• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 20 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100208
+
-

لیگ 18تیمی؟ چقدر باهوشید شما!

4اشکال به‌شدت ساده که به طرح کانون مربیان برای تعطیلی مسابقات این فصل وارد است

بهروز رسایلی

کانون مربیان فوتبال ایران با انتشار بیانیه‌ای خطاب به وزیر ورزش و جوانان خواهان لغو کامل مسابقات فصل جاری شده است. البته مسئولان این کانون -که به انتشار بیانیه‌های ملتهب شهرت دارد- طبق معمول دقت نکرده‌اند که از نظر رسمی و اداری تصمیم‌گیری در مورد ادامه مسابقات لیگ ربطی به وزارت ورزش ندارد. در حقیقت این تصمیمی است که فدراسیون فوتبال (مشخصا سازمان لیگ) با هماهنگی وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا باید اتخاذ کند. این مسئله به کنار، در خاتمه همین بیانیه نسخه‌ای ناشیانه و خام‌دستانه برای جبران تعطیلی مسابقات امسال تجویز شده که به‌معنای واقعی کلمه حیرت‌آور است؛ «با درنظر داشتن ویژگی‌های جغرافیایی و جمعیتی کشور و سیاست‌های فیفا در توسعه و گسترش فوتبال، این پتانسیل وجود دارد که لیگ آینده بدون سقوط هیچ‌کدام از تیم‌ها به‌جای 16تیم با 18تیم برگزار شود.» تز لیگ 18تیمی آنقدر عجیب و غیرقابل اجراست که با ساده‌ترین استدلال‌های منطقی زیر سؤال می‌رود. ما این طرح را برای شما به چالش می‌کشیم؛ با این توضیح که مطلقا تعجب نمی‌کنیم چرا این مسائل واضح و بسیار روشن، به ذهن کانون مربیان ایران نرسیده است!
  1- اینکه می‌گویند لیگ بعدی 18تیمی شود؛ یعنی هیچ تیمی سقوط نکند و 2تیم صدرنشین لیگ یک به مسابقات فصل آینده دسته برتر افزوده شوند؛ اما آیا این عدالت است؟ شما 2تیم برتر لیگ یک را چطور می‌توانید انتخاب کنید؛ درحالی‌که مسابقات این دسته هم نیمه‌تمام مانده؟ دقیقا به همان دلیلی که ظلم است امروز بگوییم شاهین بوشهر و پیکان به‌دلیل قرار گرفتن روی 2پله آخر باید به دسته پایین‌تر سقوط کنند، مشخصا ظلم است که تلاش تیم‌های سوم، چهارم و پنجم لیگ‌یک برای صعود به دسته برتر را نادیده بگیریم. با نسخه‌ای که علمای کانون مربیان پیچیده‌اند، مس کرمان که دوم است و با 46امتیاز باید به لیگ برتر بیاید اما خوشه طلایی و آلومینیوم اراک که با 45امتیاز در تعقیب این تیم هستند، از این موهبت محروم می‌مانند. آیا جبران فاصله یک‌امتیازی در فاصله 8هفته تا پایان لیگ یک غیرممکن است؟ بعد این عدالت است؟ واقعا یک سر سوزن تفکر پشت این پیشنهاد وجود دارد؟ آیا کسی کانون مربیان را وادار کرده که حتما برای تعیین‌تکلیف مسابقات پیشنهاد ارائه کند؟ آیا سکوت، بهتر نیست؟
