• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 27 خرداد 1399
کد مطلب : 102745
+
-

3سال حبس برای اپراتورهای متخلف چینی

کشورهای دیگر چه قوانینی برای حمایت از مشتریان در برابر شرکت‌های اینترنتی دارند؟

سمیرا رحیمی  _ روزنامه‌نگار

 رقابت میان شرکت‌های تامین‌کننده خدمات اینترنتی در جهان روزبه‌روز شدت بیشتری می‌گیرد و شرکت‌های اپراتور برای جلب توجه و جذب مشتریان بیشتر هر روز وعده‌های بزرگ‌تری می‌دهند. البته معمولا پس از جذب مشتری، به این وعده‌ها عمل نمی‌شود و خدمات ارائه شده با خدمات وعده داده شده مغایرت دارند. تقریبا همه مشترکان از تامین‌کنندگان اینترنت خود ناراضی‌اند. به‌سختی می‌توان در جهان فردی را پیدا کرد که رضایت خاطر کاملی از شرکت اینترنتی خود داشته باشد. با این همه در بیشتر موارد سعی می‌شود مشکلات و نارضایتی‌های مشتریان از خدمات ارائه شده توسط تامین‌کنندگان اینترنت به‌صورت داخلی حل و فصل شود و کار به شکایت و دادگاه کشیده نشود.
در میان اخبار چندین مورد برخورد قانونی شدید با تامین‌کنندگان اینترنت مشاهده شده‌ می‌شود که به تامین نکردن خدمات امنیتی وعده داده شده مرتبط است و اشخاص حقیقی شرکت‌های اینترنتی به‌دلیل نشت اطلاعات مهم با حکم‌های قضایی مواجه شده‌اند. برای مثال دولت چین با شرکت‌های اینترنتی که به وعده‌های خود درباره حفظ امنیت شبکه عمل نکنند، به‌شدت برخورد می‌کند. این شرکت‌ها و در واقع مدیران شرکت‌هایی که به‌دلیل ضعف امنیت شبکه منجر به نشت بیش از 500واحد اطلاعاتی شامل موقعیت، محتوای ارتباطات، اطلاعات بانکی یا دیگر اطلاعات خصوصی کاربران شوند، با حکم زندان مواجه می‌شوند. براساس اطلاعات ارائه شده توسط دادگاه عالی خلق چین، متهمان در چنین پرونده‌هایی با حکم حبس کمتر از 3 سال، بازداشت کیفری، حبس خانگی و جریمه‌های نقدی مواجه خواهند شد.
در بریتانیا به‌دلیل بالارفتن نرخ سالانه شکایت مشترکان شرکت‌های اینترنتی نسبت به تأخیر در رسیدگی به مشکلات خدمات‌رسانی، نصب مودم یا بدقولی مهندسان شرکت در بررسی مشکلات، طرحی ایجاد شد که به واسطه آن مشترکان می‌توانند به‌صورت آنلاین از شرکت‌های اینترنتی شکایت کرده و غرامت دریافت کنند. به گفته نهاد نظارتی Ofcom، با آغاز این طرح و عضویت شرکت‌های بزرگ اینترنتی در بریتانیا، شرکت‌هایی نظیر BT، اسکای، تاک تاک، ویرجین مدیا و زِن، مشترکان می‌توانند درصورت مواجهه با هرنوع اختلال در خدمات‌رسانی از سوی اپراتور، خسارت ناشی از این اختلال را به‌صورت خودکار و آنلاین دریافت کنند. میزان خسارت پرداخت شده در ازای بدقولی کارشناسان شرکت‌های اینترنتی برای برطرف‌سازی نقص فنی 25پوند، خسارت در ازای توقف ارائه خدمات و ناتوانی اپراتور در برطرف ساختن مشکل، روزانه 8 پوند، و خسارت در ازای تأخیر در راه‌اندازی خدمات اینترنتی جدید روزانه 5پوند است. با آغاز همه‌گیری کرونا، Ofcom به اپراتورها اجازه داد تنها در شرایط اضطراری به مشترکان خسارت پرداخت کنند اما آنها را ملزم ساخت تا به بهترین شکل ممکن مشکلات مشتریان خود را برطرف سازند.
در کشورهای اتحادیه اروپا نسبت به دیگر کشورهای جهان، سازوکار بسیار منظم و شفاف‌تری برای بررسی مشکلات ناشی از نقص‌های زیرساختی و عمل نکردن اپراتورها به وعده‌های خود وجود دارد. مشترک ابتدا باید با دلیل و مدرک به اپراتور اعلام کند که خدماتی که دریافت می‌کند با آنچه در قرارداد عنوان شده همخوانی ندارد. درصورتی که اپراتور نتواند یا نخواهد مشکل را برطرف کند، مشترک می‌تواند شکایتی رسمی علیه اپراتور ثبت کند یا وارد فرایند روش‌های جایگزین حل اختلاف شود که توسط نهادهای غیرقضایی‌ حل اختلاف بی‌طرف، با سرعتی بالاتر و هزینه‌ای کمتر انجام می‌شود. در اتحادیه اروپا معمولا بدقولی اپراتورها در تامین خدمات وعده داده شده به جلب رضایت مشتری و پرداخت خسارت جبران می‌شود.
مشتریان خدمات شرکت‌های اینترنتی در آمریکا نیز تحت حمایت کمیسیون فدرال ارتباطات می‌توانند نسبت به ضعف ارائه خدمات شرکت‌های اینترنتی شکایت کنند و این شکایت‌ها با جدیت و سختگیرانه پیگیری خواهند شد. از سال2015 و با تصویب مقررات جدید بی‌طرفی شبکه توسط این کمیسیون، مشتریان می‌توانند درصورت بروز مشکلاتی مانند ناتوانی اپراتور در ارائه خدمات وعده داده شده، دریافت پول بیشتر از حد توسط اپراتور یا مسدود‌سازی بی‌دلیل محتوا و تجهیزات قانونی توسط اپراتور از شرکت‌ها شکایت کنند. در بیشتر مواقع، این شکایت‌ها به مذاکره اپراتور با شخص شاکی به‌منظور حل رضایت‌بخش مشکل ختم می‌شود و نیازی به تشدید درگیری و اقدام قضایی نیست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید