• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 30 فروردین 1399
کد مطلب : 98507
+
-

سردبیر و تهیه‌کننده «صبح جمعه با شما» از تولید در ایام فاصله‌گذاری می‌گوید

صبح خنده با شما

گزارش
صبح خنده با شما


فهیمه پناه‌آذر ـ روزنامه‌نگار

«صبح جمعه با شما» قدمتی بیش از ۴۰سال دارد؛ برنامه‌ای که روزگاری شاهرخ نادری، احمد شیشه‌گران، فرهنگ جولایی و صادق عبداللهی پایه‌گذار آن بودند. این برنامه جمعه صبح‌ها از رادیو ایران پخش می‌شد؛ برنامه‌ای طنز با رویکرد انتقادی که در دهه۹۰ با عنوان جدید رادیو جمعه پخش شد و در سال۹۷ بار دیگر به نام اصلی خود بازگشت. محبوبیت و شهرت این برنامه برای تلاش‌های منوچهر نوذری است. او با اجرای نقش‌هایی چون «آقای مُلَوَن» و «آقای دست و دلباز» هر جمعه مهمان خانه‌های مردم بود. از سال۹۳ ساجد قدوسیان، سردبیری و تهیه‌کنندگی این برنامه را بر عهده گرفت. قدوسیان فارغ‌التحصیل تئاتر است و بیش از یک دهه با رادیو همکاری دارد.

رادیو جمعه‌ به هویت اصلی بازگشت
قدوسیان در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید زمانی که ما به‌عنوان نسل جدید در این برنامه ورود کردیم نام این برنامه رادیو جمعه بود و در سال۹۷ وقتی مدیریت جدید به شبکه رادیو ایران آمد با طرح این سؤال که چرا نام برنامه در این سال‌ها تغییر می‌کند، در شبکه تصمیم گرفتند تا اسم برنامه به نام قدیمی‌اش (صبح جمعه با شما) که مردم می‌شناختند، بازگردد. این برنامه علاوه بر ویژه‌نامه نوروزی سری جدید خود را به‌تازگی تولید و ضبط می‌کند و به گفته تهیه‌کننده برنامه از تیم ۵۰نفری برنامه، با توجه به شرایط و ویروس کرونا در هر ضبط تنها ۱۲نفر حضور دارند.

بازگشت هنرمندان قدیمی
قدوسیان از تجربه‌اش می‌گوید و اینکه در این چند سال توانسته مخاطبان قدیمی و جدید «صبح جمعه با شما» را نگاه دارد.  وی ادامه می‌دهد: «در ابتدای راه سعی بر این بود که دوستان و هنرمندان قدیمی به برنامه بازگردند؛ برنامه‌ای که متعلق به‌خودشان است و مردم از این اتفاق بسیار استقبال کردند. در آن سال‌ها خانم مهین برزویی و آقای بیوک میرزایی بازگشتند.»

حسرت از دست دادن عرفانی
ساجد قدوسیان اما از حسرت بزرگی صحبت می‌کند؛ از اینکه با مرحوم حسین عرفانی صحبت کردند اما مرگ اجازه این همکاری را نداد. وی توضیح می‌دهد: «زمانی که با مرحوم عرفانی صحبت کردم ایشان قبول کردند اما گفتند که سر دوبله سنگینی هستند و یک‌ماه دیگر به گروه می‌پیوندند اما از 2 هفته نگذشت که از دنیا رفتند و این برایم بسیار دردناک بود.»

همکاری 2 نسل در کنار هم
تهیه‌کننده برنامه «صبح جمعه با شما» با اشاره به ادامه برنامه که حالا به یک میراث ارزشمند تبدیل شده، می‌گوید: «علاوه بر هنرمندان و دوستان قدیمی برنامه برای آنکه صبح جمعه با شما ادامه یابد از جوانانی که ریشه تئاتری و رادیویی داشتند به جمع خودمان اضافه کردیم. خوشبختانه تیم مورد نظر خیلی زود شکل گرفت و در این میان بزرگان برنامه با ما همکاری کردند. ما برای آنکه مخاطبان قدیمی را همراه داشته باشیم، سبک و سیاق گذشته را در برنامه ادامه دادیم و برای اینکه مخاطبان جدید را جذب کنیم جوانان امروز را در تیم بازیگران و نویسندگان داشتیم و همزمان با 2نسل همکاری کردیم. سبک طنز انتقادی برنامه را همچنان ادامه دادیم.» به عقیده قدوسیان دلیل ماندگاری برنامه هنرمندانی بودند که از جانشان مایه گذاشتند و همچنین مخاطبانی که از هر بخش و آیتم برنامه استقبال کرده و باعث دلگرمی سازندگان برنامه شدند.

