• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 10 خرداد 1399
کد مطلب : 101574
+
-

بیماران کرونا تا چه زمانی ناقلند؟

پزشک همشهری
بیماران کرونا تا چه زمانی ناقلند؟


علی ملائکه ـ  روزنامه‌نگار و پزشک

دانستن مدت‌زمان واگیرداربودن بیماران کرونا از لحاظ تصمیم‌گیری درباره مدت ایزوله‌ماندن در خانه یا زمان مرخص‌کردن این بیماران اهمیت دارد. معمولا دوبار منفی‌بودن آزمایش برای ویروس کرونا با فواصل ۲۴ تا ۴۸ساعت به‌معنای پایان عفونت و واگیرداری بیماری شمرده می‌شود که اغلب ۱۴روز پس از شروع علائم رخ می‌دهد.
اما بررسی اخیر پژوهشگران مرکز ملی بیماری‌های عفونی سنگاپور و آکادمی پزشکی این کشور روی ۷۳بیمار کرونا به نتایج جالبی از این لحاظ رسیده است. در این بیماران پس از روز یازدهم از شروع بیماری، ویروس کرونا در نمونه‌هایشان وجود نداشت یا قابل کشت نبود. این موضوع حتی در بیمارانی که همچنان آزمایش ماده ژنتیک ویروس (آزمایش PCR) در آنها مثبت بود، مصداق داشت. (این آزمایش‌ها میان ویروس فعال و مواد ویروسی مرده تفاوت نمی‌گذارند.)
این یافته‌ها می‌تواند توضیح دهد که چرا در برخی از افراد تا روزها یا هفته‌ها پس از بهبودی دوباره آزمایش ویروسی مثبت می‌شود. درواقع این پدیده باعث نگرانی درباره عفونت دوباره در بیماران بهبودیافته و مصونیت‌نیافتن افراد، حتی پس از دچارشدن به ویروس کرونا شده بود.
اگر یافته‌های این بررسی درست باشد می‌توان نتیجه گرفت در بیمارانی که بهبود یافته‌اند، پاسخ ایمنی بر ضد‌ویروس به‌وجود آمده و حتی اگر مواد ویروسی در ترشحات تنفسی وجود داشته باشد، به‌معنای ناقل‌بودن این بیماران نیست و این ویروس‌ها پس از روز یازدهم از شروع علائم، دیگر توانایی تکثیر در میزبان‌های انسانی دیگر را ندارند.
بررسی‌های قبلی در هنگ‌کنگ، تایوان و آلمان درباره مدت واگیرداربودن بیماران کرونا نیز نشان داده‌اند که سرایت ویروس از چند روز پیش از شروع علائم تا حداکثر یک هفته پس از آن رخ می‌دهد. با توجه به این یافته‌ها این امکان وجود دارد که بتوان در معیارها برای پایان‌دادن به مدت ایزوله بیماران یا مرخص‌شدن‌شان از بیمارستان تجدیدنظر کرد.
همچنین نگرانی درباره مقاوم بودن ویروس کرونا در برابر پاسخ ایمنی بر اساس گزارش‌ها در مورد افرادی که آزمایش‌شان هفته‌ها پس از بهبودی دوباره مثبت شده است، برطرف می‌شود. آزمایش مثبت در این افراد صرفا به‌علت کشف باقیمانده مواد ویروسی است که قابلیت سرایت ندارند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :