24
چهار شنبه 15 مرداد 1399
شماره 8006
صفحه چهارم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
وفیری ندارد سال1311 را با عزل تیمورتاش به یاد بیاوریم یا با لغو امتیازنامه نفتی دارسی.
هرچند حال و اوضاع مملکت چنگی به دل نمی‌زد اما حسین شبستری بریانی داخل آن دکان کوچک و قناس خیابان علاءالدوله فردوسی خیالش جای دیگر بود.
تحت‌تأثیر ترجمه‌ شعرهای اروپایی است که کم‌کم گونه‌ای از نثر شاعرانه در زبان فارسی شکل می‌گیرد.
اگر خان بابا معتضدی شیفته فیلمبرداری، ابراهیم مرادی علاقه‌مند به درام و اوگانیانس دغدغه‌مند تربیت هنرپیشه و کارگردان بود، عبدالحسین سپنتا نیز  اهل ادبیات و تاریخ بود.

ایران نوین حصار نمی خواهد

پایان عملیات تخریب حصار ناصری
یک شهر متجدد، پایتخت ایران نوین حصار نمی‌خواهد. از 1309 تخریب دروازه‌های تهران ناصری آغاز شده بود و در سال1311 با تخریب حصار ناصری به پایان رسید تا شهر نوینی که قرار بود نماینده پایتخت پهلوی باشد ساخته شود.
شیدای سیاست

شیدای سیاست

سرگل گفته‌های آنها و نقاط برجسته کلماتشان از بورس، دلار، پوند، برات، بانک، پنبه، توتون ترکیب ‌شده
محمد مسعود با امضای م.دهاتی سر و نثر پرسودایی داشت. او که روزنامه‌نگار بود و با روزنامه جنجالی «مرد امروز»ش اسم‌ورسمی به هم زده بود، قلمش را آزادنه می‌گرداند و این دو، طرفداران و مخالفانی برایش دست‌وپا کرده بود.
واگذاری نمایشنامه یوسف و زلیخا
واگذاری نمایشنامه یوسف و زلیخا
نامه‌ای از سیدجلال الدین شادمان
اسناد به ما می‎گویند که سیدجلال‎الدین شادمان پیش از انتشار این اعلان، در نامه‎ای به دایره انطباعات وزارت جلیله معارف نوشته است:«نظر به اینکه حقیر، پیس یوسف و زلیخا [را] تنظیم کرده خود را برای یک مرتبه نمایش در نه‌شب متوالی به حضرت آقای ارباب افلاطون شاهرخ واگذار کرده‎ام لذا بدین وسیله خاطر عالی را مستحضر می‎دارم تا مقرر فرمایید اجازه انتشار اعلان به مؤسسه محترم ایشان داده شود».
PDF صفحه چهارم قرن
کوتاه صفحه چهارم قرن
در سال۱۳۱۱ و بعد از بازدید مخبرالسلطنه‌نخست‌وزیر و اعتمادالدوله وزیر معارف از مدرسه موسیقی کلنل وزیری و مشاهده پیشرفت و کیفیت آموزش، امکانات مالی و پشتیبانی قابل‌توجهی برای تهیه ‌ساز، نت، کتابخانه و آزمایشگاه صوت از جانب دولت در اختیار مدرسه قرار گرفت.