آغاز ضبط سری جدید
قدوسیان در ادامه با اشاره به تولید برنامه در ایام نوروز و همچنین ادامه آن بعد از تعطیلات نوروزی یادآور می‌شود: «این برنامه از ۲۸اسفند تا نیمه اول فروردین‌ماه ویژه‌‌برنامه‌ای داشت که بخشی‌های نمایشی آن تولید شده و اجرای برنامه نیز به‌صورت زنده پخش می‌شد. در این ایامی که برنامه پخش می‌شد در استودیو چند بازیگر و مجریان حضور داشتند. برنامه تا ۲۰فروردین ادامه داشت و با توجه به وضعیت جامعه و ویروس کرونا مردم در خانه بودند و استقبال زیادی از برنامه شد.» وی در ادامه اضافه می‌کند: «با توجه به پایان تعطیلی عید بار دیگر ضبط و تولید برنامه را با شرایط ویژه آغاز کردیم. در این دوره مانند عید آیتم‌ها بدون تماشاگر ضبط شده و حتی بخش‌های نمایشی و موسیقی نیز جداگانه تولید می‌شود.» سردبیر برنامه با بیان این مطلب که در روزگار فعلی رادیو در میان دیگر رسانه‌ها، رسانه بحران است و باید به‌لحاظ روانی و روحیه کارهای بزرگ انجام دهد، گفت: «تلاش بر این است که «صبح جمعه با شما» جزو بهترین برنامه‌ها باشد. هم‌اکنون با توجه به سختی شرایط کار چند برنامه ضبط شده و من شخصا تجربه جدیدی را در تولید دارم.»

سرهنگ بنفشه در صبح جمعه با شما
قدوسیان همچنین به همکاری جدید ۳بازیگر اشاره می‌کند: «از نوروز امسال 3 هنرمند ازجمله رضا بنفشه‌خواه، مهران رجبی و محمد یگانه حضور داشتند. البته آقای یگانه و خانم شوکت حجت به‌دلیل شرایط و ویروس کرونا کمتر حضور دارند. در برنامه‌های ویژه نوروز یک شخصیت جدید به اسم سرهنگ بنفشه اضافه کردیم که این شخصیت توانست مخاطبان زیادی را جذب کند و ما این آیتم را ادامه می‌دهیم.»

مطالبات مردم سوژه آیتم‌های برنامه
این سردبیر درباره سوژه‌های برنامه نیز توضیح می‌دهد و اینکه همیشه سعی کرده‌اند در تیم مردم باشند و حرف دل مردم را به زبان شیوا و شیرین بیان کنند. وی می‌گوید: «طنز صبح جمعه با شما یک طنز سالم و در عین حال انتقادی است. بیشتر سوژه‌های ما از اخبار استخراج می‌شود و بخش دیگر آن مطالبات مردم است و برخی از مردم نیز با ما در ارتباط هستند و می‌خواهند به سوژه‌ها و دغدغه‌های آنها بپردازیم.»



مکث

کرونا تمام شود به شهرستان‌ها می‌رویم

سردبیر برنامه یک خبر هم دارد و آن تولید و ضبط برنامه در شهرستان‌های مختلف است. وی عنوان می‌کند: «تولید برنامه در یکی از سالن‌های تهران بود و مخاطبان تهرانی همیشه در برنامه حضور داشتند. باتوجه به علاقه مخاطبان شهرهای مختلف تصمیم بر این بود که از ۴برنامه در‌ ماه یک برنامه متعلق به شهرهای دیگر باشد و ما برای ضبط به شهرهای دیگر برویم اما کرونا باعث شده این قضیه اتفاق نیفتد. امیدوارم ویروس کرونا از بین برود و ما این کار را به‌زودی انجام دهیم و این اتفاق خوبی برای ما و مخاطبان باشد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید