• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 24 خرداد 1399
کد مطلب : 102534
+
-

افراد بی‌علامت، کرونا را منتقل می‌کنند؟

پزشک همشهری
افراد بی‌علامت، کرونا را منتقل می‌کنند؟


علی ملائکه ـ  روزنامه‌نگار و پزشک

میزان انتقال ویروس کرونا از افراد بی‌علامت موضوعی مورد بحث بوده است. اخیراً سخنان یک مقام سازمان جهانی بهداشت درباره «بسیار نادر بودن» انتقال ویروس از افراد بی‌علامت باعث جنجال شد؛  چراکه یکی از دلایل توصیه‌های بهداشتی مانند ماسک زدن یا حفظ فاصله جسمی با دیگران این است که مدل‌سازی‌ها تا ۴۰‌درصد موارد انتقال ویروس را به افراد بی‌علامت مربوط می‌کنند. همین میزان بالای «سرایت خاموش» براساس این مدل‌سازی‌ها،  کنترل شیوع کرونا را مشکل می‌کند. بیماران بی‌علامت درواقع به 2 گروه تقسیم می‌شوند: گروه اول در تمام طول دوره عفونت بی‌علامت باقی می‌مانند و گروه دوم که در ابتدای عفونت علائمی ندارند (و در این مدت ویروس را منتقل می‌کنند) و بعد علامت‌دار می‌شوند. تصور بر این است که سرایت ویروس در دوره پیش از علامت‌دار شدن (گروه دوم) شایع‌تر باشد.
جدا از مدل‌سازی‌ها،  بررسی‌ها در دنیای واقعی درباره افرادی که با وجود آزمایش مثبت،  علامتی ندارند،  میزان آنها را بین ۶ تا ۴۱‌درصد نشان داده است، اما هنوز دقیقاً معلوم نیست چه نسبتی از این افراد بی‌علامت ویروس را منتقل می‌کنند. بررسی در این‌باره مشکل است؛  چون افراد بی‌علامت معمولاً شناسایی نمی‌شوند. بررسی‌های محدود در این‌باره در گروه‌هایی مربوط به هم،  مثلاً مسافران در یک هواپیما یا اعضای خانواده‌ای که در یک خانه زندگی می‌کنند،  انجام شده است. همین بررسی‌ها نشان داده‌ که ظاهراً انتقال از افراد بی‌علامت «بسیار نادر» است. البته یک سؤال دیگر این است که فرد دچار عفونت بی‌علامت که عطسه و سرفه نمی‌کند - یعنی کارهایی که باعث پخش شدن قطرک‌های تنفسی آلوده در محیط می‌شوند - تا چه اندازه ویروس را در محیط انتشار می‌دهد؟ این افراد بی‌علامت،  شاید با حرف زدن،  آواز خواندن یا حتی نفس نفس زدن هنگام فعالیت جسمی،  ویروس را در محیط پخش کنند.
این احتمال داده می‌شود که «سرایت خاموش» بیشتر مربوط به افرادی باشد که دچار عفونت هستند و بعداً علامت‌دار می‌شوند؛  به‌خصوص که میزان ویروس،  هنگام شروع نخستین علائم به اوج می‌رسد. به هر حال باید منتظر بررسی‌های آینده بود تا پاسخ‌های دقیق‌تری به این پرسش‌ها داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید