21
سه شنبه 17 بهمن 1396
شماره 7316
پرونده
23023683
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
وقتی از جشنواره حرف می‌زنیم از رقابتی صحبت می‌کنیم که وجود نگاه‌های جدید در آن اهمیت دارد. این نگاه و نظر جدید معمولا برای فیلمسازانی اتفاق می‌افتد که کارهای اولشان را آغاز می‌کنند.
اول: همه جای دنیا فیلم‌های اول به‌عنوان بخش‌های جذاب جشنواره‌ها، منتقدها و روزنامه‎نگارها را ترغیب می‌کنند که در صف‎های طولانی بمانند تا به کشف جدیدی برسند چون همه به‌دنبال نگاه جدید به جهان هستند اما ما در ایران همیشه به جوانان و نسل جدید کم‌لطف هستیم و نگاه کلیشه‌ای بر جشنواره حاکم است.
سال ۲۰۰۷ در یکی از ایستگاه‌های متروی واشنگتن مردی کلاه بیسبالی را گذاشت زمین، پشت آن ایستاد و ۴۵ دقیقه ویولن زد
زمانی حاتمی‌‌کیا درباره «آژانس شیشه‌ای» گفته بود: «می‌‌خواستم فیلمی بسازم که در آن فقط یک گلوله شلیک شود اما درباره جنگ و آدم‌‌هایش باشد». حالا باشه‌آهنگر فیلمی درباره جنگ ساخته که در آن حتی آن یک گلوله هم شلیک نمی‌شود!
«لاتاری» سومین ساخته بلند محمدحسین مهدویان، یک درام اجتماعی تندوتیز است که حرف مهمی هم دارد. یک «قیصر» معاصر ناامید از سیستم دست به اقدام شخصی می‌زند؛ اینکه یکی از نسل اصیل جنگ که حالا گوشه‌‌نشین شده دست به‌دست نسل جوان می‌دهد نکته مهمی است.

تجربه به معنای کیفیت نیست

میزگردی درباره رویکرد جشنواره فجر به فیلم اولی‌ها با حضور شهرام مکری و سیدجمال ساداتیان
گفت وگو
فیلم‌‌های اول در جشنواره سی‌وششم فیلم فجر نسبت به دوره‌های قبل حضور کمرنگ‌‌تری دارند، آن هم در شرایطی که در سال گذشته حدود نیمی از فیلم‌‌های جشنواره، نخستین ساخته‌‌های کارگردانانشان بودند.
عاشقانه موشکی

عاشقانه موشکی

بمب؛ یک عاشقانه
مسئله اصلی «بمب؛ یک عاشقانه» هم مثل «برف روی کاج‌ها» مسئله رابطه‌ای نه چندان گرم و پرشور است که در برزخ برقرارماندن یا فروپاشی به‌سر می‌برد. ماجرای عاشقیت در این فیلم در دو خط مستقل پیگیری می‌شود.
مطابق انتظار
مطابق انتظار
گزیده از گوشه‌ها
فیلمنامه رضا مقصودی و افرا جورابلو در «خجالت نکش»: در طول چیدن بساط یک رابطه زناشویی بسیار پرتنش اما سرشار از طنز موقعیت، فیلم عملا زندگی و مناسبات یک روستا را هم ترسیم می‌کند.
PDF پرونده
کوتاه پرونده
«شعله‌ور» به کارگردانی حمید نعمت‌الله براساس فیلمنامه‌ای مشترک از هادی مقدم‌دوست و نعمت‌الله، باز هم به سیر اضمحلال و فروپاشی انسانی می‌پردازد که درگیر بخل و حسد و زندانی است که در بیرون و درون خودش ساخته است.
مصطفی کیایی، کارگردان فیلم «چهارراه استانبول» که در سومین روز نمایش‌های کاخ جشنواره 15بهمن به نمایش درآمد،