  2- به فرض که 18تیمی کردن لیگ باعث جلوگیری از تضییع حق 2تیم قعرنشین شود. با پایمال‌شدن حقوق تیم صدر جدول چه باید کرد؟ برندگان سهمیه آسیایی را چطور باید تعیین کرد؟ حق فولاد اهواز که چسبیده به تیم‌های بالای جدول است، چه می‌شود؟ اصلا مگر ما الان می‌دانیم سرنوشت فصل جاری لیگ قهرمانان چه خواهد شد؟ آمدیم و لیگ را طبق طرح کانون عظمای مربیان تعطیل کردیم و بعد از 2ماه (مثلا در تیرماه) مسابقات لیگ قهرمانان از سر گرفته شد؛ در این صورت نمایندگان فعلی ایران با کدام تمرین و آمادگی باید وارد این کارزار شوند؟ دوباره می‌پرسیم؛ مگر کانون مربیان مجبور شده بود پیشنهاد بدهد که طرحی این‌همه پرحفره و غیرکارشناسی از آن بیرون آمده؟
   3- دوستان فرموده‌اند لیگ بعدی 18تیمی باشد تا سر فرصت بازی‌ها به انجام برسد. سؤال ما این است که مگر شما می‌دانید بساط کرونا کی برچیده می‌شود؟ لابد واکسن این ویروس در کانون مربیان در حال تولید است(!) وگرنه آنچه رصد اخبار مشخص می‌کند این است که هیچ‌کس در جهان از زمان وداع با کرونا آگاه نیست و تازه عمده دانشمندان از در راه بودن موج‌های بعدی ابتلا به ویروس در پاییز و زمستان خبر می‌دهند. خب آمدیم و طبق نسخه کانون مربیان لیگ بعدی را 18تیمی کردیم و باز وسط راه به مشکل خوردیم، در این صورت چه باید کرد؟ لابد لیگ بیست‌ویکم را باید 20تیمی کرد، فصل بعدش را 22تیمی و همینطور تا آخر...! وقتی نمی‌دانیم کرونا تا کی مهمان کره زمین است، آیا بهتر نیست فعلا به شکلی محدود و احتیاط‌آمیز پرونده فصل جاری را ببندیم و بی‌خود تعهد گزاف برای فصل بعد به‌وجود نیاوریم؟
  4- فدراسیون فوتبال ایران در این سال‌ها برای برگزاری لیگ حرفه‌ای 16تیمی هم با مشکل مواجه بوده و بارها پیش آمده که برگزاری هر 4روز یک‌بار مسابقات، صدای تیم‌ها را درآورده است. حالا ما با این همه گرفتاری چطور می‌توانیم لیگ 18تیمی داشته باشیم؟ اصلا از مسئله زمان و برنامه‌ریزی بگذریم. تیم‌های ایران عمدتا دولتی یا شبه‌دولتی، زیان‌ده و کم‌هوادار هستند. اینکه الان می‌بینیم 13تیم لیگ برتری با برگزاری ادامه لیگ مخالفت می‌کنند، درست به همین دلیل است. لیگ ایران شبیه بدنه چاق و ناکارآمد دولت شده که فقط جلوی تحرک را می‌گیرد. شاید اگر ما 10 یا 12تیم حرفه‌ای به‌دردبخور داشتیم و مثل همه‌جای دنیا منابع مالی و جوایز مسابقات براساس رتبه‌ها تقسیم می‌شد، الان تیم‌های ایرانی هم مثل باشگاه‌های سری‌A ایتالیا روی تداوم مسابقات توافق می‌کردند، نه تعطیلی بازی‌ها. پس راه علاج فوتبال ایران این است که به‌تدریج حتی 2 یا 4تیم از تعداد تیم‌های لیگ برترش کم کند و فقط حرفه‌ای‌ها را نگه دارد، بعد کانون مربیان که باید نگاهی عمیق‌تر به مسائل داشته باشد، به همین راحتی راهکار وارونه ارائه می‌دهد و از لیگ 18تیمی حرف می‌زند. درست عین این است که یک سازمان دولتی که نصف بیشتر نیروهایش اضافی و ناکارآمد هستند، باز دست به استخدام بزند؛ انصافا کدام عقل سلیمی این مسئله را تأیید خواهد کرد؟ باشد که کانون مربیان را خاموش‌تر ببینیم!

این خبر را به اشتراک بگذارید