریکایی‌های سهل‌انگاری اعلام شده است که هر روز خود را در معرض خطر ابتلا به بیماری سخت کووید-19قرار می‌دهند. اما نباید درباره توضیحات و دستورالعمل‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها یکجانبه حرف بزنیم. برخی موارد مبهم نیز در این بین وجود دارد. در این دستورها، در مورد اقدامات احتیاطی قبل از رفتن به اماکن مذهبی، برقراری رابطه جنسی  هیچ راهنمایی یا مشاوره صریحی وجود ندارد. حتی برخی از پزشکان می‌گویند تمام وقت از آنها درباره این موارد سؤال می‌شود و پاسخی وجود ندارد، به‌عنوان مثال آیا رفتن بچه‌ها به دیدار پدربزرگ و مادربزرگ‌ها ایرادی ندارد؟
دکتر ویلیام شافنر، کارشناس بیماری‌های عفونی دانشگاه واندربیلت می‌گوید: دیدار پدربزرگ و مادربزرگ چیزی است که من همیشه توصیه می‌کنم سه بار در هفته انجام بدهید، اما در زمان حاضر من با مرکز کنترل پیشگیری بیماری‌ها همدردی می‌کنم؛ چون نمی‌شود پاسخ صریحی در این‌باره داد. دستوراتی مانند ماندن در خانه، تعطیلی مدارس و کسب و کارها با افزایش موارد ابتلا توسط ایالت‌ها و دولت‌ها تصمیم‌گیری شد. در هفته‌های اخیر بسیاری از ایالت‌های آمریکا به‌دلیل ضررهای اقتصادی ناشی از قرنطینه با افزایش فشارها مجبور به بازگشایی برخی مراکز تجاری و رستوران‌ها شدند و به همین دلیل طبق گزارش‌های رسیده تعداد موارد ابتلا در نیمی از ایالت‌ها مجددا افزایش پیدا کرده است.
 مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها مجموعه‌های زیادی از دستورالعمل‌ها را ارائه داده است ازجمله بعضی از آنها برای کلیساها، مدارس و آژانس‌های حمل‌ونقل صدق می‌کند. اما تاکنون این سازمان مشاوره خاصی به افرادی که سعی می‌کنند تصمیم بگیرند به تعطیلات، سالن آرایش، بانک یا کتابخانه و یا به رستوران و سالن‌های ورزشی بروند، دستورالعمل مستقیم و ویژه‌ای نداده است. دکتر رابرت ردفیلد، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها دستورالعمل‌های جدید را پیشنهاد عقل سلیم خواند نه دستورات لازم.
مقامات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گویند که درصورت بروز موج جدید شیوع کووید-19،ایالت‌ها یا محله‌ها ممکن است اقدامات سختگیرانه را مجددا شروع کنند اما اعمال این اقدامات کاملا برعهده مقامات است. دستورالعمل و توصیه‌های پیشین درباره استفاده از ماسک همچنان پای ثابت و مستحکم توصیه‌هاست به‌خصوص اگر حفظ فاصله 2متری از افراد دشوار باشد.
آنها همچنین فهرستی از سؤالاتی را ارائه داده‌اند که افراد باید قبل از بیرون رفتن از خانه آن را درنظر بگیرند و حتی به برخی از آنها به‌عنوان مورد خاص توجه کنند. به‌عنوان مثال پیشنهاد می‌کند که مهمانی‌ها در خارج از فضای بسته خانه برگزار شود و مهمان‌ها به‌جای در آغوش گرفتن یکدیگر به یک سلام و احوالپرسی اکتفا کنند، ضمن اینکه بهتر است همه افراد غذا و نوشیدنی‌های خود را به همراه بیاورند.

حداقلی کردن ریسک
جولیا مارکوس، محقق بیماری‌های عفونی در دانشکده پزشکی هاروارد پیشنهاد ماندن در خانه را به پیام‌های خودپرهیزی تشبیه و اعلام کرده است این کار به افراد برای به حداقل‌رساندن ریسک بسیار کمک خواهد کرد

 

این خبر را به اشتراک بگذارید